KTM


Přeposlat Pět hodin v terénu s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Pět hodin v terénu s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

09.08.2007 | Václav Soukup | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Byli jsme první redakcí, která mohla osedlat zbrusu novou KTM 250 EXC-F modelového roku 2008. Počátkem července proběhlo ve Španělsku oficiální představení off-road modelů KTM pro rok 2008. Již týden po té jsme mohli sbírat své první dojmy v sedle nové č

Byli jsme první redakcí, která mohla osedlat zbrusu novou KTM 250 EXC-F modelového roku 2008. Počátkem července proběhlo ve Španělsku oficiální představení off-road modelů KTM pro rok 2008. Již týden po té jsme mohli sbírat své první dojmy v sedle nové čtyřtaktní KTM 250 EXC-F.

Design plný změn

Do roku 2008 přichází celá řada KTM EXC změněná k nepoznání. Nejprve nás upoutalo kromě nového tvaru světlometu také velké množství otvorů v bočních panelech nádrže. Téměř by se mohlo zdát, že vznikly střelbou z kalašnikova, mají však svůj praktický význam. Přivádějí více vzduchu ke zvětšenému airboxu, zároveň dávají nové „kátéemce“ nezaměnitelný ráz. Nové tvarování nádrže má zas jezdci umožnit lepší úchop stroje koleny. Celkové designové linii KTM 250 EXC-F nelze z našeho pohledu nic vytknout. Přední i zadní část je v rovnováze, čemuž napomáhají i změněné podsedlové panely. Pokud postrádáte blinkry, vězte, že nám je před testem technici KTM raději sundali… Není to nijak náročná operace, lze je jednoduše demontovat společně s držákem a osvětlením SPZ.

Pět hodin v terénu s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

Inovativní technika

Nový rám z masivních chrom-molybdenových oválných trubek s pomocným rámem z hliníkových profilů, zadní kyvná vidlice z hliníkové slitiny s novou geometrií tlumiče se zdvihem prodlouženým o 10 mm a přední vidlice se širším rozsahem nastavení a lepší ochranou. Tolik výčet několika hlavních změn na podvozku řady KTM EXC. O plnění čtyřtaktního motoru i rychlejší odezvu motoru na pokyny jezdce se stará karburátor Keihin s akcelerační pumpičkou a senzorem klapky. Díky novým technologiím výroby hlásí technici KTM úsporu hmotnosti motoru 0,5 kg proti předchozí verzi. Vačková hřídel výfuku s novým časováním a optimalizovanými pružinami ventilů přinesla lepší reakční schopnost a vylepšený přenos síly. Ani kliková hřídel neušla změnám, díky lehčímu spojení s ojnicí a lepšímu mazání ojničního ložiska získal systém na odolnosti a přispěl k omezení vibrací. A nesmíme opomenout také kompletně nový výfukový systém dávající nové čtyřtaktní dvěstěpadesátce vyšší výkon.

Jdeme jezdit

Na téhle motorce nenajdete jediný zámek, prostě jen přijdete, nastartujete a jedete. Díváme se na přístroje - kontrolka blinkrů a dálkových světel, mezi nimi kombinovaný displej rychloměru s palubním počítačem, který umí spočítat nespočet údajů, které oceníte při tréninku na trati – například časy na kolo, ujeté kilometry a další údaje. Vzhledem k citlivé převodovce nám scházela kontrolka neutrálu a v tropických teplotách také informace o teplotě hladící kapaliny. Před nastartováním KTM 250 EXC-F musíme pěkně jako za starých časů pootočit ventilem přívodu benzínu a vzadu za ním pod nádrží vytáhnout páčku sytiče. U studeného motoru je pak nejlépe jednou rukou stlačit páčku startéru, protože tou druhou musíme „túrovat“ plynovou rukojetí, aby se nám povedlo nastartovat hned na první pokus. Studený motor nedrží volnoběžné otáčky, a tak mu na křižovatkách musíme opět pomáhat otáčením plynu. Po zahřátí motoru a vypnutí sytiče (což je za jízdy docela nebezpečný manévr) už se tento problém nevyskytuje. Nutno ovšem zmínit, že motor byl naprosto syrových, stroj neměl najeto ani 100 metrů. Zahřátá motorka pak naskočí okamžitě a to jak elektrickým startem tak „nakopávačkou“.

Pět hodin v terénu s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

Po silnici raději jen výjimečně

Díky absenci otáčkoměru jsme nemohli zjistit rozsah použitelných otáček. Při jízdě po asfaltu není problém dosáhnout rychlosti 120 km/h, ačkoliv údaj v technickém průkazu uvádí maximální rychlost 87 km/h. Pravdou je, že díky obutí musíme už při 90 km/h velmi pozorně hlídat rozkmit předního kola. Později proto jezdíme po asfaltu nejvýše rychlostí 70-80 km/h, kdy se stroj ještě nechá bezpečně ovládat. Rovněž údaj maximálního výkonu motoru 10 kW uvedený v TP nás udivuje. Motorka má tak mohutný zátah, že bychom jí hádali výkon hned dvojnásobný. „Kátéemka“ nás na asfaltu doslova učila driftovat – stačí nevinný rozjezd jednička, dvojka s očekávaným plynulým zrychlením a pak následuje doslova zapálení sazí v motoru. V tom okamžiku obvykle dokončujete náklon například při vjezdu na hlavní silnici, takže rázem nechtěně oslňujete spřízněné okolí elegantním náběhem zadního drapáku na drift. Naše měření zjistilo, že „stovku lze udělat“ do 5 vteřin. Na první rychlostní stupeň jsme dosáhli 55 km/h, na druhý 85 km/h, na třetí 100 km/h…. Nu a dál jsme se měřit vzhledem obutým ostrým terénním pneumatikám (Metzeler 6 Days Extréme) neodvážili.

Terénu si užijete

Pospěšme raději do terénu, vždyť pro něj je KTM 250 EXC-F stvořená. Na polní cestě se rázem cítíme ve větší pohodě, než na silnici. Jen kdybychom hlasitým výfukem tolik nerušili pracující venkovany. Brumláte-li si jen tak okolo volnoběžných otáček, jedete téměř diskrétně. Jakmile však motorce naložíte, projeví se nekompromisním řevem závodního stroje. Čtyřtaktní EXC-F má dlouhé převody, a tak na poznávacích výletech do přírody vystačíte s dvojkou na většině cest. Tady nám tovární nastavení podvozku přišlo vcelku tvrdé a jízda ve stoje pro jezdce postavy 185 cm nepohodlná díky nízko umístěným řídítkám. Při noční jízdě ve stoje nám zas občas zasvítil výkonný světlomet do očí. Jakmile jsme však vjeli na motokrosovou trať, pérování se při sportovním průjezdu ukázalo rázem jako optimální. Kolo přesně kopírovalo kamenitý podklad a absorbovalo i hrubé nerovnosti. Také pocit s nízko uloženými řidítky zmizel.

Pět hodin v terénu s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

1 Nejsme zkušení motokrosaři, to je nutné si přiznat. Naše předchozí návyky z terénu se týkají hlavně těžkých cestovních endur. Nová „kátéemka“ nás však rychle utvrdila o nezákeřném chování, a proto jsme se později odvážili i k odvážnějších kouskům na lavicích se skoky. Při našem nasazení jsme nepocítili, že by šlo pérování až na doraz. Motorka se nezlobila se ani tehdy, když jsme nezkušeně doskočili na přední kolo. Dobře rozložená váha stroje a práce podvozku včas zabránily nejhoršímu. Zmínili jsme se o velkém zátahu pohonné jednotky. Na motokrosové dráze jsme se posléze naučili držet vysoké otáčky. Pokud jsme z počátku polevili, dočkali jsme se i nečekaného chcípnutí motoru. Brzdy jsou velmi ostré, zejména přední s minimálním mrtvým chodem. Lze si na to rychle zvyknout a kupodivu i v blátivém terénu můžete brzdný účinek bezpečně dávkovat. Zatímco jsme při pokusu o stoppie na asfaltu uvedli přední kolo vždy do smyku, v terénu se drapák bez reptání okamžitě zakousne i do měkkého podkladu a ostrá přední brzda společně se skvělým vyvážením stroje vám dovolí užít si trochu rošťáren se zadním kole ve vzduchu. Pokud si potřebujete oddychnout, není problém odstavit motorku na stojan. Nemá tendenci se bořit ani není třeba příliš spekulovat nad vhodným místem a sklonem stroje.

Závěrem

S novou KTM 250 EXC-F jsme strávili 5 hodin, z nichž 3 hodiny proběhly v plném nasazení na motokrosové dráze a zbývající dvě na polních cestách. Našich 20 km spotřebovalo celou devítilitrovou nádrž benzínu při naší snaze o co nejlepší sportovní výkony. Přesvědčili jsme se, že se jedná o ostrý terénní stroj, který svým charakterem doslova svádí k rychlé jízdě v terénu. Pokud jsme při poklidné jízdě usedli z předchozí jízdy ve stupačkách, dal nám najevo svou nespokojenost připálením kalhot. To byl také největší problém, které jsme se strojem během jednoho týdne testu měli. Dotazem v zastoupení KTM jsme se později dozvěděli, že údaje v technickém průkazu se vztahují k verzi určené pro silniční provoz. Pokud se však při nákupu továrně upíšete, že s motocyklem nevyjedete nikdy do silničního provozu, dostanete verze plně otevřenou. Vzhledem k tomu, že se jedná o ostrý závodní stroj, továrna si údaje o výkonech pohonné jednotky pečlivě tají.

Pět hodin v terénu s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

6 Líbilo se nám: podvozek, brzdy, rozložení váhy, zátah motoru ve vyšších otáčkách, hrubé čalounění sedla, Naše výhrady: absence ochrany výfukového potrubí, výkon v nižších otáčkách, absence kontrolky neutrálu, absence kontrolky teploty chladící kapaliny

Pohonná jednotka

Motor Jednoválec, čtyřtakt
Objem 248,6 ccm
Vrtání x zdvih 76 x 54,8 mm
Kompresní poměr 12,8:1
Startér Nožní/El.startér
Převodovka 6-rychlostní
Karburátor Keihin MX FCR 39
Spojka Vícelamelová v olejové lázni

Podvozek

Centrální rám Ocel 25CrMo4
Pomocný rám Hliník 7020
Řidítka Magura Aluminium ø 28/22 mm
Pérování přední WP USD ø 48 mm
Pérování zadní WP Monoshock PDS
Zdvih pérování přední / zadní 300 / 335 mm
Brzdy přední / zadní Kotoučové 300 / 335 mm
Ráfky přední / zadní 1,60 x 21"; 2,15 x 18" Excel
Pneumatiky přední / zadní 90/90-21“ / 120/90-18“
Úhel hlavy řízení 63,5°
Rozvor 1475
Světlá výška 380 mm
Výška sedla 925 mm
Suchá váha 105,7 kg
Nádrž 9,2 l

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 16

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Pět hodin v terénu s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.