Přeposlat Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence

25.12.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha TMAX 560 je jeden z nejlepších maxi-skútrů současnosti a potvrzuje to, že Yamaha si svou řadu TMAX nadevše hýčká. Nejnovější verze nabídne silný, velmi příjemný a zároveň úsporný motor plnící nadcházející emisní normu Euro 5, moderní podvozek, vysokou úroveň praktičnosti a v neposlední řadě také dobrou výbavu.

Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence

Motor
O pohon zadního kola skútru Yamaha TMAX 560 se stará kapalinou chlazený dvouválcový motor o zdvihovém objemu 562cc, který se pyšní hlavně tím, že plní nadcházející emisní normu Euro 5. Motor u předchůdce tohoto skútru měl objem 530cc a jeho zvýšení je zdá se takovou rozumnou cestou, jak splnit normu Euro 5 a neobětovat tomu výkon. Tento objemnější motor má dokonce o 6 % vyšší točivý moment a výkonnostně je na tom celkově opravdu velmi dobře. Nabízí maximální výkon 35 kW (48 koní) při 7500 ot/min a jeho točivý moment dosahuje hodnoty 55.7 Nm při 5250 ot/min. Motor nemá se svižným rozpohybováním tohoto velkého skútru absolutně žádné problémy a docela s ním umí zacvičit, přičemž maximální rychlost se může přiblížit hranici 180 km/h. Tak rychle s ním samozřejmě nikdo jezdit nebude, ale cestování rychlostmi okolo 130 km/h je nesmírně příjemné, takže rychlé přesuny po dálnicích zvládá TMAX naprosto s přehledem. Nejvíc nás ale překvapilo to, jak ochotně skútr zrychluje nad hranicí 120 km/h a motor má i v těchto vyšších rychlostech pořád síly na rozdávání. Jízda tedy může být příkladně svižná ve všech režimech a s tímto modelem bez problémů zatopíte nejednomu klasickému motocyklu. Není to ale jenom o výkonu, motor běží velmi klidně, takřka bez vibrací a neprotestuje ani v nízkých otáčkách, ve kterých je všechno plynulé a hladké, což si určitě zaslouží pochvalu. A to platí i o spotřebě, která se pohybuje okolo 4.8 litru paliva na 100 km.

Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence

Jízda a ovladatelnost
Pod všemi těmi plasty a komponenty tohoto skútru se nachází lehký hliníkový rám s dvojitým nosníkem, přičemž motor je namontovaný přímo do rámu a díky tomu nabízí TMAX jízdní vlastnosti velmi podobné motocyklu. Samotný podvozek se skládá z USD vidlice s trubkami o průměru 41 mm vpředu a vzadu se nachází kyvná vidlice a tlumič, a zatímco zdvih předního odpružení je 120 mm, zadní nabízí 117 mm. Přední odpružení stavitelné není, ale zadní už ano a nabízí možnost nastavení předpětí. Podvozek je za všech okolností příkladně tuhý a stabilní, naprosto dokonale zvládá jak pomalou jízdu ve městě, tak divočejší projížďky po klikatých okreskách a pochválit musíme i řízení. To je příjemně ostré a velmi komunikativní, takže budete za všech okolností vědět, co se děje na silnici a jako celek je TMAX skútr s dokonale čitelným projevem. Sportovní jízda nedělá tomuto modelu vůbec žádné potíže, nechá se velmi ochotně překlápět ze zatáčky do zatáčky a stejně dobře, jako v zatáčkách, funguje i ve městě. S mokrou hmotností 218 kg je to sice docela cvalík, ale svou váhu umí TMAX velmi dobře maskovat a ovladatelnost je tak příjemná a bezproblémová i v nižších rychlostech. V těch vyšších jsme ocenili zase příkladnou stabilitu a velmi dobrou ochranu před větrem, kterou zprostředkovává stavitelný ochranný štít. Ergonomie je bez výhrad, pozice za řidítky je pohodlná a všude je dostatek místa, takže je to skútr vhodný i pro rozměrnější jedince. Brzdy jsou naprosto bez výhrad, soustava složená ze dvou 267 mm kotoučů vpředu a jednoho 282 mm kotouče vzadu má síly na rozdávání a zvládne tento skútr zastavit během chvilky.

Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence

Výbava
Výbava je opravdu výborná, je vesměs velmi moderní a TMAX platí za jeden z nejlépe vybavených maxi-skútrů vůbec. Součástí standardní výbavy jsou dva jízdní režimy (Tour a Sport), systém kontroly trakce, ABS systém, LED světla, moderní palubní deska Monotone TFT, bezklíčový přístup, zapalování Smart Key a samozřejmě neschází ani objemný prostor pod sedlem. Ten je osvětlený a je dostatečně velký na to, aby zvládl pojmout buď jednu integrální nebo dvě otevřené helmy, přičemž ještě zůstane místo pro uložení třeba dokumentů a podobných věcí. Nebo může pojmout docela objemný batoh, takže výletníci budou s praktickou stránkou tohoto modelu určitě spokojeni. Co se týče palubní desky, tak ta se skládá ze dvou analogových budíků a mezi nimi sedí rozměrný displej palubního počítače. Ten umí zobrazit opravdu spoustu věcí, a to například stav paliva v nádrži, čas, teplotu, ujeté kilometry nebo třeba nastavení elektroniky, přičemž čitelnost je za všech okolností velmi dobrá. Kompletní rozměry tohoto skútru jsou 2200 x 1420 x 765 mm, rozvor kol se zastavil na čísle 1575 mm a rozměrné, poměrně dost široké sedlo je umístěno ve výšce 800 mm. Nádrž zvládne pojmout 15 litrů paliva a dojezd na jedno natankování se tak pohybuje okolo 300 km, což určitě není špatné. Kola disponují průměrem 15 palců a jsou na nich obuty pneumatiky Bridgestone Battlax SC o rozměrech 120/70 vpředu a 160/60 vzadu.

Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je přesně takové, jaké lze od velkého, drahého a ryze japonského skútru čekat. Je tedy výborné a je vidět, že Yamaha si svých skútrů opravdu hledí a že si na jejich výrobě dává vskutku záležet. Konstrukce působí velmi robustním, poctivým dojmem a slícování všech prvků je naprosto příkladné, takže se nedočkáte žádných pazvuků ani při jízdě po méně kvalitních, městských cestách. Žádné problémy by pak neměly nastat ani co se týče spolehlivosti a při dodržení servisu a alespoň základní údržbě by mělo být v této otázce vše v naprostém pořádku. Pochválit musíme i design, který vychází ze staršího modelu, ale byl výrazně omlazený a zmodernizovaný, takže nový TMAX působí podstatně sportovnějším a dynamičtějším dojmem.

Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence

Verdikt
Yamaha TMAX 560 je jeden z nejlepších maxi-skútrů současnosti a potvrzuje to, že Yamaha si svou řadu TMAX nadevše hýčká. Nejnovější verze nabídne silný, velmi příjemný a zároveň úsporný motor plnící nadcházející emisní normu Euro 5, moderní podvozek, vysokou úroveň praktičnosti a v neposlední řadě také dobrou výbavu. Motor má opravdu síly na rozdávání, takže přesuny dálničními (i podstatně vyššími) rychlostmi mu nečiní vůbec žádné potíže a skvěle funguje také v nižších rychlostech. Podvozek je moderní, za všech okolností stabilní a TMAX zvládá bez problémů jak klidné korzování ve městech, tak sportovní jízdu na okreskách. Z výbavy bychom měli vypíchnout hlavně dva jízdní režimy, kontrolu trakce a neschází ani moderní, velmi dobře čitelná palubní deska. Dílenské zpracování je výborné a problémy by neměly nastat ani co se týče spolehlivosti.

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha TMAX 560: Maxi-skútr par excellence


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.