Přeposlat Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ

06.01.2020 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Royal Enfield Himalayan je opravdu hodně zajímavý stroj, který si jede to svoje a na konkurenci moc nehledí. Je to kliďas vyvedený ve stylovém retro designu a svým vzhledem tento stroj přitáhne kolikrát víc pohledů než obří cestovní endura či nějaký superbike.

Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ

Motor
Srdcem i duší retro cestovního endura Himalayan od anglicko-indického výrobce Royal Enfiled je motor, který na první ani druhý pohled nijak extra nezaujme. V rámu se ukrývá vzduchem chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 411cc, který disponuje SOHC rozvodem a elektronickým vstřikováním paliva KEIHIN. Výkony má tento jednoválec spíše skromnější, na zadní kolo proudí pouhých 18 kW (25 koní) při 6500 ot/min a točivý moment o hodnotě 32 Nm, který je k dispozici při 4250 ot/min. To opravdu není žádná velká sláva a Himalayan není žádné kompaktní a lehké enduro, ale pořádný stroj s hmotností blížící se dvěma metrákům, takže dynamika není nijak drtivá. Na druhou stranu, tento motor je o něčem úplně jiném a jeho hlavní předností je nesmírně klidný, čitelný a relaxační charakter. Není nutné ho hnát do nejvyšších otáček, nejvíc se mu totiž líbí ve středních otáčkách a naprosto ideální je nechat ho jen tak bublat ve středu a užívat si klidnější jízdu ,,na kochačkuʺ. I ve velmi nízkých otáčkách funguje tento jednoválec bez připomínek, nijak zvlášť necuká a jediné, co se mu moc nelíbí, je hnát ho do červeného pole otáčkoměru. Motor nemá víceméně žádnou výkonnostní špičku, takže to nemá vůbec smysl a ideální je řadit mezi hranicí 5 a 6 tisíci. Míra vibrací je poměrně nízká a motor vibruje jen tak, aby to podtrhlo jeho charisma a chválíme i povedený zvukový projev. Plnění emisní normy Euro 4 je samozřejmostí a co se týče spotřeby, tak ta se dá bez jakýchkoliv problémů udržet na hranici 4.5 litru na 100 km. Převodovka je pětirychlostní a je docela přesná, takže se s ní pracuje velmi dobře.

Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ

Jízda a ovladatelnost
Jízdní vlastnosti jsou stejně pohodové, jako motor a drtivou většinu času se budete pohybovat v legálních rychlostech, protože na nějakou divočinu můžete s tímto strojem zapomenout. Ano, s trochou snahy, trpělivosti a větrem v zádech se můžete rozjet až na skoro 140 km/h, ale pro motorku i vás to bude spíše utrpením a ideální jsou rychlosti spíše okolo 90 – 100 km/h. Ovladatelnost je velmi příjemná i v nižších rychlostech, řízení je lehké a celý motocykl působí docela obratně nehledě na vyšší hmotnost a velké přední kolo. V zatáčkách si vede Himalayan více než slušně, nabídne dobrou stabilitu a jízda je za všech okolností čitelná. Nejlépe se ale tento stroj cítí v lehčím terénu, takže ideálně na nějakých polních cestách, které zvládá opravdu s velkým přehledem a jak vy, tak mašina, si budete toto prostředí dokonale užívat. Zdvihy jsou slušné (200 mm vpředu a 180 mm vzadu) a Himalayan má dokonce i pořádné offroad stupačky (tedy jakmile odstraníte gumové výplně). Sedlo je umístěno docela nízko, takže s dosažením na zem nebudou mít problémy ani nižší jedinci a ergonomie je celkově bez výhrad. Posed za řidítky je příjemný, přední ochranné plexi odvádí svou práci dobře a sedlo je pohodlné. Podvozek nabídne slušnou míru komfortu a je postavený na teleskopické vidlici s průměrem trubek 41 mm vpředu a vzadu se pak nachází centrální tlumič. Brzdy jsou kompletně kotoučové, a zatímco na předním kole sedí 300 mm kotouč doplněný o dvoupístkový třmen, vzadu má své místo 240 mm kotouč a třmen s jedním pístkem. Přední brzda ale nějak moc výkonu nepobrala a při snaze o razantnější zastavení bude nutné pořádně vzít jak za přední, tak za zadní brzdu.

Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ

Výbava
Himalayan by se dal klasifikovat jako takové základní cestovní enduro za rozumný peníz a přesně tomu odpovídá i jeho výbava, která je prostě základní. Na nějakou modernější elektroniku můžete rovnou zapomenout a jediná věc, kterou je tato mašina z modernějších věcí vybavena, je ABS systém, který ale bohužel nejde vypnout. Vypíchnout musíme padáky, které by měly ochránit důležité části motocyklu v případě nějakého menšího pádu či bytelně působící držáky kufrů. Pochvalu si zaslouží i kovová nádrž, ochranné manžety na přední vidlici a již zmíněné offroad stupačky. Dalším příjemným prvkem na tomto stroji je hodně zajímavě pojatá palubní deska, která se skládá z velkého, analogového tachometru doplněného o další tři menší budíky. Ten větší, umístěný vpravo, je otáčkoměr a pod ním se nachází ukazatel stavu paliva v nádrži a kompas, což je velmi zajímavý a zároveň funkční doplněk. Ve spodní části tachometru se pak nachází displej zobrazující informace o aktuálně zařazeném rychlostním stupni, času, ujetých kilometrech a podobných věcech. Budíky vypadají dobře, mají hezký retro font a čitelnost je příkladná za všech okolností. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2190 x 1360 x 840 mm, rozvor kol čítá 1465 mm a sedlo je umístěno ve výšce 800 mm. Nádrž zvládne pojmout 15 litrů paliva, takže na jedno natankování se většinou dá urazit něco málo přes 300 km, což není špatné. Kola jsou vyplétaná, to přední má průměr 21 palců a je na něm obuta pneumatika o rozměru 90/90, přičemž vzadu se nachází kombinace 17 palcového kola a pneumatiky o rozměru 120/90.

Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování určitě není, vzhledem k nízké ceně, špatné a na první i druhý pohled působí Himalayan poctivým a bytelným dojmem. Může za to hlavně kovová nádrž, robustní padáky a celkově fortelná konstrukce. Použité komponenty jsou vyloženě základní, ale to se dalo očekávat a se spolehlivostí by neměly nastat víceméně žádné problémy, protože co do techniky je to jeden z nejjednodušších motocyklů ve své třídě. Není na něm moc věcí, které by mohly zlobit a to je samozřejmě jen a jen dobře. Co se týče ceny, tak na našem trhu je toto stylové retro cestovní enduro dostupné za 119 990 Kč s DPH, což je naprosto skvělá nabídka, která víceméně nemá konkurenci. Jenom již postarší Suzuki V-Strom 250 je na tom s cenou podobně, ale to nemá ani zdaleka takové charisma.

Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ

Verdikt
Royal Enfield Himalayan je opravdu hodně zajímavý stroj, který si jede to svoje a na konkurenci moc nehledí. Je to kliďas vyvedený ve stylovém retro designu a svým vzhledem tento stroj přitáhne kolikrát víc pohledů než obří cestovní endura či nějaký superbike. S touto mašinou budete působit, jako byste se právě vrátili z expedice v Himalájích a za necelých 120 tisíc korun je to skvělá nabídka. Motor není nejvýkonnější a klidně ho můžeme označit za slabý, ale má charakteru na rozdávání, ve středních otáčkách jede poměrně obstojně a disponuje příjemným zvukovým projevem. Podvozek je sice základní, ale funguje velmi dobře a nejlépe se cítí v nějakém lehčím terénu, třeba na polních cestách. Výbava je velmi skromná, nicméně to ničemu nevadí a dílenské zpracování je velmi slušné. Co se týče výtek, tak tu největší máme k brzdám, které nejsou z nejsilnějších a výkonnější brzdná soustava by tomuto, jinak po všech stránkách povedenému enduru, slušela.

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Royal Enfield Himalayan: Naprostý pohodář a nekonfliktní typ


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.