Přeposlat Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert

08.01.2020 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Husqvarna Vitpilen 401 je opravdu povedená mašina spadající do kategorie café racer, která zaujme hlavně svou technikou. Jejím srdcem je totiž jednoválec, což už se v dnešní době moc často nevidí a není to jednoválec jen tak obyčejný.

Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert

Motor
O pohon stylové retro mašiny Husqvarna Vitpilen 401 se stará velmi zajímavý motor, jehož hlavním poznávacím znamením je to, že má jen jeden válec. Ve světě skútrů sice věc velmi běžná, ale mezi klasickými, dospělými motocykly už méně a víceméně jediný výrobce, který používá jednoválce i u větších strojů, je rakouské KTM. A to švédskou Husqvarnu, tedy její motocyklovou divizi, vlastní, takže použití tohoto vytříbeného jednoválce až tak nepřekvapí. Motor má tedy jeden válec, jeho zdvihový objem čítá 373cc a chlazení je kapalinové, přičemž vstřikování paliva je elektronické a nejvyšší výkon této jednotky čítá 32 kW (44 koní). Točivý moment se zastavil na hodnotě 37 Nm, což není na jednoválec vůbec špatné a výkony tohoto motoru jsou i pro svižnou jízdu naprosto dostatečné. Motor funguje až překvapivě dobře a bez odmlouvání či cukání i v nižších otáckách, ačkoliv v nich moc síly nemá a opravdu probouzet se začne až ve středních otáčkách, okolo hranice 5000 ot/min. A s nadšením pokračuje dál, letí opravdu radostně napříč vyššími otáčkami a přes hranici 10000 ot/min se prožene vyloženě bleskově. Motor má příjemnou výkonností špičku, jeho síla roste lineárně se zvyšujícími se otáčkami a míra vibrací je, nejenom na jednoválec, velmi nízká a motor vibruje jen tak, aby to podtrhlo jeho charakter. Standardní výfuk moc hluku nenadělá, nicméně za příplatek je možné přikoupit laděný výfuk Akrapovič, takže tato stránka věci jde pohodlně vyřešit. Převodovka je klasicky šestirychlostí, je s motorem dobře sladěná a pracuje se s ní velmi příjemně.

Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert

Jízda a ovladatelnost
Hlavní zbraní této mašiny je její velmi nízká hmotnost čítající pouhých 151 kg, což platí pro motocykl bez paliva. Díky tomu je Vitpilen 401 opravdu hbitý a agilní stroj, který vyloženě miluje okresky protkané mnoha zatáčkami a na čím víc zatáček narazíte, tím více si jízdu užijete. Překlánět tento motocykl ze zatáčky do zatáčky je opravdu čirá radost a nadšení, s jakou se do nich Vitpilen 401 vrhá, je vskutku unikátní. Díky nízké hmotnosti je velmi příjemné i proplétání se hustou městkou dopravou a ovládání v nižších rychlostech je naprosto bezproblémové. Řízení je přesné, komunikativní a dostane se k vám dostatek informací o dění pod kolem, přičemž stabilita podvozku je za všech okolností příkladná. Ergonomie ale úplně bez připomínek není a třeba sedlo je poměrně tuhé, což při delších vyjížďkách pocítíte a řidítka jsou umístěna až moc nízko, takže posed se blíží superbikům. Ideální cestovní rychlost leží lehce nad hranicí 100 km/h, někde okolo 120 km/h, kdy má motor ještě dostatek síly a elánu k dalšímu předvádění, nicméně když budete chtít, budete se moct rozjet klidně až na 160 km/h, ale to už nebude příjemné ani vám, ani motocyklu. Co se týče samotného podvozku, tak ten je složený z USD vidlice WP s průměrem trubek 43 mm vpředu a vzadu se nachází klasická kyvka doplněná o tlumič typu monoshock (opět WP). Brzdy jsou výkonné naprosto dostatečně a nemají se zastavením tohoto lehkého stroje sebemenší problémy. Výrobce použil brzdy ByBre, což je podznačka Bremba, a zatímco na předním kole se nachází kotouč o průměru 320 mm doplněný o čtyřpístkový radiální pevný třmen, vzadu sedí 230 mm kotouč a jednopístkový třmen.

Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert

Výbava
Výbava není co do elektroniky nijak extra rozsáhlá a zahrnuje vlastně pouze brzdný systém ABS, který dodala firma Bosch (dvoukanálový systém 9M+). Další výbava zahrnuje kompletní LED osvětlení a třeba přední, minimalisticky vyvedený světlomet s atraktivním denním svícením, vypadá opravdu parádně. Palubní deska je kompletně digitální a před řidičem je umístěný maličký, kruhový displej s nesmírně jednoduchou grafikou a otáčkoměrem umístěným nad ním. Displej zobrazuje všechny důležité informace, čímž myslíme třeba rychlost, otáčky, zařazený převodový stupeň, stav paliva v nádrži, spotřebu, čas, teplotu a dokonce i to, zda máte vytažený boční stojánek. Díky jednoduché grafice je pak čitelnost víceméně bezproblémová za všech okolností a celá palubní deska se ovládá pomocí tlačítek na levém boku. Jak jsme se již zmínili, sedlo úplně ideálně pohodlné není, takže nějaké dlouhé výlety jsou víceméně tabu a měli bychom dodat i to, že je umístěno ve výšce 835 mm. Nádrž má velmi skromný objem a zvládne pojmout pouze 9.5 litru paliva, ale spotřeba zde zastavěného jednoválce je poměrně nízká a většinou se budete pohybovat mezi 3.5 – 4 litry paliva na 100 km. To znamená dojezd bezpečně přesahující 200 km, což vyloženě tragické určitě není. Velkou pochvalu si zaslouží krásná, vyplétaná kola o průměru 17 palců a výrobce na nich použil pneumatiky Pirelli Scorpion Rally o rozměrech 110/70 vpředu a 150/60 vzadu.

Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je víceméně naprosto bez chyb a je vidět, že je Vitpilen 401 tak trochu prémiovým produktem. Použité materiály jsou kvalitní, komponenty také a slícování všeho je výtečné, takže nikde nic nevrže nebo nevibruje ani při jízdě po méně kvalitních silnicích či korzování po nepříjemných městských kočičích hlavách. No a pak je tu vzhled, což je kapitola sama pro sebe. Vitpilen 401 je zcela jistě jeden z nejvýraznějších, nejatraktivnějších a nejstylovějších motocyklů současnosti a všude, kde se s touto mašinou ukážete, budete středem pozornosti a vzbudíte víc obdivu než na kdejakém superbiku (platí to i pro větší verzi 701 a sesterský model Svartpilen). Co se týče ceny, tak na našem trhu se Vitpilen 401 prodává za nějakých 165 000 Kč s DPH, což sice není za mašinu s jednoválcem úplně málo, ale na druhou stranu, takovou stylovku a tak technicky zajímavý motocykl aby jeden v současné době pohledal.

Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert

Verdikt
Husqvarna Vitpilen 401 je opravdu povedená mašina spadající do kategorie café racer, která zaujme hlavně svou technikou. Jejím srdcem je totiž jednoválec, což už se v dnešní době moc často nevidí a není to jednoválec jen tak obyčejný. Je od KTM a je naprosto parádní, velmi charismatický a umí tomuto lehkému motocyklu poskytnout opravdu dobrou dynamiku. Vibruje jen málo a určitě méně než byste od jednoválce čekali, neodmlouvá ani v nižších otáčkách a příjemná gradace výkonu je mu vlastní. Podvozek této stylové mašiny je hravý a její celkově veselý, agilní charakter je daný i velmi nízkou hmotností. Na klikatých okreskách se cítí jako ryba ve vodě a dobře si vede i ve městech, kde zvládá proplétání se hustou dopravou s lehkostí sobě vlastní. Výbava je taková strohá, ale to ničemu nevadí a dílenské zpracování je, stejně tak jako design, bez výhrad.

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Husqvarna Vitpilen 401: Jednoválcový extrovert


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.