BMW


Přeposlat BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města

25.09.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

BMW C evolution je vskutku zajímavý počin patřící mezi elektrickými skútry mezi jasné premianty, čemuž odpovídá samozřejmě i velmi vysoká a jen těžko obhajitelná cena. Až drtivé zrychlování a hromada síly už od nulových otáček jsou velmi návykovými vlastnostmi tohoto modelu a potěší také schopným podvozkem či nízkými provozními náklady.

BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města

Motor
Srdcem elektrického skútru BMW C evolution je pochopitelně elektromotor, a to konkrétně synchronní motor s permanentní excitací a povrchovými magnety. Maximální výkon této jednotky je 35 kW, tedy 48 koní a motor tohoto výkonu dosahuje při 4650 ot/min. Točivý moment pak čítá 72 Nm při stejných otáčkách a motor je doplněný o vzduchem chlazenou baterii typu lithium-ion o kapacitě 94 Ah. Co se týče jízdních výkonů, tak maximální rychlost tohoto modelu je omezená na 129 km/h, na hranici 50 km/h se skútr dostane za 2.8 sekundy a hranici 100 km/h protne po 6.8 sekundy. V reálném světě je dynamika opravdu skvělá, elektromotor poskytuje tomuto skútru naprosto suverénní dynamiku a v rozjezdech ze semaforů konkurenci jen tak nenajdete. Ke své maximální rychlosti se C evolution vyšplhá opravdu svižně a ani na vteřinu nebudete mít pocit, že by bylo výkonu nebo celkové síly málo, přičemž předjíždění je s tímto skútrem opravdu hračkou. Velmi svižná akcelerace je nesmírně návyková a jedná se o jednu z nejpříjemnějších věcí, jaké tento model nabízí. Motor disponuje čtyřmi jízdními režimy, které jsou označeny Road, Eco Pro, Dynamic a Sail, přičemž už dle jména je jasné k čemu je který určený. Road je taková klasika pro každý den, Eco Pro je pro co nejlepší dojezd, Dynamic nabídne maximální možný výkon a Sail pak také plný výkon, ale bez jakékoliv rekuperace. Převodovka je bezestupňový automat, takže žádné řazení se nekoná a jednoduše stačí vzít za plyn a vyrazit vpřed.

BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města

Jízda a ovladatelnost
Obsluha tohoto elektrického skútru je víceméně stejná, jako u každého druhého skútru s klasickým, spalovacím motorem a ergonomie je velmi podobná. Jen ta hmotnost je vyšší, a to podstatně. Baterky totiž něco váží a zde použité akumulátory znamenají, že BMW C evolution váží značných 275 kg, což opravdu není málo a tato hmotnost zkrátka jde cítit. Hlavně při pomalé jízdě nebo parkování bez využití motoru chce manipulace už trochu té síly a pro slabší jedince to ideální kousek určitě nebude. Celkově je to poměrně robustní stroj a je také vcelku široký, takže na nějaké divoké kličkování mezi auty v koloně to není. Jízda je ale jinak velmi příjemná, skútr je naprosto bezhlučný a víceméně naprosto prostý jakýchkoliv vibrací, takže působí, jako by se nad silnicí lehce vznášel a jen tak plul prostorem. Podvozek nabízí hromadu jistoty, příkladnou stabilitu i ve vyšších rychlostech a velmi slušnou dávku komfortu. Samotný podvozek je postavený na USD vidlici o průměru 40 mm vpředu a vzadu má své místo jednostranná kyvka s pružinovou vzpěrou. Posed za řidítky je příjemný, všude je dostatek místa a po této stránce si tedy víceméně není na co stěžovat. To platí také pro brzdy, které fungují výtečně, přičemž když se naučíte dobře využívat rekuperaci při zavření plynu, můžete v plynulejším provozu jezdit i prakticky bez brzd. Brzdná soustava je samozřejmě kotoučová a obsahuje dva 270 mm kotouče vpředu a jeden kotouč o stejném průměru vzadu.

BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města

Výbava
Výbava je velmi dobrá, moderní a víceméně odpovídá standardu dnešní doby. Plus dostanete navíc několik specifických prvků, které u jiných skútrů nenajdete a tím máme na mysli hlavně zpátečku. Jinak se může majitel těšit na brzdný systém ABS, čtyři jízdní režimy, boční stojan s automatickou parkovací brzdou, hlavní stojan, systém TCA (něco jako kontrola trakce), LED světla či zcela digitální palubní desku. Před řidičem sedí barevný displej poměrně velkých rozměrů, který má hezky jemnou grafiku, všechno je bez problémů čitelné a problémy nejsou ani na přímém slunečním světle. Displej nabídne všemožné informace o všem důležitém, takže aktuální rychlost, otáčky, stav baterie, dojezd, ujeté kilometry, nastavení elektroniky, čas nebo teplotu. Co se týče nabíjení, tak pomocí standardního kabelu je možné nabít baterii na 100 % za zhruba 4.5 hodiny, přičemž pomocí rychlonabíjecího kabelu lze tento úkon zkrátit o přibližně 20 minut. V reálném světě je nabíjení o něco pomalejší, a pokud budete nabíjet doma, ze standardní zásuvky, nejlepší bude dělat to přes noc. Kompletní rozměry tohoto skútru jsou 2190 x 1255 x 947 mm a sedlo je umístěno ve výšce 765 mm, přičemž je možné připlatit si za komfortní sedlo ve výšce 785 mm. U skútru jsou samozřejmě důležité úložné prostory a ty jsou u tohoto modelu víceméně pouze průměrné. Jedna malá schránka se nachází před pravým kolenem řidiče a druhý úložný prostor je pod zadní částí dvoumístného sedla. Moc místa pod sedlem ale není a vejde se tam jenom otevřená helma, a to ještě pouze v případě, že s sebou nevezete nabíjecí kabel. Praktická stránka věci tedy není největší předností tohoto skútru.

BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je výborné a v tomto ohledu si opravdu není na co stěžovat. Všechno výborně lícuje, nikde nic nevrže ani při jízdě po méně kvalitních silnicích nebo ,,kočičích“ hlavách a pocitově působí tento skútr hezky tuhým, bytelným dojmem. Docela povedený je také design, který působí vcelku tradičně a na první pohled ani není až tak patrné, že máme před sebou plně elektrický skútr. Problémem je, stejně jako u drtivé většiny elektrických skútrů, motorek či automobilů, vyšší cena. Verze s dojezdem 160 km stojí přes 400 tisíc korun, což už je opravdu raketa, za kterou můžete pořídit mnohem zajímavější motorky. Na druhou stranu, provozní náklady jsou nesmírně nízké (1 km vyjde na zhruba 30 haléřů) a budete mít dobrý pocit, že neznečišťujete okolí (což je ale samozřejmě relativní, protože ona elektrická energie potřebná k nabíjení není ,,čistá“).

BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města

Verdikt
BMW C evolution je vskutku zajímavý počin patřící mezi elektrickými skútry mezi jasné premianty, čemuž odpovídá samozřejmě i velmi vysoká a jen těžko obhajitelná cena. Až drtivé zrychlování a hromada síly už od nulových otáček jsou velmi návykovými vlastnostmi tohoto modelu a potěší také schopným podvozkem či nízkými provozními náklady. Co se týče nevýhod, tak kvůli bateriím se jedná o pořádný kus železa a manévrování v nízkých rychlostech není zrovna dvakrát pohodlné. Dojezd 160 km už je v reálném světě docela použitelný, ale délka nabíjení je vcelku vysoká a tento kousek nepotěší ani horší praktičností. Je ale vidět, že elektřina má ve světě skútrů velký potenciál a do města se jedná o vpravdě ideální způsob pohonu. 

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW C evolution: Elektrická střela hlavně do města


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.