Přeposlat JAWA 870 – motor mistrů Evropy

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

JAWA 870 – motor mistrů Evropy

12.05.2009 | Jan Čejchan - MOTOXPRESS | Moto sport | Komentářů: 0 |

Vyrobit motor pro světovou špičku motoristické disciplíny, to už dnes patří pro většinu výrobců do říše snů. Motor JAWA 870 je ale skutečný.

Vyrobit motor pro světovou špičku motoristické disciplíny, to už dnes patří pro většinu výrobců do říše snů. Vyrobit motor pro světovou špičku motoristické disciplíny, to už dnes patří pro většinu výrobců do říše snů. Motor JAWA 870 je ale skutečný. Sidecarcross se v Česku jezdil již před mnoha desítkami let. Zprvu to byly opravdu motocykly s připojeným sidecarem, později už ale speciální stavby. Dnes vznikají sidecarcrossové speciály už jedině jako zakázkové stavby. Rám je možné zakoupit od některého ze specializovaných výrobců podvozků - VMC z Belgie, WSP z Holandska nebo Mefo-Off-Road z Německa, k tomu některý z vhodných motorů a základ se doplní o další vhodné komponenty. A jen tak na okraj – rámy pro německou firmu Mefo-Off-Road jsou ve skutečnosti vyráběny v Divišově, a pak chromovány v Holandsku.

JAWA 870 – motor mistrů Evropy

To, že si svůj stroj postaví z nakoupených dílů sama posádka, je už ale dnes méně běžné. Kompletní stavbu je možné na zakázku objednat u několika po světě známých firem, z nichž jedna sídlí také u nás. Světovou kuriozitou je ale to, že tato firma sama vyrábí i motory, které v poslední době velmi úspěšně vozí své posádky do cíle závodů. Motory JAWA 870 o obsahu 625 a 707 ccm, vodou chlazené jednoválce se čtyřventilovým rozvodem DOHC, s vyvažovací hřídelí, spojkou v olejové lázni, suchou klikovou skříní a 3 nebo 4 stupňovou převodovkou nyní vyrábí firma Miloš Černý, Auto-moto-sport, se sídlem v Dobříši a v Příbrami. Pan Miloš Černý dřív sám závodil a v roce 2003 se dohodl s výrobcem plochodrážních motocyklů JAWA Divišov, a.s., že zkusí jejich motor Jawa 870 s převodovkou, pro který se hledalo uplatnění, zastavět do sidecarcrossového šasi. V té době byl tento motor využíván soukromým týmem Kamenických pro silniční okruhové závody kategorie Supermono (viz MOTOXPRESS č. 14). Pro sidecarcross se proto vzápětí předělávala celá převodovka, původně odstupňovaná na silnici, také ale spojka a další prvky. Začalo to pak jako celek už fungovat, jenže hned v následující sezóně došlo k fatální příhodě. Při tréninku po jednom nepovedeném skoku následovala nehoda, po které skončil dvoumetrákový stroj Milošovi Černému na zádech. Výsledek - dva zlomené obratle a invalidní vozík.

JAWA 870 – motor mistrů Evropy

Jenže silný člověk když k něčemu přilne, tak se nevzdává. Když už sám nemohl závodit, začal se o to víc zabývat technikou, až začátkem roku 2007 převzal z Divišova výrobu motorů, které pro minimální sériovost přestaly být pro továrnu zajímavé. Zároveň se pustil i do staveb kompletních sidecarcrossových speciálů na zakázku. Motocykly oslovily i jeho syna Lukáše, který se vydal po stopách svého otce. Nedaleko bydlící bratři Čermákovi se také přidali k týmu a následovaly další naše i zahraniční posádky, které si všimly, že český motor má i ve světové konkurenci velké šance na dobré umístění. Výsledky posádek, jedoucích na sidecarcrossových speciálech postavených v dílně u Příbrami a poháněných motory JAWA jsou po skončení sezóny 2008 až neuvěřitelné: ruská posádka Jevgenij Ščerbinin a Sergej Sosnovskich první v Mistrovství Evropy, první v Mistrovství Ruska. V MČR startovalo s motorem JAWA 6 posádek, z toho Černý – Huml byli druzí. V Mistrovství světa startovalo s motorem JAWA 5 posádek, scházeli ale bratři Čermákovi, kteří se před dvěma roky umístili v MS na devátém místě. Pro Tomášovo zranění museli loni větší část sezóny vypustit. Motor Jawa loni také exceloval při vítězství v seriálu Mistrovství Itálie.

JAWA 870 – motor mistrů Evropy

V současnosti se v Příbrami staví nový speciál pro ruské šampióny, jeden stroj také poputuje do Austrálie a vzniknou ještě další dva pro naše Čermáky a pro posádku Černý – Březina. Jejich současné stroje, právě ty, na kterých jsme si také zajezdili, budou závodit dál. Jeden z nich zůstane v Čechách a druhý odcestuje do Švýcarska. Stavba nového stroje se stihne za jeden měsíc a pan Černý má spíš zájem o stavbu kompletních strojů, než jen o prodej motorů. A to přitom ani ne tak z finančních důvodů, jako proto, že má se stavbami sidecarcrossových speciálů už letité zkušenosti, a tak se mu hned tak nestane, aby třeba jen drobný, nevhodně použitý díl na podvozku někdy způsobil defekt, pro který stroj odstoupí ze závodu. Všichni by si totiž v takovém případě všimli prostého faktu, že pro závadu odstoupila posádka s motorem JAWA!

JAWA 870 – motor mistrů Evropy

Proto také pro udržení kvality, spolehlivosti a prestiže značky jsou motory JAWA 870 pro posádky z celého světa servisovány v domovské firmě AMS v Příbrami. Jsou tak pod stálým dohledem výrobce, a tím jsou i podpořeny sportovní výsledky. Firma Auto-moto-sport v Dobříši vyrobila za necelé dva roky třicet kompletních motorů, které nyní používají kromě našich posádek také Rusové, Francouzi, Němci, Belgičané, Holanďané, Italové, Dánové, Švýcaři a Lotyši. Navíc jsou samozřejmě vyráběny díly, které jsou ještě i pro silniční závody dodávány také Kamenickým. Ti s vlastními motocykly s motory JAWA v loňské sezóně opět výrazně zabodovali v kategorii supermono u nás i v Evropě (viz www.supermono.cz). Kromě sidecarcrossových speciálů se začínají motory JAWA 870 zkoušet také jako pohonná jednotka pro sportovní čtyřkolky. Milan Černý se tímto směrem vydal ve spolupráci s kamarádem Honzou Záchou (ZR Moto) v loňském roce. První ověřovací kus se už loni cvičně proháněl po tratích seriálu závodů MČR a nyní se staví další kusy.

JAWA 870 – motor mistrů Evropy

Kromě využití motorů JAWA 870 s jejich současnými parametry – obsahem 625 nebo 707 ccm, kompresí 11,2 : 1 a výkonem 75 koní – probíhá ve firmě AMS další vývoj. Motory se dlouhodobě testují pro zvyšování jejich spolehlivosti a životnosti a zároveň se vývoj zaměřuje na další zvyšování výkonu. Pro příští sezónu se připravuje nová hlava, klikový hřídel a převodovka. Zároveň je rozpracovaný zkušební motor o obsahu 730 ccm. Připravují se i zkoušky se vstřikováním paliva, a to i přesto, že posádky, které používají motory KTM, vstřikování demontují a nahrazují je karburátory, které jsou při drsných podmínkách v závodech sidecarcrossu spolehlivější.

JAWA 870 – motor mistrů Evropy

Perspektivy motorů JAWA 870 tedy nejsou jen v sidecarcrossu, je to více motocyklových disciplín, kde by se mohly úspěšně uplatnit. Toho si je jistě vědom i současný majitel práv ke značce JAWA, který ji povolil firmě AMS pro označení motorů dále používat i po převedení výroby motorů mimo mateřskou firmu v Divišově. Je to moc dobře, označení prospívá motorům i značce. Každého Čecha přitom jistě potěší, že se i dnes objevuje značka JAWA na motocyklových závodech, navíc v souvislostech se stupni vítězů, a to i mimo hranice naší republiky.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 13

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku JAWA 870 – motor mistrů Evropy


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.