Přeposlat Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

08.03.2007 | René Hájek | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

O populárnosti tohoto motocyklu napovídá fakt, že v roce 2006 byl vyhlášen motocyklem roku v kategorii NAKED BIKE.

Úvod

O populárnosti tohoto motocyklu napovídá fakt, že v roce 2006 byl vyhlášen motocyklem roku v kategorii NAKED BIKE. Geny tohoto stroje mají svůj původ u R1 a po vzoru starších šestistovek se výrobce rozhodl i tady rozdělit jeden motocykl na dva samostatné modely. K dostání je buď zcela odhalený FZ1 a opticky poněkud usedlejší FZ1 Fazer, který dostal polokapotáž vhodnou i na delší cesty. Jinak jde po technické stránce o zcela stejné stroje. Původní trubkový rám je nyní nahrazen lehčím hliníkovým, který kromě větší pevnosti snižuje i hmotnost stroje. Vzhledově hlavním prvkem, který na sebe poutá pozornost, je bezesporu robustní a náležitě zkrácená koncovka výfuku. Pro mnohé je to téma k široké diskuzi, nicméně celkem dobře zní a jeví se jako bezproblémová. Stejně tak jako u R1 i zde nechybí odlehčená pětipaprsková kola, výfuková přívěra EXUP, která zlepšuje odezvu motoru v nízkých a středních otáčkách. Stroj má i třícestný katalyzátor splňující přísnou normu EU3.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

Motor a pocity

Čtyřválcová 20-ventilová pohonná jednotka o objemu 998ccm se sice vzdala svého maxima v podobě jiných vaček a sníženého kompresního poměru, ale i tak je porce 150koní na zadním kole velice zajímavá. Pro tuto kategorii je to víc, než si kdo může přát a na nedostatek výkonu se stěžovat nedá. Při nasednutí je pozice vzpřímená a velmi pohodlná, řidítka jsou široká a nemusíte se nijak ohýbat abyste na ně dosáhli. Ovládání je velice přehledné. Přístroje jsou dobře čitelné a rozdělené do dvou částí. V levé je multifunkční LCD, kde nalezneme digitální ukazatel rychlosti, denní počítadlo km, čas, ukazatel teploty motoru a paliva v nádrži. V pravé části je klasický otáčkoměr s nezbytnými kontrolkami.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

Podvozek a brzdy

K podvozku lze říci, že je měkčí, ale zcela vyhovuje potřebám stroje. Navíc nabízí kompletní nastavení a tím lze vše přizpůsobit k daným potřebám jezdce. Přední tlumení vidlice upside-down lze nastavit netypickým a po technické stránce velmi jednoduchým způsobem. Tlumení odskoku se seřizuje pouze na pravé přední vidlici a tlumení komprese na levé. Vzadu je vše při starém, tzn. kyvná vidlice s centrálním a taktéž nastavitelným tlumičem. Co se týče brzd, tak ty si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Přesto, že nejsou radiální jako u R1, nezklamou vás v jakémkoli režimu jízdy.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

Jízda

Za pohybu je vše ještě zajímavější. Převodové stupně jsou spíše dlouhé a padají krásně jeden za druhým. Pokud jedete jen tak do 5000ot/min, sedíte si pohodlně na sedadle, ruce máte na širokých řidítkách a užíváte si nenáročné jízdy krajinou. Výkonu je i v těchto otáčkách dostatek a řazení, které je jinak vynikající, odsouváte na druhou kolej poněvadž není zapotřebí. Předjíždění je jen otázkou pohybu zápěstí. Jakmile ovšem rychleji přidáte plyn nad hranicí 5000ot/min, motocykl začne dávat najevo své kořeny ze supersportovního stroje. Při prudkém otočení plynu okolo 7000ot/min vystřelí stroj vpřed neutuchající silou, která vás bude šokovat. Tady už dává jasně najevo, že v útrobách je soudek plný dynamitu a je jen na vás jak dlouhou zápalnou šňůru mu poskytnete. Rázem se blížíte k hranici 200km/h, kde na FZ1, která je bez kapotáže, máte co dělat abyste odolávali náporu vzduchu. Pokud ovšem sedíte na modelu Fazer, tak bez větších obtíží můžete pokračovat ve zběsilém zrychlování dál.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

Tyto modely ovšem, ač mají v útrobách motor, který svým výkonem patří rozhodně do zkušených rukou, jsou zaměřeny především pro skupinu motorkářů upřednostňujících pohodlněji zaměřené stroje se sportovním srdcem. V oblasti cestování se ukazuje verze Fazer jako vhodnější volba, která lépe chrání před nepřízní počasí. Pokud přijde chuť na nějaký peprnější zážitek, který rozproudí krev v žilách, tak i v tomto směru mají oba hodně co nabídnout. Zatáčky lze projíždět s kolenem u silnice a na výjezdech s lehce kmitajícím předním kolem prudce zrychlovat. Toto kmitání je jedním ze dvou neduhů, které trochu kazí celkový dojem. Tlumič řízení by se pro sportovně založené jezdce rozhodně hodil. Druhý se projevuje pouze v pomalé rychlosti, a to tak, že při zavřeném plynu a následném mírném přidání dochází k občasnému cuknutí. Nejedná se o nikterak nebezpečný jev. Jen to vypadá, jako by se elektronika, která zaspala, probudila a poté s motocyklem trochu drcla. Oproti ostatním motocyklům se však jedná pouze o první nasednutí, po pár kilometrech za řidítky si na tuto drobnost zvyknete a už vám to ani nepřijde.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

Závěr

Rozdělení na dva modely má své opodstatnění. Zatím co s FZ1 si budete nejvíce užívat zatáčky, ba je dokonce začnete vyhledávat, tak s Fazerem se zaměříte více na cestování a dálniční přesuny. Oba stroje lze doporučit lidem, kteří touží po adrenalinovém svezení, ale chtějí též v pohodlí a bez bolestí cestovat ve dvou.

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 30

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.