BMW


Přeposlat BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem

19.06.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

BMW S 1000 XR je na první pohled poněkud zvláštní stroj, ale ve skutečnosti je to nesmírně zajímavý mix modelů S 1000 R, S 1000 RR a R 1250 GS. A co si budeme povídat, z této trojice nemohlo vzniknout nic jiného než perfektní mašina s nesmírně sportovním projevem, která má na silnici schopnosti superbiku a zároveň není problém vydat se na ní na pořádně dlouhý výlet.

BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem

Motor
Srdcem motocyklu BMW S 1000 XR je motor, který má svůj původ ve skvělém naháči S 1000 R a to už je samo o sobě záruka kvalitního a hlavně rychlého svezení. Jedná se o vodou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 999cc, který má čtyři ventily na válec a disponuje dvojitou vačkovou hřídelí. Samozřejmě mu neschází elektrický vstřik paliva a motor plní aktuální emisní normu Euro 4. A výkony? Na zadní kolo tento agregát posílá 121 kW (165 koní) při 11000 ot/min a mohutný točivý moment 114 Nm při 9250 ot/min. To jsou hodnoty, které umí vzbudit pozornost a motor s tímto sportovně-cestovním endurem naprosto suverénně cvičí a poskytuje mu dech beroucí dynamiku. Oproti naháči S 1000 R je motor naladěný spíše na střední otáčky a okolo 6000 ot/min nabízí opravdu hutný a mohutný zátah, přičemž vstříc vysokým otáčkám se rozletí s neskutečnou dravostí. Motor jde za plynem takovým stylem, že občas působí až zběsilým dojmem a předjíždění s tímto strojem je tak neuvěřitelně jednoduché, že snazší už to ani být nemůže. Není nutné nějak zběsile podřazovat, stačí vzít za plyn, a i když je motor v nižších nebo středních otáčkách, je mu to jedno, má tolik síly, že prostě vyrazí vpřed. Nejnovější generace má motor lehce upravený, dává o 5 koní víc než u minulého modelu a výrobce se snažil také trochu zkrotit vibrace do řidítek, tedy prvek u minulých verzí poměrně rozsáhlý. To se sice úplně vymýtit nepovedlo, ale míra vibrací je opravdu o něco málo nižší.

BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem

Jízda a ovladatelnost
Po technické stránce věci je na tom S 1000 XR stejně jako jeho dva sourozenci v podobě modelů S 1000 R a RR. Má tedy hliníkový rám a podvozek postavený na USD vidlici vpředu a hliníkovém kyvném ramenu se středovou pružinovou vzpěrou vzadu. Zdvih předního odpružení je 150 mm, vzadu je to 140 mm a co do nastavení je možné upravit si tuhost i útlum. Tato mašina se tváří jako naprosto typické cestovní enduro a v několika ohledech taková opravdu je, nicméně má zároveň tak sportovního ducha, že by jí to mohly závidět zaměřením i mnohem sportovnější kousky. Nejenom, že tohle cestoví enduro jezdí bez velkého přehánění jako silniční superbike, ono tak také brzdí a celkově se na silnici pohybuje tak, jako kdyby bylo určena snad někam na okruh. Ovladatelnost je naprosto fenomenální, prostřednictvím řidítek se k řidiči dostane spousta informací o dění na silnici a stabilita je výtečná. Na jakékoliv pobídnutí ke změně směru jízdy podvozek ochotně a rychle reaguje, všechno je dokonale přesné a čím klikatější silnici najdete, tím lépe pro vás i motocykl. Míra komfortu je slušná, ale výraznější nerovnosti a výmoly ve vyšších rychlostech už pocítíte. Brzdy jsou naprosto bez problémů, mají hromadu síly, rychlý nástup a jdou perfektně dávkovat, takže z nich jde cítit jistota za všech okolností. Brzdná soustava je od Bremba, a zatímco vpředu má své místo dvojice kotoučů o průměru 320 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu sedí jeden kotouč o průměru 265 mm a dvoupístkový třmen.

BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem

Výbava
Už ve standardu je BMW S 1000 XR poměrně dobře vybaveným strojem, nicméně jak už je u BMW zvykem, příplatková výbava je nesmírně rozsáhlá a je možné připlatit si za hromadu různých věcí. Ve standardu se může řidič těšit třeba na dva jízdní režimy (Rain a Road), ve dvou úrovních stavitelný ochranný štít, ABS systém či kontrolu trakce (ASC). Příplatková výbava pak obsahuje věci jako jízdní režim Dynamic, rychlořazení nahoru i dole, tempomat, vyhřívané hefty, částečně aktivní odpružení ESA, sportovní výfuk, různá zavazadla, kovaná kola nebo navigaci. Je toho opravdu hodně a v konfigurátoru se může případný zájemce pořádně vyřádit. Palubní deska vypadá na dnešní době lehce zastarale, nicméně funguje výborně a čitelnost je velmi dobrá za všech okolností. Jedná se o kombinovanou palubní desku, která se skládá z analogového otáčkoměru a doprovodného displeje, na kterém se zobrazuje rychlost, zařazený převodový stupeň, stav paliva v nádrži, čas, ujeté kilometry, nastavení elektroniky a podobné věci. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2183 x 1408 x 940 mm, sedlo je umístěno ve výšce 840 mm a nádrž zvládne pojmout 20 litrů paliva. K tomu sedlu, je možné mít ho umístěno také ve výšce 790 nebo 855 mm. Co se týče spotřeby, tak při dynamické jízdě počítejte klidně se sedmi i více litry, při opravdové divočině pojedete průměrně tak za osm. Při normální jízdě si BMW S 1000 XR vezme okolo 6 litrů, takže na jednu nádrž je možné urazit něco málo přes 300 km. Kola mají průměr 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a  190/55 vzadu.

BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem

Kvalita a spolehlivost
Před sebou máme stroj od BMW, takže o dílenském zpracování není třeba mít pochybnosti a to je opravdu perfektní. Slícování je příkladné a nikde nic nevrže ani při jízdě po méně kvalitních silnicích. Spolehlivost by měla být také v pořádku, ale modely S 1000 R a RR, na kterých je model XR postavený, pár nedostatků měly a několik komplikací se jim nevyhnulo. V základu stojí S 1000 XR 411 500 Kč a díky spoustě příplatkům se není žádný velký problém dostat k hranici půl milionu korun, takže je to opravdu drahý stroj. Ale i za ty peníze je to pořád jeden z nejlepších univerzálních motocyklů na trhu a ve finále za tyto peníze moc lepších strojů neseženete.

BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem

Verdikt
BMW S 1000 XR je na první pohled poněkud zvláštní stroj, ale ve skutečnosti je to nesmírně zajímavý mix modelů S 1000 R, S 1000 RR a R 1250 GS. A co si budeme povídat, z této trojice nemohlo vzniknout nic jiného než perfektní mašina s nesmírně sportovním projevem, která má na silnici schopnosti superbiku a zároveň není problém vydat se na ní na pořádně dlouhý výlet. Tento stroj umí být komfortní a příjemný i ostrý jako břitva a obě tyto role zvládá naprosto dokonale. Je to zkrátka takový všestranný univerzál, který je sice pořádně drahý, ale díky svým vlastnostem si vyšší cenu bez obav obhájí. Co se týče konkurence, tak tou hlavní je Ducati Multistrada 1260 S a KTM 1290 Super Duke GT, což jsou v obou případech dražší mašiny s ne tak sportovním a raubířským naturelem.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW S 1000 XR: Pořádně ostré cestovní enduro se sportovním duchem


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.