Přeposlat Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze

17.06.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Na Yamahu Ténéré 700 se čekalo poměrně dlouho a musíme přiznat, že čekání se určitě vyplatilo. V Japonsku postavili univerzální cestovní enduro střední třídy, které je schopné na silnici i v terénu, moc nestojí, má povedený, dostatečně výkonný motor a navíc i velmi dobře vypadá.

Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze

Motor
I dnes před sebou máme mašinu od Yamahy, kterou pohání populární a po všech stránkách povedený motor původem z modelu MT-07. Tento kapalinou chlazený, čtyřtaktní dvouválec s DOHC rozvodem a zdvihovým objemem 689cc vznikl v roce 2014 a platí za jeden z nejlepších motorů ve své třídě. V naháči MT-07 má tento motor 55 kW (75 koní), no pro potřeby modelu Ténéré 700 byl lehce poupravený a výsledkem je výkon snížený na rovných 50 kW (68 koní) při 9000 ot/min. Točivý moment čítá 68 Nm a je tedy stejný, jako u původního motoru a tohoto točivého momentu motor dosahuje při 6500 ot/min. Motor je naladěný tak, aby dobře fungoval už od nízkých otáček a nedělá mu problém ani hranice 2500 ot/min, kdy pořád běží relativně bez vibrací a plynule. Celkově je míra vibrací velmi nízká, motor je opravdu skvěle vyvážený a nárůst výkonu je příjemně lineární, takže motor má dobře čitelný projev a je nezáludný. Výkonu je na svižnou jízdu více než dost, motor nemá s tímto motocyklem prakticky žádnou velkou práci a akcelerace je občas až překvapivě svižná. Pochválit musíme i povedený zvukový projev a ochotu, s jakou jde motor za plynem. Samozřejmě plní aktuální emisní normu Euro 4 a co se týče spotřeby, tak ta se pohybuje okolo 4.5 litru paliva na 100 km. Převodovka je pak klasicky šestirychlostní a s motorem je dobře sladěná, takže v tomto ohledu si není vůbec na co stěžovat.

Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze

Jízda a ovladatelnost
Jízdní vlastnosti jsou dobré a podvozek nabízí dobrý kompromis mezi schopnostmi v terénu a na silnici. První dojem je takový, že předek této mašiny je hodně měkký, nicméně ve skutečnosti nabízí přední odpružení velmi dobrou odezvu a řidič tak bude přesně vědět, co se na silnici děje. A v terénu nabídne měkčí předek zase výtečnou čitelnost, jistotu a prostřednictvím řidítek budete přesně cítit, co pod předním kolem máte a co si můžete dovolit. Ténéré 700 tedy nabídne dobré schopnosti na silnici i mimo ni a tomu pomáhají i povedené víceúčelové pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR. Chování na silnici je dostatečně agilní, reakce na změny směru jízdy jsou rychlé a míra komfortu skvělá. Samotný podvozek je postavený na obrácené teleskopické vidlici vpředu a vzadu najdeme kyvnou vidlici s kloubovým odpružením. Zatímco zdvih předního odpružení je 210 mm, vzadu je to 200 mm. Posed za řidítky je příjemný, je docela vzpřímený, přičemž všude je dostatek místa a celková konstrukce samozřejmě umožňuje velmi pohodlné ovládání vsedě i vestoje. Úzké sedlo nabídne slušnou oporu a pochválit musíme i brzdnou soustavu, která sice nemá nějak extra rychlý nástup, ale výkon jí neschází a celkově nemá se zastavením tohoto stroje sebemenší problémy. Zatímco na předním kole sedí dva kotouče o průměru 282 mm, vzadu má své místo kotouč jeden a jeho průměr je 245 mm.

Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze

Výbava
Ténéré 700 je bráno jako základní cestovní enduro, má být levné a dostupné a přesně tomu odpovídá také jeho výbava. Ta je totiž velmi spartánská a z modernější elektroniky dostanete pouze brzdný systém ABS, který je přepínatelný za jízdy a je možné ho také deaktivovat, což umožní záměrnou blokaci zadního kola třeba při strmých sjezdech. U výbavy bychom měli zmínit také LED osvětlení, ochranou rukou, vysoký ochranný štít nebo zcela digitální palubní desku. A to je všechno. Věci typu kontroly trakce, nějakých jízdních režimů nebo třeba rychlořazení úplně schází, ale to vůbec ničemu nevadí, protože i když tyto prvky ve výbavě schází, tak ve skutečnosti ani trochu nechybí. Nejsou totiž ani v nejmenším třeba. Digitální palubní deska je vyvedená ve stylu rallye speciálů, je orientována vertikálně a má nesmírně jednoduchou grafiku, díky čemuž je všechno dokonale přehledné, no s čitelností na přímém slunci nebo třeba v prašném prostředí už to tak slavné není. Palubní deska pak zobrazuje klasické věci jako třeba aktuální rychlost, otáčky, stav paliva v nádrži, ujeté kilometry nebo čas. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2365 x 1455 x 915 mm, rozvor kol se zastavil na hodnotě 1590 mm a sedlo je uloženo ve výšce 880 mm. Nádrž zvládne pojmout 16 litrů paliva a dojezd na jedno natankování se tak pohybuje okolo 350 km, což není vůbec špatné. Přední kolo má průměr 21 palců, je na něm obuta pneumatika o rozměru 90/90 a vzadu najdeme kombinaci 18 palcového kola a pneumatiky o rozměru 150/70.

Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze

Kvalita a spolehlivost
Co do konstrukce, kvality a bytelnosti, tento stroj je na tom podobně jako ostatní mašiny od Yamahy, takže velmi dobře. Zpracování je perfektní, nikde nic nevrže ani při výletech mimo silnice a slícování je takřka bezchybné. Použité komponenty jsou kvalitní a žádné problémy by neměly nastat ani co se týče spolehlivosti, protože tento model je postavený na prověřené technice z modelu MT-07. Velkou pochvalu si zaslouží i design vyvedený ve stylu rallye speciálů a Ténéré si na silnici jen tak s nějakou jinou mašinou nespletete. Obrovským plusem tohoto stoje je jeho cena, která startuje na částce 249 990 Kč s DPH a jedná se tak o vcelku levnou cestu k modernímu cestovnímu enduru. Třeba konkurenční KTM 790 Adventure stojí od 322 990 Kč a podstatně dražší je i nové Moto Guzzi V85 TT. Co se týče levnější konkurence, tak lépe vyjde dvojice Suzuki V-Strom 650 i Kawasaki Versys 650, nicméně to jsou již starší a zaběhlé stroje, kdežto Ténéré 700 je žhavá novinka.

Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze

Verdikt
Na Yamahu Ténéré 700 se čekalo poměrně dlouho a musíme přiznat, že čekání se určitě vyplatilo. V Japonsku postavili univerzální cestovní enduro střední třídy, které je schopné na silnici i v terénu, moc nestojí, má povedený, dostatečně výkonný motor a navíc i velmi dobře vypadá. V Yamaze na to šli trochu jinak a namísto toho, aby zvyšovali výkon, objem motoru, hmotnost a zlepšovali výbavu co do moderní elektroniky, což je dnes prvek ve třídě cestovních endur běžný, to udělali všechno naopak. Motor je poměrně starý a pochází z modelu MT-07, nicméně pro tento stroj je to ideální pohonná jednotka a výbava je nesmírně spartánská, a to hlavně co do elektroniky. Díky tomu je Ténéré 700 příjemně lehký stroj a tudíž se za všech okolností dobře ovládá. Jediný modernější prvek je za jízdy stavitelné a vypínatelné ABS a to je všechno, ale nic jiného ani potřebovat nebudete. Jen čitelnost palubní desky na přímém slunci by mohla být o chlup lepší.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha Ténéré 700: Schopné cestovní enduro za rozumné peníze


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.