Přeposlat Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo

06.12.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Lexmoto Tempest GT 125 není žádný zázrak, ale ani si na něj nehraje. Je to levná, dostupná retro mašina pro začínající řidiče a jako taková funguje skvěle, protože u začátečníků se tak nějak předpokládá, že svůj první motocykl občas položí na zem a u takto levného stroje to nebude tak bolet, jako u nějaké ,,značkovějšíʺ konkurence.

Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo

Motor
O pohon levného retro motocyklu Lexmoto Tempest GT 125 se stará velmi jednoduchý motor z čínské továrny Longjia, kde se vyrábí několik motocyklů pro menší britské výrobce, a tento motor pochází od výrobce Zongshen. Ten patří mezi velmi známé producenty, jehož motory jsou kvalitní a Zongshen vyrábí pohonnou jednotku třeba pro povedenou řadu motocyklů Fantic Caballero 500, takže není třeba utíkat. Jedná se o klasický, čtyřtaktní jednoválec o zdvihovém objemu 125cc, který disponuje vzduchovým chlazením a to je na něm velmi dobře patrné už na první pohled. Nenabídne samozřejmě žádné drtivé výkony a na zadní kolo této mašiny proudí poměrně skromných 7.2 kW (9.8 koně) při 8500 ot/min a točivý moment čítající 8.6 Nm, který je k dispozici při 6000 ot/min. To samozřejmě není žádná velká sláva a dynamika je vesměs jenom průměrná, nicméně zvuková stránka věci si určitě zaslouží velkou pochvalu, protože je opravdu povedená a připomíná starší stroje z 60. a 70. let minulého století. Motor plní stávající emisní normu Euro4 (Lexmoto plánuje naskočit na Euro5 koncem roku 2020) a nejlépe se cítí okolo 80 km/h, kdy má ještě nějakou tu rezervu pro případné zrychlení a ideální zvukový projev. Maximum psané výrobcem je 100 km/h, nicméně to už je opravdu na hranici příjemnosti a použitelnosti. Převodovka je klasicky pětirychlostní a pracuje se s ní až překvapivě dobře, a to jak směrem nahoru, tak dolů. Spotřeba je dle očekávání velmi nízká a dá se jezdit v rozmezí 3 – 3.5 litru na 100 km.

Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo

Jízda a ovladatelnost
Tempest GT 125 je poměrně kompaktní stroj, takže se hodí pro spíše menší jedince a díky svým rozměrům a nízké hmotnosti čítající pouhých 126 kg je to hezky obratný kousek. Městský provoz zvládá tato mašina opravdu na jedničku, ochotně se proplétá hustou dopravou a díky lehké spojce je radost s ní pracovat i v nižších rychlostech. V tomto prostředí se hodí i spíše měkčí naladění podvozku, který zvládne velmi spolehlivě odfiltrovat drtivou většinu takových těch normálních nerovností a rozhodí ho až opravdu velké díry. Když už jsme nakousli ten podvozek, tak vězte, že je zcela základní a skládá se z 37 mm teleskopické vidlice vpředu a dvou tlumičů vzadu, přičemž ani jedno není, zcela pochopitelně, stavitelné. V nižších rychlostech a ve městě je tedy všechno v naprostém pořádku, no při rychlejší jízdě na okreskách už je to horší, protože podvozek ani řízení nemají dostatečnou zpětnou vazbu a na chování v zatáčkách se podepsaly také levné pneumatiky Timsun. Ty opět postrádají víceméně jakoukoliv zpětnou vazbu, a to hlavně v chladnějších dnech či ve vlhku a osazení kvalitnějšími pneumatikami pravděpodobně jízdní vlastnosti docela dost zlepší. Brzdy jsou kompletně kotoučové, což je vzhledem k ceně docela překvapení, ale moc dobře nebrzdí a mají poněkud zvláštní, nevyrovnaný projev, takže brzdění je takovou samostatnou disciplínou, na kterou si budete muset zvyknout.

Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo

Výbava
Výbava je pouze základní a víceméně odpovídá nesmírně nízké pořizovací ceně, takže za své peníze dostanete jen věci k jízdě nezbytně nutné. Brzdy nemají ABS, na což není v těchto cenových relacích místo, a jsou vybaveny technologií CBS, takže jsou kombinované. To znamená, že při použití přední se přidá i ta zadní a naopak, přičemž tato technologie by měla hezky rovnoměrně rozdělit brzdný účinek mezi přední a zadní brzdu, což ale u této mašiny moc nefunguje. Přední světlomet je konvenční, na LED technologii můžete rovnou zapomenout a zapomeňte i na nějaké delší noční jízdy, protože výkonnostně je na tom světlo spíše hůř a zvládne osvětlit jen malou část silici rovnou před strojem. Palubní deska se ale docela povedla, je hezky podsvícená a bez problémů čitelná za všech okolností. Před řidičem je umístěný analogový otáčkoměr doplněný o displej ve spodní části, který zobrazuje rychlost, stav paliva v nádrži, ujeté kilometry a dokonce i aktuálně zařazený převodový stupeň, což není v této třídě vůbec běžné. Kompletní rozměry této mašiny jsou 1995 x 1060 x 760 mm, rozvor kol se zastavil na hodnotě 1350 mm a sedlo je uloženo ve výšce 780 mm, takže je poměrně nízko a na zem dostanou pohodlně i řidiči menšího vzrůstu. Nádrž zvládne pojmout 13 litrů paliva, takže dojezd na jedno natankování je velmi slušný a není problém se dostat přes hranici 350 km na jednu nádrž. Hezká drátěná kola mají průměr 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 100/80 vpředu a 120/70 vzadu.

Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo

Kvalita a spolehlivost
Požadavky na dílenské zpracování jsou u mašiny, která stojí po přepočtu méně než dva průměrné platy, samozřejmě jiné než u strojů za mnohem vyšší ceny a Tempest GT 125 není v tomto ohledu žádná velká výjimka. Zpracování je vesměs pouze průměrné a i u nového kousku se můžete dočkat náhodného rozsvěcování varovných kontrolek na palubní desce, pískající páčky přední brzdy nebo třeba výrazně vibrujících zpětných zrcátek, což zhoršuje přehled o dění za motocyklem. Na druhou stranu, mohlo být i hůř a za cenu čítající 1900 liber, tedy nějakých 57 200 Kč bez DPH, ani nešlo čekat nic moc jiného. Design hodnotíme jako povedený a co se týče spolehlivosti, tak ta bude pravděpodobně dílem náhody, ačkoliv motor by měl být v tomto ohledu naprosto bez problémů a neplechu by spíš mohla dělat elektronika.

Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo

Verdikt
Lexmoto Tempest GT 125 není žádný zázrak, ale ani si na něj nehraje. Je to levná, dostupná retro mašina pro začínající řidiče a jako taková funguje skvěle, protože u začátečníků se tak nějak předpokládá, že svůj první motocykl občas položí na zem a u takto levného stroje to nebude tak bolet, jako u nějaké ,,značkovějšíʺ konkurence. Chválíme motor, který sice moc výkonu nepobral, ale je úsporný, má velmi příjemný zvukový projev a měl by být spolehlivý. Podvozek je ideálně nastavený do města, kde funguje na výbornou, ačkoliv ve vyšších rychlostech už to úplně ideální není a velký podíl na tom má i necitlivé řízení a v základu osazené ne zrovna kvalitní pneumatiky. Dílenské zpracování je maximálně pouze průměrné, nicméně design se opravdu povedl a to v této třídě hraje poměrně velkou roli. Ano, japonská a evropská konkurence je na tom ve všech ohledech lépe, ale taky většinou za podstatně vyšší cenu a Lexmoto Tempest GT 125 platí za jeden z nejlevnějších strojů i v rámci čínských rivalů.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Lexmoto Tempest GT 125: Levněji už to opravdu nešlo


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.