Přeposlat F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky

10.01.2020 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

F.B Mondial HPS 300i ABS je vzhledově velmi povedený, jízdně nesmírně příjemný a cenově opravdu výhodný stroj, jehož koupí chybu určitě neuděláte. Jako mašina pro začátečníky funguje víceméně bez připomínek, ale to své si na něm zcela jistě najdou i zkušenější řidiči a pro každodenní dojížďky po městě a v jeho blízkosti se jedná o ideálního parťáka.

F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky

Motor
Zadní kolo stylového retro scrambleru HPS 300i ABS od znovuzrozené italské firmy F.B Mondial pohání motor o zdvihovém objemu 249.6cc, takže označení 300 je tak trochu klamavé. Tento jednoválcový, kapalinou chlazený motor je tedy klasická ,,dvěstěpadesátka´´ a ono číselné označení 300 je tedy spíše psychologického charakteru, protože přece 300 je lepší než 250. Motor dále disponuje čtyřmi ventily na válec, má elektronické vstřikování paliva a dosahuje nejvyššího výkonu 17 kW (23 koní) při 8500 ot/min. Točivý moment dosahuje hodnoty 22 Nm při 7000 ot/min a tato čísla určitě na zadek nikoho neposadí, nicméně HPS 300i je velmi lehký stroj a motor si s ním zvládá poradit poměrně obstojně. V úplně nejnižších otáčkách se mu moc nelibí a je nutné dostat se alespoň do středních otáček, řekněme lehce nad hranici 4000 ot/min, kde začne postupně ožívat. Pořád to není žádná velká střelba, nicméně nad hranicí 6000 ot/min už je zátah poměrně slušný a do 8500 ot/min, kdy motor dosahuje svého maximálního výkonu, se projevuje velmi svižně a čiperně. Nad tuto hranici už ho nemá smysl hnát, protože nad ní poměrně rychle vadne a moc se mu v otáčkách začínajících devítkou nelíbí. Do nějakých 90 – 100 km/h zrychluje HPS 300i docela obstojně, no výš už se mu moc nechce a ideální cestovní rychlost leží právě na hranici u nás povolené maximální rychlosti na okreskách. Lze se dostat i výš, klidně i na 130 km/h, takže dálniční přesuny jsou možné, ale motor už běží na hranici svého maxima a moc příjemné to nebude ani mu, ani vám. Chválíme zvuk, ten je velmi příjemný a také spotřebu, která víceméně odpovídá tomu, co na svých stránkách uvádí výrobce (3.3 litru na 100 km).

F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky

Jízda a ovladatelnost
Jízdní projev se odvíjí od toho, kolik tento stroj váží a velmi nízká hmotnost je právě jednou z jeho hlavních zbraní. Ručička vah se v tomto případě zastavila na hodnotě 149 kg (mokrá váha včetně náplní), takže mašina je to vskutku hezky agilní, obratná a nesmírně snadno ovladatelná i v nižších rychlostech. V hustém městském provozu se cítí jako ryba ve vodě, velmi snaživě se umí proplétat mezi stojícími i pohybujícími se vozy a v tomto prostředí je to celkově opravdu příjemný společník. A jak je na tom na klikatých okreskách, které by měly být jejím druhým domovem? Podobně dobře a překlápění ze zatáčky do zatáčky zvládá HPS 300i ABS naprosto s přehledem, lehkostí a radostí. Stabilita v náklonu je až překvapivě dobrá a díky nízké hmotnosti nemusíte motocykl k ničemu přemlouvat, umí měnit směr snad jen pomocí pohledu. Město i okresky jsou tedy naprosto v pohodě a v městské zástavbě pak většina jezdců nižšího vzrůstu ocení také nízko položené sedlo, díky čemuž dosáhnou pohodlně na zem víceméně všichni, i osoby něžného pohlaví. Pozice za řidítky je vzpřímená, docela pohodlná a sedlo nabízí slušnou oporu. Podvozek nabídne, jak jsme se již zmínili, dostatek jistoty a k tomu přidává i velmi solidní porci komfortu, což na našich typických okreskách určitě uvítáte. Samotný podvozek je postavený na USD vidlici s průměrem trubek 41 mm vpředu a vzadu mají své místo dva samostatné tlumiče, u kterých je možné nastavit předpětí. Brzdná soustava je kompletně kotoučová, a zatímco vpředu má své místo kotouč o průměru 280 mm doplněný o čtyřpístkový třmen, vzadu sedí 220 mm kotouč a třmen s jedním pístkem. Brzdy jsou silné dostatečně, ale dávkovatelnost je víceméně žalostná, protože páčka přední brzdy je hodně tvrdá a nejde moc dobře odhadnout její chod.

F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky

Výbava
Výbava je přesně taková, jakou byste od levného stroje sice italského původu, ale čínské výroby, očekávali. Je poměrně spartánská, ale to v praxi naprosto postačuje a z modernější elektroniky dostanete vlastně pouze dvoukanálový ABS systém. Palubní deska je kompletně digitální a před řidičem je umístěný maličký, kruhový displej zobrazující rychlost, otáčky, stav paliva v nádrži, ujeté kilometry, teplotu a aktuálně zařazený převodový stupeň, tedy vše podstatné a pro jízdu důležité. Budík je na řidítkách ukotvený asymetricky, po pravé straně řidiče a svým stylem a právě i uchycením poměrně hodně připomíná budík používaný na mašinách Ducati Scrambler. Přehlednost je solidní a čitelnost je také dobrá, a to i na ostřejším světle. Pohodlné sedlo je umístěno ve výšce 785 mm, takže je opravdu velmi nízko a rozvor kol tohoto stroje je 1370 mm. Nádrž zvládne pojmout 9 litrů paliva a na jedno natankování lze bez problémů ujet přes 250 km, což není špatné na stroj, který bude trávit většinu času ve městě a v jeho těsné blízkosti. Stylová, vyplétaná kola disponují průměrem 18 palců vpředu, 17 palců vzadu a jsou na nich obuty pneumatiky CST o rozměrech 110/90 vpředu a 130/70 vzadu. Přední světlomet je výkonný dostatečně a pochvalu si zaslouží i zpětná zrcátka, prostřednictvím kterých budete mít velmi dobrý přehled o tom, co se vzadu děje.

F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je určitě velmi slušné a vzhledem k ceně mu není moc co vytýkat. Ano, třeba páčky působí trochu levnějším dojmem, stejně tak jako stupačky, ale jsou tu i velmi hezké věci typu bytelných koncovek výfuku, sedla s prošíváním nebo kovového blatníku. Slícování je dobré, nikde nic nebouchá nebo nevrže a žádné divné zvuky se neozývají ani při jízdě po nekvalitních silnicích. Co se týče spolehlivosti, tak mechanicky se jedná o nesmírně jednoduchý stroj, takže se na něm nemá moc co pokazit a pozlobit by mohla pouze elektronika. Velkou zbraní této mašiny je velmi povedený vzhled a můžete si být jistí, že se za vámi skoro každý otočí, přičemž vás to ani nebude moc stát. Oficiální cena tohoto povedeného stroje na našem trhu je 106 990 Kč s DPH, což je opravdu velmi dobrá, vlastně bezkonkurenční nabídka.

F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky

Verdikt
F.B Mondial HPS 300i ABS je vzhledově velmi povedený, jízdně nesmírně příjemný a cenově opravdu výhodný stroj, jehož koupí chybu určitě neuděláte. Jako mašina pro začátečníky funguje víceméně bez připomínek, ale to své si na něm zcela jistě najdou i zkušenější řidiči a pro každodenní dojížďky po městě a v jeho blízkosti se jedná o ideálního parťáka. Motor moc výkonu nepobral a vlastně ani nemá objem 300cc, ale to nijak zvlášť nevadí, protože motocykl je to velmi lehký a motor ho zvládne rozhýbat docela svižně, tedy pokud ho budete držet ve středních a vyšších otáčkách. Ty úplně nejnižší a ani ty úplně nejvyšší moc rád nemá. Nároky na palivo má malé, zvuk příjemný a ani moc nevibruje, takže je to vesměs příjemná pohonná jednotka. Podvozek nabídne dostatek stability, komfort a díky nízké hmotnosti je kličkování v hustém provozu stejně zábavné, jako protahování se zatáčkami na okreskách. Výbava je pouze základní, ale nic jiného ani čekat nešlo a zpracování je slušné. A ta cena, ta je opravdu bezkonkurenční. 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku F.B Mondial HPS 300i ABS: Levný a vůbec ne špatný stroj nejenom pro začátečníky


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.