Přeposlat Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5

17.07.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha R1 platí za jeden z nejslavnějších a nejvíce uctívaných superbiků vůbec a Yamaha právě představila jeho novou verzi pro modelový rok 2020. Ta nabídne mírné úpravy na motoru, elektronice a také lepší aerodynamiku, takže na okruhu by měla být nová R1 ještě dominantnější.

Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5

Yamahu R1 můžeme klidně označit za ikonický superbike, který je od prvopočátku navržený tak, aby dominoval na závodních okruzích. Na klasických okreskách není R1 úplně ideálním strojem a většina konkurenčních superbiků je v tomto prostředí příjemnějších a komfortnějších, ale jakmile se dostanete na okruh, začne R1 vynikat a konkurence najednou nemá šanci. Je to zkrátka mašina určená hlavně na okruhy a první generace tohoto nekompromisního stroje spatřila světlo světa již v roce 1998, takže má docela dlouhou tradici, a když se řekne superbike, spousta lidí si představí právě Yamahu R1. Nekompromisnost této mašiny je dána tím, že Yamaha je úspěšným týmem v závodech MotoGP a R1 tedy přebírá spoustu technologií či nastavení právě z tohoto odvětví. Představení nejnovější verze proběhlo na americkém okruhu Laguna Seca, který se nachází v Kalifornii a kromě standardního modelu R1 představila Yamaha také ostřejší verzi R1M, která se okruhovým speciálům blíží ještě víc. Na první pohled je nová generace R1 víceméně stejná jako ta aktuální, ale mírně změny v designu přece jenom patrné jsou. Ikonická příď se čtveřicí světel samozřejmě zůstala, ale vzhled čelní masky je lehce přepracovaný a platí to také pro ochranný štít. Nově působí R1 / R1M při pohledu zepředu agresivnějším, dravějším dojmem a vypadá tak nějak moderněji.

Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5

Jinak je osvětlení řešeno kompletně pomocí LEDek, což ale samozřejmě v dnešní době nikoho nepřekvapí. Nádrž dostala lehce přepracovaný tvar a celkově byla kapotáž předělána tak, aby nabídla ještě o něco lepší aerodynamiku než u aktuálního modelu. Výsledkem je zlepšení v tomto ohledu o 5.3 % a nová kapotáž má pozitivní dopad také na vibrace a aerodynamický hluk, přičemž oba prvky samozřejmě snižuje. Snížil se také tlak na řidiče když je na mašině zalehnutý a celkově by měla být nová R1 k řidiči o něco málo přívětivější, ačkoliv ze své okruhové nekompromisnosti nic neztratí. Yamaha tento lehce přepracovaný design označuje jako Next Generation R-Series Design a právě nová generace modelu R1 je prvním strojem, na kterém se objevuje. Motor je na první pohled pořád stejný a v rámu tohoto superbiku tedy najdeme kapalinou chlazený čtyřválec se čtyřventilovým rozvodem (DOHC) a zdvihovým objemem 998cc. Ani výkony se nezměnily, takže na zadní kolo bude mířit 147.1 kW (200 koní) a 113 Nm točivého momentu, což jsou pořád hezká, ale nijak rekordní čísla a některé konkurenční superbiky v této třídě nabídnou výkon i vyšší. To ale není výtka, je to pouhé konstatování faktu. Motor už s předstihem plní emisní normu Euro 5, která přijde v platnost v roce 2020 a oproti čtyřválci v aktuální verzi se dočkal několika změn.

Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5

Nový je přívod vzduchu a také systém 10ti bodového vstřikování paliva od firmy Bosch, díky kterému by měl motor spalovat benzin podstatně efektivněji. V motoru najdeme několik prvků vyrobených z titanu, hlava válců je nová a to platí také pro vačkovou hřídel. Plyn je samozřejmě Ride-by-Wire, je doplněný o technologii Chip Controlled Throttle (YCC-T) a u nové generace R1 by měl nabídnout lepší odezvu a celkově přirozenější pocit. Výfukový systém je přepracovaný a nově disponuje hned čtyřmi katalyzátory, a sice dvojicí vpředu a dvojicí vzadu (to je právě kvůli Euro 5). Co se týče elektroniky, je R1, potažmo varianta R1M, vlajkovou lodí výrobce a technicky jeden z nejvyspělejších superbiků vůbec, což se s příchodem nové verze pochopitelně nemění. Srdcem všeho je pořád 6ti osá jednotka Inertial Measurement Unit (IMU), která v reálném čase sbírá a předává informace nové technologii Brake Control (BC). Ta dá řidiči na výběr ze dvou režimů brzdění (BC1 a BC2), přičemž první je určený k brzdění na rovinkách a druhý v zatáčkách. Systém Engine Brake Management (EBM) je také nový a ten umožní zase volbu jednoho ze tří režimu podle preferencí co se týče intenzity brzdění nebo podle toho, v jakém prostředí se mašina zrovna pohybuje.

Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5

Samozřejmostí je pak ABS, technologie kontroly trakce, rychlořazení nahoru i dolů, systém řízeného rozjezdu či technologie Slide Control System (SCS) nebo Lift control system (LIF). Standardní verze R1 je postavena na přední obrácené vidlici KYB, tlumiči stejné značky vzadu a přední i zadní nastavení bylo lehce revidováno. Dražší a technologicky vyspělejší model R1M už disponuje elektronickým podvozkem od firmy Öhlins a také několika karbonovými doplňky pro snížení hmotnosti (kapotáž, blatníky, kryty vidlice). Kromě toho pak nabídne i kola vyrobená ze slitiny hořčíku, která jsou lehčí než klasiky v podobě litých hliníkových kol (ty má standardní R1), a co se týče obutí, tak výrobce vsadil na gumy Bridgestone RS11 Battlax Racing Street. Palubní deska je kompletně digitální a před řidičem umístěný barevný displej nabídne poměrně jednoduchou grafiku a všechny důležité informace včetně nastavení elektroniky či zařazeného převodového stupně. Standardní model by měl být dostupný v průběhu září a k dispozici budou dvě barvy, a sice modrá Team Yamaha Blue a černé Raven. Varianta R1M bude k dispozici v omezeném počtu kusů (konkrétní číslo prozatím není známo), opět v září a k její koupi bude nutné si ji prostřednictvím oficiálních stránek výrobce nejprve závazně zarezervovat.

Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha představila nové superbiky R1 a R1M s lepší aerodynamikou a motorem plnícím normu Euro 5


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.