KTM


Přeposlat KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj

25.02.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

KTM 1090 Adventure je skvělé cestovní enduro a ideální stroj pro ty, pro které je verze 1290 už zbytečně moc velká, moc výkonná a moc těžká. Jedná se o přímého následovníka modelu 1050, po němž tento model zdědil příjemnou ovladatelnost se skvělými schopnostmi v terénu a přidal k nim výkonnější motor a podstatně lepší projev na klasických silnicích.

KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj

Motor
I když je tento stroj označovaný číslovkou 1090, motor je víceméně stejný 1050cc dvouválec, který používal starší model 1050 Adventure. To ale vůbec nevadí, protože tento čtyřtaktní dvouválec s kapalinovým chlazením a válci sevřenými v úhlu 75 stupňů je prostě stejně skvělý, jako kdy dřív. Rozdíl je samozřejmě ve výkonu a tam, kde nabízel starší model 1050 nějakých 70 kW (95 koní), tak má novější verze 1090 už podstatně zajímavějších 92 kW (125 koní) a točivý moment 109 Nm (zde není nárůst oproti původním 107 Nm nijak dramatický). Motor má typickou dvouválcovou charakteristiku, takže má ne zrovna impozantní nástup v nízkých otáčkách, ale v těch středních už nabídne opravdu hutný zátah doprovázený výrazným zvukovým projevem. Odezva na přidání plynu je velmi rychlá a motor produkuje ne zrovna málo vibrací, ale to tak nějak patří k jeho charakteru. Oproti verzi v modelu 1050 běží motor klidněji, ale vibrace se úplně odstranit nepodařilo, a to vlastně asi ani nebylo na pořadu dne. Díky tomu působí tento dvouválec tak trochu syrovým, drsným dojmem a svým charakterem se ke KTM 1090 Adventure skvěle hodí. Dynamika jízdy je opravdu skvělá a motor nemá s tímto 205 kg (suchá hmotnost) těžkým strojem vůbec žádné problémy. Spotřeba se pohybuje mezi 5.5 – 6 litry na 100 km a převodovka je klasicky šestirychlostní.

KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj

Jízda a ovladatelnost
KTM 1090 Adventure je velké cestovní enduro a od takového stroje očekáváte jakousi univerzálnost, takže výborné chování jak v terénu, tak na klasické silnici. A to tato mašina bez jakýchkoliv debat zvládá, přičemž v terénu patří ve své třídě mezi ty úplně nejlepší. Je až s podivem, jak stabilní umí KTM 1090 Adventure v terénu i ve vysokých rychlostech být a mimo klasické silnice se toto rakouské enduro pohybuje opravdu naprosto suverénně. Dobře se ovládá a jízda v terénu je za všech okolností dobře čitelná a předvídatelná. Velký podíl na tom má také velmi dobré rozložení hmotnosti a povedený režim kontroly trakce s označením offroad (je příplatek), který funguje na jedničku. Na asfaltu je také všechno v nejlepším pořádku, podvozek nabídne dobrou stabilitu, rychlé reakce na změny směru jízdy a komunikativní řízení. Na klasické klikaté okresce se tento stroj cítí velmi dobře a podvozek nabídne zároveň sportovní tuhost a zároveň solidní komfort. Co se tedy týče podvozku, tak vpředu najdeme obrácenou vidlici od WP o průměru 43 mm se zdvihem 185 mm a vzadu má své místo kyvná vidlice a tlumič opět od WP, jehož zdvih je 190 mm. K brzdné soustavě složené z dvojice kotoučů o průměru 320 mm vpředu a jednoho 267 mm kotouče vzadu nemáme žádné výhrady, protože funguje perfektně, a kromě dostatku síly nabídne i dobré dávkování. Ještě dodáme, že brzdy dodala firma Brembo.

KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj

Výbava
Výbava sice není v základu tak nabušená, jako u modelu 1290 Adventure, ale i tak je slušná a dá se označit za takový průměr. V základu se může řidič těšit na kontrolu trakce se třemi jízdními režimy (street, sport a rain), dvoukanálový ABS systém od firmy Bosch, stavitelný ochranný štít či padací rám. Příplatková výbava je pak opravdu hodně rozsáhlá a k dispozici je třeba balíček ,,offroad pack“, výfuk Akrapovič, alarm, vyhřívané hefty nebo sada karbonových doplňků. Palubní deska je částečně digitální a skládá se z velkého analogového otáčkoměru s integrovaným displejem, přičemž tato dvojka je doplněna o další, separátní displej na levé straně. Prostřednictvím těchto dvou displejů se k řidiči dostanou veškeré důležité informace o jízdě, takže třeba aktuální rychlost, zařazený převodový stupeň, stav paliva v nádrži, spotřeba, čas, teplota, ujeté kilometry nebo nastavení elektroniky. Grafika je velmi jednoduchá (na dnešní dobu možná až zastaralá) a čitelnost je tak víceméně bezproblémová za všech okolností. Rozměrné a vcelku pohodlné sedlo je umístěno ve výšce 850 mm, rozvor kol tohoto stroje je 1560 mm a nádrž má štědrou kapacitu 23 litrů, takže dojezd na jedno natankování je výborný a s trochou snahy se dá urazit až 400 km. Přední kolo má 19 palců, zadní je o dva palce menší a na kolech jsou obuty pneumatiky Metzeler Tourance Next o rozměrech 110/80 vpředu a 150/70 vzadu.

KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj

Kvalita a spolehlivost
U KTM tak nějak automaticky očekáváte perfektní zpracování i vysoce nadprůměrnou kvalitu všeho a u modelu 1090 Adventure to dostanete. Všechno skvěle lícuje, takže i při jízdě v náročném terénu jsou všechny prvky tam, kde mají být a nikde nic nevrže. Celý motocykl je postavený na kvalitních komponentech a žádné problémy by neměly nastat ani v otázce spolehlivosti, protože třeba motor je léty prověřený a platí za velmi spolehlivý. Design je vyvedený v typickém duchu KTM, takže tento stroj nikdo nepřehlédne a hned na první pohled je jasné, jaký výrobce ho má na svědomí. Co se týče ceny, tak ta na našem trhu začíná na částce 343 990 Kč s DPH.

KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj

Verdikt
KTM 1090 Adventure je skvělé cestovní enduro a ideální stroj pro ty, pro které je verze 1290 už zbytečně moc velká, moc výkonná a moc těžká. Jedná se o přímého následovníka modelu 1050, po němž tento model zdědil příjemnou ovladatelnost se skvělými schopnostmi v terénu a přidal k nim výkonnější motor a podstatně lepší projev na klasických silnicích. Motor je příjemně charakterní, má dostatek síly, a i když produkuje ne zrovna neznatelné vibrace, k jeho syrovému stylu se to dobře hodí. Jízdní vlastnosti jsou skvělé a schopnosti tohoto stroje i v náročném terénu, kde zvládne jezdit opravdu vysokými rychlostmi, jsou obdivuhodné. Výbava není nějak extra rozsáhlá, ale je určitě dostatečná a potěší i dobrá ergonomie a kvalitní dílenské zpracování. KTM 1090 Adventure se zkrátka povedlo a moc negativ nemá, možná jenom obtížnější manévrování v nízkých rychlostech či ve spodních otáčkách trochu netečný projev motoru.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku KTM 1090 Adventure: Enduro skvělé v terénu i mimo něj


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.