BMW


Přeposlat BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky

20.09.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Řada GS od BMW je synonymem pro cestovní endura a tudíž by měli být její zástupci na samotném vrcholu svých kategorií. Pro největší model R 1250 GS to platí naprosto bez pochyb a moc univerzálnějších, schopnějších a modernějších modelů mezi cestovními endury nenajdete.

BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky

Motor
U velkého cestovního endura od BMW si snad ani nelze představit jiný motor než dvouválec typu boxer, který je chlazený vzduchem a kapalinou. Motor obsahuje dvojitý vačkový hřídel, jeden vyvažovací hřídel a hlavně, variabilní systém časování ShiftCam. Díky této technologii tento motor plní nejenom aktuální normu Euro 4 a je připravený i na novou normu Euro 5. Tato technologie obsahuje dvě sady vaček, a zatímco ty menší fungují v nižších otáčkách a při nižší zátěži, větší přijdou ke slovu ve vyšších otáčkách a při potřebě vyššího výkonu. Zdvihový objem tohoto výtečného motoru je 1254cc a co se týče výkonů, tak na zadní kolo proudí 100 kW (136 koní) při 7750 ot/min a mohutných 143 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici při 6250 ot/min. Dynamiky jízdy je parádní, motor se nesmírně ochotně sbírá už z nižších otáček, táhne jako lokomotiva a s radostí letí do nejvyšších sfér otáčkoměru. Opravdu mohutný zátah začíná už ve středních otáčkách a v těch vyšších se dostaví výrazný sportovní charakter, který minulé generaci tak trochu scházel. Motor tedy nabídne hezkou elasticitu a pružnost ve středních otáčkách a zároveň nesmírnou ochotu ve vysokých otáčkách s výkonnostní špičkou. Míra vibrací je velmi nízká, odezva na přidání plynu hezky bezprostřední a zvukový podkres je tradičně ,,boxerový“. Maximální rychlost se naprosto suverénně přehoupne přes 200 km/h a jezdit budete tak za 5.5 litru na 100 km, přičemž klidná jízda srazí spotřebu klidně o půl litru dole. Převodovka je pak klasicky šestirychlostní a funguje bez připomínek.

BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky

Jízda a ovladatelnost
Cestovní endura jsou v první řadě dokonale univerzálními stroji, které by měly zvládnout jak terén, tak silnice a samozřejmě sportovní i klidnou jízdu. Řada GS od BMW je synonymem pro cestovní endura, takže by měla ve všech těchto aspektech vynikat a model R 1250 GS je toho skvělým příkladem. Tento stroj umí všechno, suverénně zvládne jak lehký i náročný terén, tak klasické okresky a svižnější vyjížďce ve sportovnějším tempu se ani v nejmenším nebrání. Už na první pohled je patrné, že se jedná o pořádně velký a těžký stroj a tak tomu opravdu je, R 1250 GS váží s plnou nádrží a veškerými náplněmi 249 kg. To je opravdu hodně, nicméně při jízdě se to BMW daří poměrně dobře maskovat a pocitově působí výrazně lehčím dojmem, což platí jak na silnici, tak v terénu. Jízdní projev tohoto cestovního endura je nesmírně jistý a čitelný, a to na klasických, klikatých okreskách plných zatáček i v terénu, kdy budete trávit spoustu času ,,na stojáka“ ve stupačkách. Ergonomie je pak naprosto bez výhrad, pozice za řidítky je příjemná, uvolněná a ani po opravdu dlouhé cestě se tedy nebudete cítit unavení nebo rozlámaní. Míka komfortu je příkladná, podvozek si poradí i s rozbitými silnicemi a skvěle funguje také brzdná soustava. Zatímco na předním kole sedí dva 305 mm kotouče doplněné o čtyřpístkové radiální třmeny, vzadu má své místo kotouč o průměru 276 mm a dvoupístkový plovoucí třmen. Za příplatek je k dispozici elektronický podvozek ESA, který umí zvážit vás, spolujezdce i zavazadla a podle toho pak nastaví odpružení. Je to skvělá a dokonale funkční věc, za kterou se určitě vyplatí připlatit.

BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky

Výbava
V kategorii velkých cestovních endur sedí BMW R 1250 GS takřka na samotném vrcholu a tomu odpovídá i špičková výbava. Majitel se může těšit na čtveřici jízdních režimů (Rain, Road, Dynamic a Enduro), stavitelnou a plně vypínatelnou kontrolu trakce, systém ABS, který jde také vypnout, LED světla, asistenta pro jízdu do kopce či zcela digitální palubní desku s barevným displejem. Jak už bývá v BMW zvykem, základní výbavu je možné poměrně obšírně rozšířit a k dispozic jsou hned čtyři příplatkové pakety s označením HP, Komfort, Turing a Dynamic. V těchto paketech najdeme prvky typu elektronického podvozku ESA, bezklíčového zapalování, tempomatu, rychlořazení nahoru i dolů, jízdního módu Pro či modernější, dynamickou kontrolu trakce. Je toho opravdu hodně a v případě této mašiny opravdu není problém se pořádně rozšoupnout a utratit u ,,modré vrtule“ podstatně vyšší sumu než za jakou R 1250 GS startuje. Již zmíněná palubní deska se povedla, má hezkou grafiku a přehledně informuje o všech více i méně důležitých věcech. Kompletní rozměry této cestovní mašiny jsou 2207 x 1430 x 952.5 mm, rozvor kol dosahuje hodnoty 1514 mm a výška sedla je stavitelná v rozsahu 850 – 870 mm (v případě snížení pak v rozsahu 800 – 820 mm). Nádrž zvládne pojmout 20 litrů paliva, takže akční rádius tohoto stroje je velmi dobrý a bez větších problémů se dá dostat nad 350 km na jednu nádrž. Rozměry kol jsou typicky ,,endurovské“, takže přední má 19 palců, zadní 17 a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 170/60 vzadu.

BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je na prakticky nejvyšší možné úrovni a v tomto ohledu ani nelze čekat, že by v BMW něco podcenili. Slícování všech dílů je příkladné, komponenty jsou kvalitní a pocitově působí R 1250 GS velmi bytelným a poctivým dojmem. Nic zásadního by se nemělo stát ani co se týče spolehlivosti a BMW dává na tento stroj tovární záruku na 3 roky (za příplatek je možné záruku prodloužit až na 5 let). Design je vyvedený v tradičním duchu řady GS, takže tu máme ikonický ,,zobák“ a tradiční výraz daný použitím asymetrického světlometu. Je to zkrátka klasik každým coulem a takový předobraz toho, jak má velké cestovní enduro vypadat. Cena není dle očekávání nízká a v základu tato mašina vyjde na 424 000 Kč. Přihoďte nějakou hezčí barvu, nějaký ten paket a pár dalších prvků příplatkové výbavy a hranice půl milionu padne dřív než mrknete.

BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky

Verdikt
Řada GS od BMW je synonymem pro cestovní endura a tudíž by měli být její zástupci na samotném vrcholu svých kategorií. Pro největší model R 1250 GS to platí naprosto bez pochyb a moc univerzálnějších, schopnějších a modernějších modelů mezi cestovními endury nenajdete. Tento stroj se hodí jak pro dlouhé výlety napříč kontinenty, tak pro drsné vyjížďky mimo klasické silnice a ve všech prostředích nabídne naprosto skvělou ovladatelnost, jistotu a dostatečnou míru komfortu. Motor je parádní, je mu vlastní velmi hutný zátah už ve středních otáčkách, jde radostně za plynem a ve vysokých otáčkách pak nabídne příjemnou gradaci výkonu. Ano, třeba KTM 1290 Super Adventure má sportovnějšího ducha, ale R 1250 GS je všestranější a tak nějak univerzálnější. Pokud hledáte parťáka na cestování cestou necestou, tady jste na správné adrese a můžete si být jistí, že vás tento povedený kousek od BMW nikde nenechá.

Zdroj: YouTube

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW R 1250 GS: Cestovní enduro bez chybičky


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.