Přeposlat Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda

12.04.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Suzuki Katana je povedený, retro-moderní stroj postavený na základech cestovní mašiny GSX-S1000 a motoru ze superbiku GSX-R1000 K5. Jedná se o velmi schopnou mašinu, která je na okreskách až překvapivě mrštná, velmi rychlá a snadná na řízení i zvládnutí.

Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda

Motor
Zadní kolo této stylové retro novinky roztáčí řadový čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 999cc, který má svůj původ v superbiku GSX-R1000 generace K5 (2005 – 2008, to je ta nejlepší). Motor je ale samozřejmě náležitě přepracovaný, je naladěný na vysoký točivý moment a zabalený v lehkém, hliníkovém šasi. Tento čtyřválec disponuje kapalinovým chlazením a má DOHC rozvod, tedy čtyři ventily na válec. Nejvyšší výkon se zastavil na hodnotě 110 kW (150 koní) při rovných 10 000 ot/min a točivý moment čítá 108 Nm při 9500 ot/min. Výkon je to naprosto dostatečný, nemá se svižným rozhýbáním této mašiny sebemenší problémy motor působí velmi charizmatickým dojmem. Svůj původ v superbiku nezapře, protože miluje vysoké otáčky, nicméně i v těch nižších je použitelný a jde velmi ochotně za plynem. Odezva na přidání plynu je rychlá, ale není zbytečně kousavá a celkově se konstruktérům v Suzuki povedlo plyn naladit velmi dobře. Milovníci GSX-R1000 tento motor bezpečně rozpoznají ihned po nastartování, a to díky jeho typickému zavrčení. Zvukový projev je celkově velmi příjemný (i když mohl být i hlasitější), stejně jako hezká gradace výkonu a motor působí takovým starosvětským dojmem, což chválíme. Vibrace přítomny jsou, ale ne nějak extrémní a bez problémů si na ně lze zvyknout. Převodovka je klasicky šestirychlostní a s motorem je dobře sladěná, takže v tomto ohledu nejsou žádné potíže.

Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda

Jízda a ovladatelnost
Jízda by se dala v rychlosti popsat tak, že je víceméně stejná, jako u o 6 kg lehčího cestovního stroje GSX-S1000, ze kterého Katana vychází. Nová Katana váží značných 215 kg (pohotovostní hmotnost), nicméně na silnici tuto váhu maskuje velmi dobře a je velmi agilním a obratným strojem, kterému skvěle sedí klasické okresky plné zatáček. I přes vyšší hmotnost se nechá velmi ochotně poslat přesně tam, kam si řidič přeje, snadno se překlápí ze zatáčky do zatáčky a povedené je i ostré a zároveň komunikativní řízení. Jeho prostřednictvím se k řidiči dostane spousta informací o dění pod koly a pochválit musíme i pohodlnou pozici za vzpřímenými řídítky, která se nese v duchu streetfighterů. Podvozek je naladěný na to, aby se dobře popral s vyšší hmotností a odpružení je tedy tužší vpředu a měkčí vzadu. Když už jsme nakousli ten podvozek, tak ten je postavený na komponentech KYB a vpředu najdeme 43 mm teleskopickou vidlici s vinutou pružinou a olejovým tlumičem. Vzadu má své místo klasický kyvka s centrální tlumící a pružící jednotkou, vinutou pružinou a olejovým tlumičem. Zatímco přední odpružení je plně stavitelné, vzadu je možné nastavit předpětí a odskok. Zmínit musíme i novou generaci pneumatik Dunlop Roadsmart 2, což je takový mix mezi ryze sportovní a klasickou silniční gumou a tato nová generace si u Katany prodělala premiéru.

Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda

Výbava
Výbava této moderní retro mašiny je poměrně slušná a obsahuje brzdný systém ABS, kontrolu trakce stavitelnou ve čtyřech úrovních (včetně ,,vypnuto“), LED světlomety, kompletně digitální palubní desku nebo kvalitní brzdy od společnosti Brembo. Ty jsou příjemně výkonné, dobře naladěné a nemají se zastavením tohoto stroje sebemenší problémy. Zatímco na předním kole se nachází dva kotouče o průměru 310 mm doplněné o čtyřpístkové radiální třmeny, vzadu najdeme 250 mm kotouč a třmen s jedním pístkem. Již zmíněná palubní deska je zastoupena poměrně rozměrným displejem, který zobrazuje třeba aktuální rychlost, otáčky, zařazený převodový stupeň, nastavení elektroniky, stav paliva v nádrži, čas, teplotu, ujeté kilometry a samozřejmě i nájezd. Grafika je poměrně jednoduchá a všechno je tak bez problémů čitelné za všech okolností. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2130 x 1110 x 835 mm, rozvor kol čítá 1460 mm a docela rozměrné, pohodlné sedlo je umístěno ve výšce 825 mm. Světlá výška Katany je 140 mm a nádrž zvládne pojmout 12 litrů paliva, což není zrovna mnoho a při průměrné spotřebě okolo 6 litrů bude dojezd pouze průměrný. Pochválit určitě musíme povedená zpětná zrcátka, která jsou velmi dobře použitelná a poskytnou řidiči dobrý přehled o dění vzadu. Hezká litá kola disponují průměrem 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 190/50 vzadu.

Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda

Kvalita a spolehlivost
Nová Katana je postavena na cestovním stroji GSX-S1000, což je jeden z nejspolehlivějších motocyklů vůbec, a to by mělo tedy platit i pro tuto retro novinku. Mechanicky jsou to totiž víceméně shodné mašiny a při alespoň standardní údržbě by neměly být v této oblasti žádné zásadnější problémy. Úroveň dílenského zpracování je výtečná a jedná se o velmi kvalitně vyrobený stroj, což je podtrženo faktem, že se Katana vyrábí v nové továrně Suzuki ve městě Hamamatsu (byla otevřena prosinci 2018), kde jsou nároky na kvalitu opravdu striktní. Jedna z hlavních devíz tohoto stroje je výrazný design postavený na atraktivně vyhlížející retro kapotáži a Katana vypadá velmi originálně, takže se nikde neztratí. Co se týče ceny, tak ta byla na našem trhu stanovena na 309 900 Kč s DPH, což úplně málo není a je otázkou, jestli se vyplatí připlatit si oproti GSX-S1000 rovných 40 tisíc korun.

Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda

Verdikt
Suzuki Katana je povedený, retro-moderní stroj postavený na základech cestovní mašiny GSX-S1000 a motoru ze superbiku GSX-R1000 K5. Jedná se o velmi schopnou mašinu, která je na okreskách až překvapivě mrštná, velmi rychlá a snadná na řízení i zvládnutí. Možná není tak sofistikovaná, jako někteří její rivalové a spíše působí dojmem staré školy, ale to je zároveň i její velkou výhodou. Cena není zrovna z nejnižších a je velkou otázkou, zda se vyplatí připlatit si za stejně dobře jezdící cesťák GSX-S1000, který prostě jenom nevypadá tak dobře a jako bonus má objemnější nádrž. Ono těch 12 litrů u Katany je opravdu málo a značně omezený akční rádius je pravděpodobně největší nevýhoda tohoto jinak příjemného motocyklu.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Suzuki Katana: Příjemně přiostřená legenda


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.