SWM


Přeposlat SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy

26.06.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

SWM Superdual X je povedené enduro, které dá zapomenout na odchod populární Yamahy XT 660 a svým způsobem tento stroj zvládne nahradit. Vyrábí se ve staré továrně Husqvarny v Itálii a tento stroj je postavený na motoru TE610, který má původ také u Husqvarny, takže odkaz na jízdu v terénu tu je a tento model ji zvládá skvěle.

SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy

Motor
Srdcem povedeného endura SWM Superdual X je motor, který má opravdu zajímavou historii. Zde použitý čtyřtaktní jednoválec s kapalinovým chlazením byl vyvinutý v BMW v dobách, kdy tento mnichovský výrobce vlastnil Husqvarnu (2007 – 2013) a jedná se o motor, který používá CCM ve své mašině Spitfire. Je to velmi charakterní motor, jehož zdvihový objem čítá 600cc a co se týče výkonů, tak na zadní kolo proudí 55 koní při  7000 ot/min a točivý moment o hodnotě 55 Nm, což určitě nejsou špatná čísla a tento jednoválcový motor nemá se svižným rozpohybováním tohoto stroje žádné větší problémy. Motor plní aktuální emisní normu Euro 4 a stejně jako všechny ostatní jednoválce, i tento vibruje. V nižších otáčkách jsou vibrace ještě víceméně v pořádku, nicméně nad hranicí 5000 ot/min začnou vibrace poměrně hodně růst a motor nad touto hranicí působí poměrně surovým, obhroublým dojmem. Ideální je tedy řadit ve středních otáčkách, kdy je míra vibrací ještě v pohodě snesitelná a vyhnout se horším podmínkám ve vyšších otáčkách. Je to trochu škoda, protože motor do otáček letí opravdu s nadšením, ochotně reaguje na plyn, moc necuká a celkově se umí projevovat i příjemně a kamarádsky. Spojka je lehká, takže řazení je příjemné a převodovka je klasicky šestirychlostní, přičemž je s motorem dobře sladěná a v tomto ohledu tak nejsou žádné potíže.

SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy

Jízda a ovladatelnost
Tahle mašina je určena z větší části do terénu, takže nějaké extra pohodlí čekat nejde, ale ve skutečnosti to nijak zvlášť špatné není. Sedlo je uloženo ve výšce 890 mm, takže je poměrně vysoko a ve skutečnosti působí jako kdyby by bylo ukotveno ještě o nějaký ten centimetr výš. Pozice za řidítky není vyloženě nekomfortní, nicméně v kombinaci s krátkým, tvrdým sedlem a širokými řidítky umístěny blízko k tělu se budete cítit jako na pořádné offroad mašině. Pokud by snad někomu tuhé sedlo nevyhovovalo, v příplatkové výbavě se nachází položka ,,komfortní sedlo“, takže není problém z tohoto stroje udělat mašinu i na klasičtější silnice. Ochranný štít je poměrně vysoký a zaručuje dobrou ochranu před větrem i při vyšších rychlostech, takže okresky nejsou problém. Tedy alespoň ne co do protivných turbulencí. Trošku problém je ale s šasi a podvozkem, který na klasických silnicích zrovna dvakrát nevyniká. Přední USD vidlice Fastace není v tomto prostředí zrovna jistá, takže jízda na klasických silnicích je taková uskákaná, neklidná a celkově ne zrovna dvakrát příjemná. V terénu už je to ale jiná, se zdvihem 210 mm vpředu, 270 mm vzadu a světlou výškou 200 mm je průchodnost příkladná a velký podíl na dobrých schopnostech mimo silnice mají také pneumatiky Metzeler Sahara či nízká hmotnost čítající 169 kg (suchá). Brzdy jsou výkonné, dobře se dávkují a nemají se zastavením tohoto stroje sebemenší problémy.

SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy

Výbava
Co do výbavy obsahuje tento stroj víceméně pouze to nezbytně nutné a jediným modernějším výstřelkem techniky je brzdný systém ABS (na zadním kole jde vypnout). Na kontrolu trakce, rychlořazení nebo hromadu jízdních režimů uzpůsobených všem typů počasí můžete rovnou zapomenout, ale upřímně, tyto prvky nejsou vůbec potřeba. Daleko důležitější a praktičtější jsou věci typu stavitelné páčky brzdy i spojky, ochrana rukou, mlhovky nebo centrální stojan, což jsou prvky, které dostanete v základu. Palubní deska je kompletně digitální a vypadá jako by ji výrobce vzal z mašiny tak dvacet let staré, ale na druhou stranu, čitelnost je příkladná za všech okolností. Před řidičem umístěný displej zobrazuje aktuální rychlost, stav paliva v nádrži, denní nájezd, celkové ujeté kilometry a neschází ani informační diody umístěné po jeho stranách. Jak jsme se již zmínili, sedlo je tuhé a nachází se ve výšce 890 mm a nádrž disponuje štědrým objemem 18 litrů paliva. Určitě bychom měli zmínit, že k dispozici je příplatkový paket GT Pack, který obsahuje 33 litrové hliníkové kufry. Rozměrná zpětná zrcátka sice na první pohled nevypadají moc vábně, ale použitelná jsou skvěle a řidič bude mít vždy dobrý přehled o tom, co se děje za ním.

SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy

Kvalita a spolehlivost
Firma SWM není žádným globálním gigantem, nicméně dílenské zpracování tohoto stroje je na docela slušné úrovni a víceméně se dá srovnat s konkurencí. Slícování je dobré a ani při náročné jízdě mimo silnice se z útrob motocyklu neozývaly žádné nepříjemné a nežádoucí zvuky. Žádné velké problémy by pak neměly nastat ani co do spolehlivosti, protože tento stroj je z velké části složený z komponent od velkých a známých výrobců (třeba brzdy jsou od Bremba) a při pravidelné údržbě a nezanedbaném servisu by měl tento motocykl sloužit dobře a dlouho. Snad jedině elektronika by mohla mít svoji hlavu a přivodit pár nepříjemných chvilek. Pocitově tato mašina působí docela robustním, bytelným dojmem a určitě bychom měli dodat že k dispozici je také varianta se sníženým výkonem určená držitelům řidičáku skupiny A2.

SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy

Verdikt
SWM Superdual X je povedené enduro, které dá zapomenout na odchod populární Yamahy XT 660 a svým způsobem tento stroj zvládne nahradit. Vyrábí se ve staré továrně Husqvarny v Itálii a tento stroj je postavený na motoru TE610, který má původ také u Husqvarny, takže odkaz na jízdu v terénu tu je a tento model ji zvládá skvěle. Superdual X umí víceméně to samé, jako XT 660 a dělá to jednodušeji, levněji a celkově můžeme tento stroj označit za relativně dostupnou cestu k pořádnému enduru. Na našem trhu se dá sehnat do 200 000 Kč a příznivci robustních, bytelným a tak trochu oldschoolových endur klasické školy si v tomto případě přijdou na své. 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku SWM Superdual X: Poctivé enduro ze staré školy


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.