Přeposlat Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní

02.12.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Britský výrobce Norton představil novou, hodně exkluzivní verzi svého superbiku Superlight a označil ji přídomkem SS. Hlavní zbraní této mašiny je karbon, který je všude, kam až oko dohlédne a také přepracovaný motor s přeplňováním pomocí kompresoru.

Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní

Přeplňované motory se v motocyklovém světě prozatím nijak moc nenosí a vlastně jediným výrobcem, který ji nabízí v klasických, silničních motocyklech, je japonská Kawasaki. Její Ninja H2 s přeplňovaným litrem je legendou a před nedávnem tento přeplňovaný čtyřválec použila i v řadě naháčů Z, a to pro novinku Z H2.Ve světě exkluzivních motocyklů přijde velmi brzy s přeplňovaným motocyklem Bimota, ve které má velký podíl právě Kawasaki a technika brutálního superbiku Tesi H2 pochází od tohoto tradičního japonského výrobce. Třetí do party, který přichází s přeplňovaným motorem, je britský Norton a ten na to jde trochu jinak.  Na to se ale podíváme až později a ze začátku si představíme samotného výrobce, který patří v motocyklovém světě k těm nejuznávanějším. Norton je tradiční britský výrobce motocyklů, který vznikl již v roce 1898 a je to tedy jedna z nejstarších společností zabývající se motocykly vůbec. Jak už to tak bývá, za dobu své existence si Norton prošel úspěchy i neúspěchy, různými pády a svého znovuzrození se dočkal v roce 2008, kdy na něj odkoupil práva britský businessman Stuart Garner, který ho znovu rozběhl. Aktuálně má Norton poměrně rozsáhlé portfolio motocyklů čítající 11 modelů, nicméně řada z nich jsou už dávno vyprodané limitované edice.

Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní

Norton platí za prémiového výrobce, takže motocykly od této značky jsou pořádně drahé a mají punc exkluzivity, přičemž vyšší cena je promítnuta nejenom do opravdu svébytného designu, ale i do materiálů a použité techniky. Tyto mašiny jsou navíc oficiálně dostupné i na našem trhu, takže každý, kdo miluje retro styl a klasické, konvenční motocykly od mainstreamových značek mu moc nevoní, má možnost okusit pravou britskou klasiku na vlastní kůži. Prozatím posledním počinem Nortonu byl model Superlight, který představil loni v listopadu a tento stroj spadá do kategorie středních superbiků. Superlight boduje hlavně nízkou hmotností, velmi solidním výkonem, rozsáhlým použitím karbonu a pochopitelně i moderní výbavou v čele s kvalitně osazeným podvozkem. Novinka s přídomkem SS z modelu Superlight vychází, ale nabídne mnohem rozsáhlejší použití karbonu a podstatně vyšší výkon, díky čemuž se bude jednat o opravdovou raketu na kolech. Pokud ale máte o tento stroj zájem, určitě si pospěšte, protože ho vznikne pouhých 50 kusů a bude se tak jednat o cenný sběratelský kousek. Hlavní odlišnost verze SS od standardního Superlightu je v motoru, který má sice stejný základ, ale dostal doping v podobě přeplňování pomocí kompresoru Rotrex.

Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní

Motor má tedy pořád dva válce, zdvihový objem 650cc a tato jednotka má svůj původ ve vidlicovém čtyřválci o objemu 1200cc, kterým je vybavený superbike V4 RR. Zatímco v modelu Superlight dává tento motor ve své základní konfiguraci výkony 77 kW (105 koní) a 75 Nm, verze SS dosahuje, díky přeplňování, výkonu 129 kW, tedy 175 koní při 12500 ot/min a točivý moment narostl na mohutných 125 Nm. To je opravdu pořádný nárůst a výrobce na něj musel motor i celý motocykl náležitě připravit, jinak by takový nápor s největší pravděpodobností nevydržel a s tím opět pomohl superbike V4 RR, který této novince daroval díly, u nichž se kvůli vysokému výkonu předpokládá extrémní zátěž. Za zmínku určitě stojí i opravdu rozsáhlé využití karbonu a Norton použil tento materiál ještě v hojnější míře než u původního modelu Superlight. Už ten má třeba karbonovou nádrž, kapotáž nebo karbonová kola, no verze SS má zcela karbonový i rám, a to včetně jednoramenné kyvné vidlice. Výsledná suchá hmotnost tohoto modelu čítá 159 kg, takže je o pouhý jeden kilogram těžší než model se standardním, podstatně lehčím motorem a Norton tedy použitím karbonového rámu vykompenzoval zvýšení hmotnosti u motoru. Poměr výkonu ku hmotnosti je u verze SS opravdu parádní a přesahuje magickou hranici jednoho koně na kilo váhy, konkrétně je to 1.1 koně na 1 kg.

Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní

Podvozek patří mezi špičku ve své kategorii a je postavený na komponentech od firmy Öhlins, která zastupuje ve svém oboru to nejlepší a podobně vyspělá je i brzdná soustava. Tu dodalo italské Brembo, a zatímco na předním kole najdeme dva 330 mm kotouče doplněné o radiální monobloky, vzadu má své místo kotouč o průměru 245 mm, do kterého se zakusuje dvoupístkový třmen. Palubní deska je zcela digitální a je zastoupena barevný displejem s úhlopříčkou 7 palců, přičemž výrobce se vytáhl i co se týče elektroniky. Srdcem této mašiny je šesti-osá řídící jednotka (IMU), která bdí nad kontrolou trakce, technologií Wheelie Control a neschází ani systém řízeného rozjezdu, tedy Launch Control. Brzdný systém ABS je samozřejmostí, stejně tak jako přednastavené jízdní režimy (jsou tři, Wet, Road a Sport) a z další výbavy bychom měli dále zmínit bezklíčové zapalování či rychlořazení nahoru i dole. Vůbec nepochybujeme o tom, že bude Norton Superlight SS esencí radosti a čisté zábavy s obratností, které se sice podstatně výkonnější, ale také podstatně těžší superbiky vyšších, litrových tříd, ani nepřiblíží. Jak jsme se již zmínili, tohoto unikátního stroje vznikne pouhých 50 kusů a Norton si za každý nechá zaplatit 49 995 liber, což je po přepočtu 1.5 milionu korun.

Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Norton dopřál svému superbiku Superlight přeplňování a limitovaná edice SS nabídne až 175 koní


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.