Přeposlat Kawasaki ZX-10R - Hyper recenze

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Kawasaki ZX-10R - Hyper recenze

31.03.2007 | René Hájek | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Za dobu své existence si Ninja vysloužila veliké renomé. Tento model s označením ZX-10R, který byl přepracován v roce 2006, ho měl ještě podpořit. Stroj je jasným důkazem postoje Kawasaki ke sportovním strojům.

Úvod

Za dobu své existence si Ninja vysloužila veliké renomé. Tento model s označením ZX-10R, který byl přepracován v roce 2006, ho měl ještě podpořit. Stroj je jasným důkazem postoje Kawasaki ke sportovním strojům. Už žádné kompromisy v podobě dřívějších modelů s označením ZX-9R. Pouze radikální zbraň určená i do běžného provozu. Většina motocyklů této kategorie je určena primárně na silnice a lze je zdárně používat i na okruhu. Ovšem tento stroj je koncepcí zcela opačnou. Jedná se o okruhovou motorku, která se tváří jako silniční stroj pro běžné ježdění. Asi nejvýraznější odlišností oproti předchozímu modelu je přední část kapotáže s jinou technologií světlometů. Jedna čočka plní funkci jak potkávacích tak i dálkových světel, druhá je pak pouze dálková a na kraji očí lze nalézt obrysová světla. Zadní partie byla také pozměněna a má jiný světlomet pod kterým se nyní nachází dva výfuky splňující normu EU3.

Kawasaki ZX-10R - Hyper recenze

Motor

Změny se nedotkly pouze vzhledových prvků, ale také samotné pohonné jednotky o objemu 998ccm. Nedošlo k navýšení výkonu, ale pozornost byla věnována lepšímu průběhu a jeho vyhlazení. O dodávku paliva se nyní starají nové vstřikovače, které mají duální uspořádání, tzn. na každý válec jsou použity dva. K ultrajemnému rozprášení paliva dochází jak v sacím hrdle, tak v airboxu, což má za následek lepší průběh točivého momentu a to hlavně ve vyšších otáčkách. Použité jsou i sekundární škrtící klapky, které jsou standardem u F1 motorů a umožňují lepší nástup výkonu při akceleraci. Podpořit vytáčivost pohonného ústrojí má také pozměněný ventilový rozvod. Sací ventily jsou nyní o jeden milimetr menší a mají rozměr 30mm.

První dojmy

Při pohledu na budíky vás, zvlášť pokud znáte předchozí model, zaujme otáčkoměr. Ten se vrátil od tekutých krystalů ke staré dobré ručičce. Kolem kruhového budíku jsou rozesety důležité kontrolky a nechybí ani kontrolka řazení. Ta lze nastavit v rozmezí 9500 – 13000ot/min, ale její svítivost je bohužel stejně slabá jako u ostatních. Posaz je ryze sportovní a plexi štítek, který je velmi blízko řidiči, vás bohužel nutí při zalehnutí přesouvat v sedle. Naopak velmi pozitivní je již standardně montovaný tlumič řízení od Öhlins, umístěný před nádrží, který pomáhá ke krocení tohoto divokého stroje. Jen na okruhu by si zasloužil tvrdší polohu.

Kawasaki ZX-10R - Hyper recenze

Jízda

Ač byla tato Ninja vytvořena přímo na závodní okruh, tak se s ní dá celkem dobře kamarádit i v běžném provozu. Polykání většího množství kilometrů se sice na vaší tělesné schránce podepíše, ale budete odměněni nevšedními a ryze sportovními zážitky. Při pomalé jízdě vás možná zaskočí nízká hodnota točivého momentu v otáčkách do 4000ot/min. Tuto vlastnost ovšem přivítáte při prvních kapkách deště, kdy umožňuje lepší kontrolu nad adhezí motocyklu. Motoru nevadí jízda na šestý rychlostní stupeň od 3000ot/min, ovšem bez známek jakékoli divokosti. Ta se začíná projevovat nad hranicí 5500ot/min, kde pohonná jednotka dává najevo, že s výkonem je vše v pořádku. Při prudké akceleraci se kolem 7000ot/min začne přední kolo bez větší snahy jezdce odlepovat od země a stroj dává jasně najevo jak zběsilý agregát se pod vámi nachází. I v rychlostech nad 200km/h je divokost zrychlení obdivuhodná. Převodovka plní svou úlohu znamenitě. Přesto, že má tužší chod je přesná a má velmi dlouhou jedničku. Při 13 000ot/min a zařazeném prvním rychlostním stupni je na LCD displeji číslovka 162Km/h, která překračuje veškeré limity stanovené naší legislativou, ba i ty plánované. Pokud máte rádi agresivní jízdu, který tento stroj vřele podporuje, přijde vám vhod spojka vybavená systémem anti-hopping, s možností nastavení citlivosti, zabraňujícímu odskakování zadního kola při prudším podřazování.

Kawasaki ZX-10R - Hyper recenze

Podvozek a brzdy

Podvozek je nastaven pro roli tohoto sportovce výborně, je velmi stabilní a dovoluje hluboké náklony. Má plně nastavitelnou přední vidlici upside-down s průměrem trubek 43mm, která umožňuje nastavení jak předpětí pružin, tak odskoku a útlumu. Zadní tlumič Uni-trak s plynovo-olejovou náplní je taktéž plně seřiditelný. Co se týče brzd, tak ty jsou ještě účinnější než měl minulý model. Dostaly do vínku radiální pumpu díky které nevadnou a skoro vůbec nereagují na změnu teploty. Pro okruhové ježdění by však stálo za zvážení vyměnit gumové brzdové hadice za jiné, s menší roztažností.

Závěr

Stroj není rozhodně vhodný pro méně zkušené jezdce. Ovšem pokud máte dostatek zkušeností a hledáte ryze sportovní stroj, který nezná kompromisy, tak jste na správné adrese. Agresivní vzhled je podpořen i jeho chováním a na okruhu se s ním může málo kdo měřit. Kořeny sahající daleko do minulosti se v tomto ohledu ještě prohloubily a upevnily tak pověst tohoto zabijáka s přívlastkem Ninja.

Kawasaki ZX-10R - Hyper recenze

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 31

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Kawasaki ZX-10R - Hyper recenze


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.