Přeposlat Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá

09.03.2020 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Vespa Elettrica je povedený elektrický skútr, který má solidní parametry, v městském provozu je víceméně bez výhrad použitelný a na to, že je to elektroskútr, je i příjemně lehký. Umí jezdit dostatečně svižně a silný elektromotor znamená, že nepocítíte nedostatek síly ani při jízdě ve dvou, přičemž dojezd se v ideálních podmínkách blíží hranici 100 km na jedno nabití.

Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá

Motor
Už dle označení tohoto skútru, které se jmenuje Vespa Elettrica, musí být každému jasné, že tento stylový italský povoz nevydává zvuk spojený se spalováním benzínu, ale takové to svištivé bzučení. O jeho pohon se totiž stará elektromotor, tedy prvek, který se ve světě jedné stopy poměrně rychle rozmáhá a co si budeme povídat, v ryze městském skútru má tento typ pohonu docela smysl. Jezdit po městě svižně, bez emisí, takřka bez hluku a s velmi příjemnou akcelerací, to není vůbec špatné a elektrický pohon umí být opravdu snadno návykový. Zde použitý elektromotor disponuje výkonem 3.5 kW (4.8 koně) a v maximu může krátkodobě dosáhnout až na 4 kW (5.4 koně), což nevypadá špatně, ale mnohem důležitější je jeho točivý moment. Elektromotory mají většinou podstatně vyšší točivý moment než podobně výkonné spalovací motory a jednotka použitá v této Vespě není výjimkou, protože umí generovat až 200 Nm. Elettrica navíc není nijak zásadně těžký model a váží příjemných 130 kg, takže dynamika jízdy je vskutku parádní a elektrická Vespa velmi ochotně zrychluje i z těch nejnižších otáček. Rozjezdy ze semaforů jsou naprosto bleskové a většinu běžných šoférů necháte bezpečně za sebou, přičemž takto silný motor má výhodu i v tom, že dynamika je prakticky stejná, i když budete jezdit ve dvou. Pro oněch 200 Nm není člověk navíc žádnou zásadní zátěží a příjemné dynamiky se tedy dočkáte i se spolujezdcem za sebou. Aktuálně jsou k dispozici tři verze podle toho, jak rychle můžou jezdit a na výběr je mezi maximem 45, 52 a 70 km/h.

Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá

Jízda a ovladatelnost
Výše zmíněný elektromotor je spojený s baterií o kapacitě 4.2 kWh a výrobce na svých stránkách udává maximální dojezd až 100 km na jedno nabití. Oné stovky kilometrů teoreticky dosáhnout lze, ale to pouze na režim ECO, ve kterém elektrická Vespa nejede víc než 30 km/h, takže sice ujedete poměrně dost kilometrů bez zásuvky, ale zase se budete courat a budete brzdou i ve městě. Režim Power už nabídne maximální rychlost dle koupené specifikace, ale dojezd už je nižší a v tomto módu je možné zdolat nějakých 70 km. To je pořád poměrně slušné a na ryze městský skútr je to hodnota víceméně naprosto dostatečná, protože se dá čekat, že hlavní pracovní náplní tohoto elektrického skútru bude dopravit svého majitele do kanceláře, pak někam na nákup a pak domů. A to i ve velkém městě s takovým dojezdem zvládnete levou zadní. Nabíjení baterie z klasické, 220 voltové zásuvky zabere 4 hodiny, takže do zaměstnání můžete s klidem dorazit i na hraně s kompletně vybitou baterií, protože víte, že než pojedete po pracovním dnu domů, budete mít plně nabito. Samotná jízda je velmi snadná, skútr je hezky agilní, nemá se zatáčením problémy a nástrahy velkoměsta zvládá naprosto s přehledem. Prostoru je na skútru dostatek, i když dvoumetroví čahouni se na něm úplně ideálně cítit nebudou a budou na něm tak trochu jako vosa na bonbonu. Brzdná soustava složená z kotouče vpředu a bubnu vzadu je dostatečně silná a je možné si u ní nastavit jednu ze dvou úrovní rekuperace.

Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá

Výbava
Výbava toho elektroskútru je poměrně slušná a obsahuje všechny důležité a praktické věci, které u dobrého skútru očekáváte. Jedinou výtku máme k tomu, že brzdná soustava nemá systém ABS a brzdy jsou propojené, ale na druhou stanu, díky brzdění motorem budete brzdy využívat méně než u klasických skútrů a systém ABS asi opravdu nebyl nezbytně nutný. Přední i zadní světlo je postaveno na LED technologii, skútr má tři jízdní režimy a pod sedlem se nachází nezbytný úložný prostor. Do něj se dá docela pohodlně uložit otevřená přilba a tam, kde je u benzinové Primavery, tedy skútru, ze kterého tento model vychází, víčko nádrže, má Elettrica sice také jakési víčko, ale to neukrývá nádrž a je pod ním ukrytý nabíjecí kabel. Ten je pevně spojený ze skútrem, takže při nabíjení se jednoduše postavíte někde poblíž zásuvky, otevřete sedlo, vytáhnete kabel a můžete začít nabíjet. Sedlo pochopitelně není nutné nechávat otevřené, je v něm výřez pro kabel a lze tedy nabíjet a mít ho zavřené. Další úložný prostor se nachází před koleny řidiče, kde má své místo schránka s USB portem a skútr je vybavený i háčkem pro pověšení třeba nákupu. Palubní deska je zcela digitální a před řidičem má své místo displej s úhlopříčkou 4.3 palce, který zobrazuje aktuální rychlost, maximální a průměrnou rychlost, čas, venkovní teplotu, stav baterie, dojezd, aktuálně využívanou energii a neschází ani ukazatel ekologické jízdy. Je toho docela dost, ale všechny ukazatele jsou docela přehledné, takže se v nich velmi rychle zorientujete a chválíme i dobrou čitelnost. Palubní systém je možné bezdrátově propojit s telefonem a pomocí aplikace tak ještě o trochu rozšířit jeho funkčnost.

Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je velmi dobré, je prakticky bez výhrad a díky preciznímu slícování působí Vespa Elettrica poctivým dojmem. Je to zkrátka prémiový skútr a zpracování tomu plně odpovídá, což ostatně platí i o ceně. Ta je hodně vysoká a základní provedení s maximální rychlostí 45 km/h vyjde na našem trhu na 175 900 Kč s DPH. Verze schopná jezdit až 52 km/h stojí stejně a vrcholný model s maximálkou 70 km/h stojí 189 900 Kč s DPH. Design je velmi podobný již zmíněnému modelu Primavera, ale díky hezkým dekoračním linkám na boku karoserie, na sedle a na kolech působí elektrická Vespa příjemně svěžím, mladistvým dojmem.

Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá

Verdikt
Vespa Elettrica je povedený elektrický skútr, který má solidní parametry, v městském provozu je víceméně bez výhrad použitelný a na to, že je to elektroskútr, je i příjemně lehký. Umí jezdit dostatečně svižně a silný elektromotor znamená, že nepocítíte nedostatek síly ani při jízdě ve dvou, přičemž dojezd se v ideálních podmínkách blíží hranici 100 km na jedno nabití. Do města je to naprosto dostatečné a kladně hodnotíme i dobu nabíjení z klasické zásuvky, která čítá rozumné 4 hodiny. Výbava je slušná, podvozek dostatečně komfortní a kompletně digitální palubní deska působí velmi moderním dojmem. Jako celek se tento elektrický skútr opravdu povedl a za určitých okolností dává smysl, ale cena je nastavena opravdu hodně vysoko na to, že se prakticky jedná o ekvivalent skútrů s 50cc motory a za elektrický pohon se zde oproti konvenci připlácí zhruba sto tisíc korun.

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Vespa Elettrica: První elektrická Vespa je velmi dobrá, ale také dost drahá


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.