KTM


Přeposlat KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku

18.12.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

KTM 1290 Super Adventure S je skvělé cestovní enduro, které v sobě kombinuje schopnost pohybovat se naprosto sebejistě i mimo klasické silnice s projevem superbiku. Na klasické okresce plné zatáček má tato mašina opravdu explozivní charakter, je nesmírně obratná, až drtivě rychlá a nabídne dokonalou stabilitu za všech okolností.

KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku

Motor
O pohon zadního kola mašiny KTM 1290 Super Adventure S se stará fantastický dvouválcový motor s kapalinovým chlazením, jehož zdvihový objem čítá 1301cc. Válce tohoto motor jsou sevřeny v úhlu 75 stupňů a tento mohutný motor disponuje nejvyšším výkonem 118 kW, tedy 160 koní a ještě zajímavěji vypadá točivý moment o hodnotě 140 Nm. To už je opravdu pořádná raketa, kterou jen tak nějaká mašina nenabídne a znamená to, že motor s tímto cestovním endurem umí pořádně zacvičit už v nižších otáčkách. Již při 3000 ot/min proudí na zadní kolo rovných 100 Nm a právě po překročení této hranice začne motor mohutně zatahovat, přičemž kromě nesmírně silného středu nabídne i výraznou výkonnostní špičku. V těch nejnižších otáčkách to sice úplně ideální není, ale jakmile se dostanete o trochu výš, motor chytne saze a jede doslova jako šílený. Reakce na přidání plynu jsou bleskové a motor působí hodně výbušným a temperamentním dojmem, což ke KTM tak nějak patří. Míra vibrací je velmi nízká, takřka neznatelná a velká pochvala míří i směrem ke zvukovému projevu, který je parádní a velmi charismatický. Motor má celkově snad až superbikový charakter a jeho spotřeba se samozřejmě odráží od stylu jízdy a od toho, kolik toho na tuto cestovní mašinu navěšíte. Dá se jezdit za zhruba 6.2 litru, ale klidně i za osm a co se týče převodovky, tak ta je šestirychlostní a za příplatek je k dispozici i technologie rychlořazení.

KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku

Jízda a ovladatelnost
I když je specifikace Adventure S spíše silniční verzí modelu Adventure R (erko je určeno i do těžkého terénu), mimo klasické silnice toho zvládne poměrně hodně a s lehčím terénem si poradí naprosto bez problémů. A kromě toho, že tento model nerozhodí žádná polní či nezpevněná cesta, na klasické silnici nabídne jízdní projev, za který by se nemusel stydět žádný sportovní model. KTM 1290 Adventure S můžeme klidně klasifikovat jako takový cestovní superbike a moc daleko od pravdy bychom nebyli. Suchá hmotnost čítající 215 kg není z nejnižších, ale při jízdě to KTM velmi umně maskuje a na klasických okreskách plných zatáček je to nesmírně mrštný a hravý stroj, který se nechá velmi ochotně překlápět ze zatáčky do zatáčky a nabídne za všech okolností dokonalou stabilitu. Řízení je velmi přesné a hezky komunikativní, takže budete pořád vědět, co se pod vámi děje a jsou to právě výše zmíněné, ideálně co možná nejvíc klikaté okresky, které tomuto stroji sluší nejvíc. Ergonomie je víceméně bez výhrad, sedí se poměrně přirozeně a spíše užší řidítka padnou perfektně do rukou. Sedlo nabídne velmi dobrou oporu, ale je docela tuhé a bude nutné si na to zvyknout. Podvozek je semi-aktivní, je postavený na komponentech WP a vpředu se nachází obrácená vidlice s průměrem trubek 48 mm. Vzadu sedí tlumič typu monoshock a zdvih předního i zadního odpružení je 200 mm. Brzdy jsou silné jako medvěd a nemají se zastavením tohoto robustního endura sebemenší problém. Zatímco do předních, 320 mm kotoučů se zakusují radiální, čtyřpístkové třmeny, vzadu se nachází kombinace 267 mm kotouče s dvoupístkovým třmenem (brzdy jsou kompletně od Bremba).

KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku

Výbava
Výbava je přesně taková, jakou lze od velkého cestovního endura za zhruba půl milionu korun čekat, takže vpravdě nekompromisní a až po strop napěchovaná tou nejmodernější elektronikou. Ta zde být prostě a jednoduše musí, protože zkrotit tuto mašinu není nic jednoduchého a elektronika se stará o to, že vše probíhá víceméně bezpečně a je možné si stroj užít tak nějak naplno. Ve výbavě tohoto modelu se nachází brzdný systém C-ABS, který funguje i v náklonu a jde zcela vypnout, kontrola trakce, čtyři jízdní režimy (Sport, Street, Rain a Off-Road), tempomat, již zmíněný elektronický podvozek, LED světla či zcela digitální palubní deska. Ta se opravdu povedla a před řidičem umístěný barevný displej disponuje jemnou grafikou, zobrazuje všechny více i méně důležité informace a umí také inverzní zobrazení, takže čitelnost je velmi dobrá za všech podmínek. Volby na displeji se přepínají pomocí ovladačů na levé straně řidítek a palubní systém zvládá i propojení s telefonem, což je dnes v této třídě víceméně standardem. Ochranný plexi štít je manuálně stavitelný a sedlo je umístěno ve výšce 860 mm, přičemž jeho výška je stavitelná. Nádrž pak zvládne pojmout 23 litrů paliva, takže dojezd na jedno natankování je velmi dobrý a bez jakýchkoliv problémů se dá dostat přes 350 km na nádrž. Krásná litá kola mají průměr 19 palců vpředu a 17 palců vzadu, což je typická kombinace pro endura a jsou na nich obuty gumy Pirelli Scorpion Trail II. Přední světlomet má dostatek výkonu, takže cestování je pohodlné i v horších světelných podmínkách a výborně fungují také zpětná zrcátka.

KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je na velmi dobré úrovni, a i když působí pár použitých plastů ne úplně prémiovým dojmem, jako celek je KTM 1290 Super Adventure S poctivě a bytelně postavený stroj. Měl by něco vydržet a při alespoň standardní údržbě bude určitě šlapat jako hodinky. Určitě musíme pochválit design, který si s ničím jiným nespletete a ta obrovská, hmyzí přední maska je opravdu hodně extravagantní a je to něco, co budete buď milovat, nebo nenávidět. KTM si co do designu jede zkrátka svoje a od drtivé většiny ostatních výrobců se v tomto ohledu opravdu silně odlišuje, což samozřejmě chválíme. Cena je, dle očekávání, hodně vysoká a KTM 1290 Super Adventure S stojí v základu 446 900 Kč s DPH. Výbava této mašiny je ale výborná a hodně věcí dostanete už v základu, takže ve finále je to ve třídě velkých, prémiových cestovních endur model s jedním z nejlepších poměru cena / výkon.

KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku

Verdikt
KTM 1290 Super Adventure S je skvělé cestovní enduro, které v sobě kombinuje schopnost pohybovat se naprosto sebejistě i mimo klasické silnice s projevem superbiku. Na klasické okresce plné zatáček má tato mašina opravdu explozivní charakter, je nesmírně obratná, až drtivě rychlá a nabídne dokonalou stabilitu za všech okolností. Dvouválec v jejím nitru je mistrovským dílem, má charakteru na rozdávání a od středních otáček táhne s razancí lokomotivy. Navíc má hodně výrazný zvukový projev, což chválíme, ale na druhou stranu poměrně dost topí a to zase moc příjemné není. To je ale spíše chyba konstrukce šasi než samotného motoru. Podvozek je částečně elektronický, takže je velmi moderní, pochválit musíme také brzdy a celkově velmi moderní výbavu s hromadou všemožné elektroniky, která funguje naprosto samozřejmě a bez připomínek. Dílenské zpracování je dobré a ve finále je dobrá i cena, a i když působí 446 900 Kč jako základ na první pohled hrozivě, výbava je velmi štědrá a toto cestovní enduro je ve své třídě zkrátka dobrou koupí.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku KTM 1290 Super Adventure S: Cestovní enduro s charakterem superbiku


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.