Přeposlat Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování

01.04.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha Niken působí na silnici jako dokonalé zjevení a vlastně jím tak trochu i je, protože koncepčně se jedná o vpravdě unikátní kousek. Když nepočítáme tříkolové skútry, je to jediný plnohodnotný tříkolový motocykl na trhu a nutno podotknout, že toto řešení má jak výhody, tak nevýhody.

Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování

Motor
O pohon exotiky jménem Yamaha Niken se stará tříválec, jehož původ lze vystopovat v modelech MT-09 a Tracer 900. Pro potřeby tohoto tříkolového motocyklu byl ale tento motor o zdvihovém objemu 847cc náležitě přepracovaný a chová se trochu jinak. Výkonnostně na tom není tříválec vůbec špatně a na zadní kolo posílá 84.6 kW (115 koní) při 10000 ot/min a točivý moment o hodnotě 87.5 Nm při 8500 ot/min, nicméně je nutné počítat s tím, že Niken je pořádný kus motocyklu a motor s ním úplně snadnou práci nemá. Mokrá hmotnost této tříkolky je totiž značných 263 kg a motor má tu vlastnost, že je v nižších otáčkách mírně otupělý, takže pro dostatečnou dynamiku to chce ho pořád hnát do druhé poloviny otáčkoměru. Do nějakých 4500 ot/min to opravdu není to pravé ořechové a až okolo hranice 5000 ot/min se dá mluvit o výraznějším zátahu a rychlé odezvě na přidání plynu. Motor se navíc do vyšších otáček vyloženě nehrne a vytáčí se trochu pomaleji, než bývá zvykem, takže se připravte na to, že pro potřeby rychlého předjetí či náhlého zrychlení budete hodně podřazovat. Motor ale jinak chválíme na velmi klidný chod bez výraznějších vibrací, charizmatický zvukový projev a špatná není ani spotřeba, která se pohybuje okolo 6 litrů. Převodovka je klasicky šestirychlostní a pracuje se s ní dobře, takže časté podřazování je příjemné.

Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování

Jízda a ovladatelnost
Jízda je samozřejmě alfou a omegou tohoto stroje a tříkolová konstrukce s dvojicí kol vpředu a jedním vzadu slibuje nevšední zážitky. Tato technologie se jmenuje LMW (Leaning Multi Wheel) a prvních několik kilometrů s dvojicí kol vpředu je vskutku lehce zvláštních a zkrátka to chce si na to zvyknout. Je nutné dostat způsob jízdy do krve a dvě kola vpředu znamenají, že stabilita přídě je naprosto neuvěřitelná a prakticky se nejde dostat do situace, že by přední kola uhnula ze zvolené stopy. Předek jede jako po kolejích a Yamaha slibuje schopnost náklonu v zatáčce až 45 stupňů, což se ale povede jen těm zkušenějším a odvážnějším, protože v běžném provozu na běžných silnicích to úplně snadno nepůjde. Stabilnější stroj s méně něž čtyřmi koly pravděpodobně neexistuje a naklápět Yamahu Niken do zatáček a neustále se snažit o ještě hlubší náklon je zkrátka zábava. Kvůli vyšší hmotnosti je ovladatelnost v nižších rychlostech docela namáhavá a úplně snadné nejsou ani výjezdy z pomalých zatáček, kdy zadní kolo poměrně rychle znejistí (i když to kontrola trakce slušně redukuje). Míra komfortu je velmi dobrá a podvozek je postavený na dvou USD vidlicích vpředu a vzadu najdeme kloubové odpružení, přičemž zadní odpružení je plně stavitelné a umožňuje nastavení předpětí, tlumení při stlačení a odskoku. Brzdná soustava se skládá ze dvou kotoučů o průměru 298 mm vpředu, vzadu najdeme jeden 282 mm kotouč a výkonnostně je na tom dobře. Brzdy sice nemají nějak extra razantní nástup, ale je na ně spoleh.

Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování

Výbava
I když to tak na první pohled nevypadá, Niken se nejvíc blíží velkému cestovnímu cruiseru a platí to jak pro jízdní komfort, tak pro ergonomii. Mohutná maska a účinný ochranný štít znamenají výbornou ochranu před větrem i v rychlostech okolo 160 km/h a pozice za řídítky je velmi uvolněná a příjemná, takže problémem není ani dlouhé cestování. Elektronická výbava obsahuje nezbytný brzdný systém ABS, kontrolu trakce stavitelnou ve dvou úrovních (jde i úplně vypnout), tři jízdní režimy, tempomat a neschází ani technologie rychlořazení, takže nahoru je možné řadit bez spojky, pod plynem. Palubní deska je kompletně digitální a před řidičem je umístěný displej s velmi jednoduchou grafikou, který zobrazuje otáčky, rychlost, aktuálně zařazený převodový stupeň, stav paliva v nádrži, teplotu, čas, ujeté kilometry a nastavení elektroniky. Po bocích displeje jsou umístěny informační diody a čitelnost je za všech okolností velmi dobrá. Kompletní rozměry této tříkolky jsou 2150 x 1250 x 885 mm, sedlo je umístěno ve výšce 820 mm a rozvor kol se zastavil na hodnotě 1510 mm. Nádrž zvládne pojmout 18.3 litru, takže dojezd na jedno natankování se pohybuje okolo slušných 300 km. Přední kola mají průměr 15 palců, jsou na nich obuty pneumatiky o rozměru 120/70 a vzadu najdeme kombinaci 17 palcového kola a pneumatiky s rozměrem 190/55.

Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je opravdu precizní a je vidět, že si dal výrobce na konstrukci tohoto stroje velmi záležet. Hlavně přední část je ukázkou opravdového inženýrství a je velká škoda, že je to všechno ukryté pod kapotáží. Bez ní vypadá Niken jako nějaký kyborg, ale i s ní je design této tříkolky hodně výrazný a přední část vypadá jako nějaký hmyzí záporák z komiksu. Jisté je, že Niken vzbudí pozornost všude, kde se ukáže a je to takový ten exot, kterého je radost potkat na silnici a ukázat řidiči palec nahoru. Soudit spolehlivost je prozatím ještě brzy a až čas ukáže, jak moc toho systém s dvojicí kol vpředu zvládne, nicméně konstrukce je docela bytelná a robustní, takže by měla něco vydržet. Cena tohoto modelu na našem trhu startuje na částce 379 990 Kč s DPH.

Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování

Verdikt
Yamaha Niken působí na silnici jako dokonalé zjevení a vlastně jím tak trochu i je, protože koncepčně se jedná o vpravdě unikátní kousek. Když nepočítáme tříkolové skútry, je to jediný plnohodnotný tříkolový motocykl na trhu a nutno podotknout, že toto řešení má jak výhody, tak nevýhody. Hlavní výhoda je naprosto dokonalá přilnavost dvou předních kol a hluboký náklon v zatáčkách, díky čemuž je Niken jako stvořený pro cestování po klikatých okreskách. Nevýhodu vidíme ve vyšší hmotnosti, kvůli které není ovládání v nižších rychlostech či rychlé překlápění ze zatáčky do zatáčky nijak zvlášť snadné a v pomalých zatáčkách může Niken působit trochu těžkopádně. Výbava je ale velmi dobrá, míra komfortu také a žádné výtky nemáme ani ke zpracování. Cena je docela vysoká, nicméně s tím se u takto unikátního stroje se složitou konstrukcí zkrátka musí počítat.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha Niken: Originální tříkolka jako stvořená k cestování


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.