Přeposlat Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem

03.02.2020 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Dnes zavítáme do světa elektrických motocyklů, který je čím dál obsáhlejší a vznikají v něm čím dál zajímavější projekty. Novinka v podobě superbiku Damon Hypersport je opravdu unikátní kus techniky, který se pyšní hned několika originálními a velmi moderními technologiemi.

Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem

Tato novinka, za kterou stojí dvě kanadské firmy, je zcela jistě jeden z nejzajímavějších počinů nejenom ve světě elektrických motocyklů, ale motocyklů obecně. Ano, i tento elektrický superbike se, stejně jako spousta jiných, pyšní perfektní dynamikou, nadprůměrným dojezdem a krátkou dobou nabíjení, ale v tomto případě jsou to spíše podružné věci a hlavní zbraní této novinky budou zcela jiné, možná až lehce futuristické technologie. Ono celkově vypadá Damon Hypersport spíše jako nějaký futuristický koncept plný technologií z budoucnosti, ale tak tomu není a je to stroj, který má svou cenovku a je možné si ho předobjednat. Jak jsme již v úvodu nakousli, tato novinka vznikla v Kanadě, což sice není zrovna motocyklová Mekka, ale to samozřejmě ničemu nevadí a firma Damon Motors se kvůli tomuto projektu spojila s bývalým velkým hráčem na poli mobilních telefonů, společností BlackBerry. Ta už je ve světě telefonů víceméně mrtvá, ale v oblasti technologií má evidentně pořád co říct, protože její systém QNX používá hned několik automobilek. Na techniku a podobné věci se ale podíváme až později a začneme jako pokaždé designem, který za zmínku určitě stojí. Damon Hypersport je opravdu parádně vypadající superbike s agresivním profilem a stylovou přední maskou. Té dominují zajímavě tvarované světlomety s denním svícením a velmi dobře vypadá i barevná kombinace černé se žlutou.

Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem

Výrobce na této mašině použil poměrně hodně exkluzivních materiálů, jako je třeba karbon či titan a výsledkem toho je hmotnost pohybující se lehce pod hranicí 200 kg, což je na mašinu s takto moderními technologiemi a 21.5 kWh baterií opravdu výtečná hodnota. Co se týče zde použitého elektromotoru, tak ten může dosahovat maximálního výkonu až 160 kW, tedy 218 koní, točivý moment by měl být podobný a dynamika tedy vypadá opravdu náramně. Z klidu na 60 mph (96 km/h) by se měl Damon Hypersport zvládnout rozjet za méně než 3 sekundy a maximální rychlost se pak vyšplhá až na 320 km/h, což jsou vpravdě velmi zajímavé hodnoty a dobře vypadají i ostatní údaje. Třeba kombinovaný dojezd na jedno nabití by se měl pohybovat okolo 320 km s tím, že v ryze městském provozu by mělo jít ujet až 480 km. Nabití baterie na plnou kapacitu bude otázkou 3 hodin (pomocí Level 2 nabíječky), což není žádná velká hrůza a použitelnost v reálném světě by tedy neměla být vůbec špatná. Co se týče podvozku, tak exkluzivní, limitovaná edice s označením Premier, které vznikne pouze 25 kusů a která už je vyprodaná, disponuje komponenty od firmy Öhlins a brzdami Brembo a standardní model dostane do vínku obyčejnější podvozek, jehož prvky ale výrobce nikde nezmiňuje. Jedna z hlavních technologií tohoto elektrického superbiku se jmenuje Shift a není to nic jiného než možnost kompletně si upravit ergonomii.

Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem

A nemáme na mysli jenom úpravu ochranného plexi nebo výšky sedla, Damon Hypersport umožňuje úpravu jak těchto dvou prvků, tak stupaček a dokonce i řidítek a všechno jde upravovat elektronicky v průběhu jízdy, což je vpravdě unikátní. K dispozici budou dvě přednastavené polohy, a zatímco jedna bude ryze sportovní s pozicí hodně zalehnutou na stroji, druhá nabídne vyšší řidítka a spíše cestovní posed, takže Damon Hypersport je motocykl několika tváří a bude záležet jen na řidiči a jeho aktuálním rozpoložení, jak ho bude chtít využívat. I když vypadá technologie Shift poměrně ojediněle, není to ani zdaleka to nejzajímavější, co tento futuristický stroj nabídne. Jeho hlavním prvkem a věcí, která z něj dělá opravdu ,,wow“ mašinu, je systém s označením CoPilot. Jedná se vlastně o aktivní bezpečnostní systém a právě zde vstupuje do hry společnost BlackBerry, která se na vývoji této platformy podílela. CoPilot je postavený na dvou kamerách s rozlišením 1080p, 77GHz radaru, gyroskopech a různých senzorech, které neustále monitorují stroj i všechno kolem něj a můžou dát jezdci vědět o případném nebezpečí. Tento systém umí v reálném čase sledovat zároveň až 64 objektů a když bude řidiči něco hrozit, dá mu tuto informaci vědět pomocí vibrací v řidítkách a také prostřednictvím LED signalizace na ochranném plexi.

Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem

Systém umí zareagovat třeba na auto či cokoliv jiného nacházející se v mrtvém úhlu motorky, když před ní někdo prudce a náhle zabrzdí nebo kdy bude hrozit náraz zezadu, přičemž kromě toho všeho umí CoPilot shromažďovat všechny údaje o jízdě. Je velmi pravděpodobné, že na základě dat a dostupných informací nejenom o jízdě, ale i o stavu vozovky a o tom, jakým stylem řidič jezdí, bude tento systém zasahovat do nastavení elektroniky tak, aby byl řidič v bezpečí a aby nepřekročil své jízdní schopnosti. Možná jste si všimli absence zpětných zrcátek, ta jsou zastoupena výše zmíněnými kamerami, které budou promítat obraz toho, co se děje za řidičem, přímo do palubní desky (ta je pochopitelně jeden velký displej). Vypadá to opravdu zajímavě a dá se předpokládat, že Damon Hypersport rozdělí motocyklovou oblast na dva tábory. Je jasné, že ne každý chce, aby nad ním drželo dozor takové množství elektroniky a aby mu nějaké systémy zasahovaly nějak výrazněji do jízdy, ale na druhou stranu, bezpečnosti není nikdy dost a bude zajímavé sledovat, jak bude systém CoPilot fungovat v reálném světě. Tato po všech stránkách hodně vyspělá, možná až futuristicky vyhlížející novinka, je prostřednictvím oficiálních stránek výrobce již k zarezervování a její cena byla stanovena na 24 995 dolarů (cca 570 185 Kč bez DPH). Limitovaná edice Premier s produkcí čítající 25 kusů, která už je ale vyprodaná, se prodávala za 39 995 dolarů (zhruba 915 725 Kč bez DPH).

Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem

Zdroj. YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Damon Hypersport je elektrický superbike se schopností měnit ergonomii a předkolizním systémem


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.