BMW


Přeposlat BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety

10.07.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

V BMW, a to konkrétně v divizi Motorrad vyrábějící motocykly, se slaví a důvod k oslavám je poměrně velký. Je tomu totiž již padesát let, kdy se začala vyrábět slavná řada motocyklů s označením /5 a k této příležitosti si BMW nadělilo speciální edici svého retro stroje R nineT.

BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety

Označení této edice je poměrně logické a je odvozeno z původní řady /5, takže novinka se jmenuje BMW R nineT /5. Na to, co všechno tento stroj nabídne, se ale podíváme až později a ze začátku si trochu proklepneme historii jedné stopy od BMW. To vyrábí motocykly již od roku 1923, takže mnohem déle než jenom 50 let, nicméně rok 1969 byl pro tohoto výrobce s modrobílou vrtulí ve znaku přelomový. V původní továrně, kde se vyráběly automobily i motocykly zároveň, už nebylo místo a BMW potřebovalo veškerou kapacitu pro automobily, protože popularita vozů BMW a tím pádem i poptávka po nich velmi rychle rostly. Bylo tedy rozhodnuto, že motocykly se budou vyrábět v továrně ve čtvrti Spandau, v Berlíně a právě to se událo před rovnými padesáti lety, tedy v roce 1969. BMW Motorrad rozjelo svou novou éru s přibližně 400 zaměstnanci a hlavně, se zcela novou řadou motocyklů s označením /5. Nové modely se jmenovaly R 50/5, R 60/5 a R 75/5 a jejich hlavní předností byla kombinace moderního designu se zcela novými motory o vysokém výkonu. Základní verze R50 byla osazena motorem o objemu 500cc, R60 měla 600cc motor a nejvýše postavená varianta R75 pak byla logicky vybavena 750cc motorem.

BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti letyBMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety

Tento model se uměl rozjet až na 177 km/h, což bylo v roce 1969 opravdu úctyhodné a BMW tuto řadu profilovalo jako velmi sportovní. Ještě bychom měli zmínit, že se v její výbavě nacházel elektrický startér a podvozek byl postavený na teleskopické vidlici. V roce 1973 pak produkce řady /5 skončila a byla nahrazena řadou /6, která sportovní motocykly BMW posunula zase o kousek dál, a to třeba díky přední kotoučové brzdě (mašiny /5 měly vpředu i vzadu bubny) a pětistupňové převodovce. Toto výročí ale není o řadě /6, je o předchozí řadě /5, která měla pro BMW přece jenom větší význam a limitovaná edice R nineT /5, která nese odkaz této řady, vypadá opravdu velmi zajímavě. Jako základ tomuto stroji posloužil povedený roadster R nineT, který dostal krásný retro kabátek a hlavně, nesmírně přitažlivou, výraznou a stylovou světle modrou barvu s označením Lupine Blue. Právě výraznými barvami se pyšnila i původní řada /5 a tento opravdu parádně vypadající modrý kabátek je doplněný o zdvojenou linku na nádrži. Tato edice je plná detailů, které odkazují na léta dávno minulá a zmínit bychom měli třeba měkčené opěrky kolen, kulatá, chromovaná zpětná zrcátka a historicky vypadají také leštěné svody výfuku.

BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti letyBMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety

S motocyklem jako celkem pak velmi dobře ladí chromovaná koncovka výfuku a BMW této edici dopřálo hliníkově stříbrnou povrchovou úpravu motoru, přičemž ve stejné barvě je vyvedena také převodovka, kluzná pouzdra vidlice, náboje kol a také jejich paprsky. Rám a kryt hnacího hřídele je pak vyvedený v černé barvě a tato kombinace přesně odpovídá původní řadě /5. Za zmínku pak určitě sedí také dvoumístné prošívané sedlo s bílými linkami a chromovaným dekorem či manžety na teleskopické vidlici. BMW R nineT /5 vypadá zkrátka skvěle a jedná se o jeden z nejvíce autentických retro strojů, jaké budou k dispozici. Jak jsme se již zmínili, je to limitovaná edice a ta potřebuje plaketu, která se v tomto případě nachází těsně pod víčkem nádrže. Design je tedy velmi povedený, ale jak je na tom technika? Jak jsme se již zmínili, tato edice je postavena na modelu R nineT a sdílí s ním většinu použité techniky i výbavy. Edice /5 je tedy postavena na stejném rámu z ocelových trubek, který je složený ze tří k sobě přišroubovaných částí a určitě bychom měli zmínit rozvor kol, který se zastavil na hodnotě 1493 mm.

BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti letyBMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety

Podvozek je postavený na 43 mm teleskopické vidlici vpředu a vzadu pak najdeme kyvné rameno Paralever a centrální pružinou vzpěru s černou pružinou. Zdvih zadního odpružení je 120 mm. Elektronická výbava je taková normální a zahrnuje brzdný systém ABS, systém kontroly trakce (ASC), vyhřívané hefty a to je vlastně všechno, ale nic jiného ani potřeba nebude. Palubní deska je vyvedena v retro stylu a před řidičem sedí velký, analogový tachometr s integrovaným displejem palubního počítače. Drátěná kola mají průměr 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 180/55 vzadu. Motor je pak zastoupený klasickým, vzduchem a olejem chlazeným dvouválcem typu boxer, jehož zdvihový objem čítá 1170cc a maximální výkon dosahuje hodnoty 81 kW (110 koní) při 7750 ot/min. Točivý moment je 116 Nm při 6000 ot/min a omezovač otáček je nastavený na 8500 ot/min. BMW prozatím bohužel nespecifikovalo, kolik kusů této krásné limitované edice vlastně vnikne a nic se neví ani o případné ceně. Je ale jisté, že levná záležitost to nebude a R nineT /5 bude určitě dražší než standardní model R nineT, který na našem trhu startuje na částce 403 000 Kč s DPH.

BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti letyBMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW R nineT /5 je krásná pocta řadě /5, která vznikla před padesáti lety


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.