BMW


Přeposlat BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem

18.02.2019 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

BMW S 1000 R je skvělý sportovní naháč, který platí za jeden z nejsportovněji orientovaných počinů v kategorii velkých naháčů nejvyšší třídy. Rodokmen v superbiku S 1000 RR je dobře patrný nejenom u motoru, ale i u podvozku a také u ostrého, komunikativního řízení.

BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem

Motor
Srdcem naháče BMW S 1000 R je nesmírně povedený a hutný řadový čtyřválcový motor, který disponuje zdvihovým objemem 999cc a chlazením vodou. Motor má dále čtyři ventily na válec, dvojitou vačkovou hřídel a disponuje elektronickým vstřikováním paliva. Pochopitelně také plní emisní normu Euro 4. Co se týče výkonu, tak tento čtyřválec posílá na zadní kolo šťavnatých 121 kW (165 koní) při 11000 ot/min a točivý moment 114 Nm při 9250 ot/min. Motor nabízí opravdu mohutný zátah (200 km/h je na tachometru až hrozivě rychle) už od středních otáček a vytáčí se s takovou lehkostí, že je tomu až těžké uvěřit. V horní třetině otáčkoměru pak nabídne výraznou výkonnostní špičku, jako kdyby to byl snad nějaký superbike. A on to svým původem superbike vlastně je, protože naháč S 1000 R má původ v superbiku S 1000 RR, který má přes 200 koní. Rodokmen se zkrátka nezapře a u tohoto čtyřválce, i když je oproti originálu výkonnostně hodně přiškrcený, to jde poznat na první pohled. A také na první poslech, protože tento čtyřválec produkuje opravdu hodně hlasitý a výrazný soundtrack, který dá širokému okolí jasně najevo, že to není jen tak nějaký obyčejný naháč. Ve standardu se může majitel spolehnout na dvě palivové mapy Road a Rain, přičemž je možné si připlatit za další dvě s označením Dynamic a Dynamic Pro.

BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem

Jízda a ovladatelnost
Jízdní vlastnosti se nesou v podobném duchu jako motor, takže jsou hodně sportovní a S 1000 R je jeden z nejsportovnějších naháčů vůbec. Je to nesmírně mrštný a obratný stroj, má ostré, komunikativní řízení a na klikaté okresce plné zatáček se cítí jako doma. Ideálně ještě, aby tyto okresky měly hladký a kvalitní povrch, protože podvozek je naladěný spíše na tvrdší notu a výraznější nerovnosti zkrátka jdou cítit, a to tak, že někdy i hodně nepříjemně a výrazně. Tento naháč není dělaný na nějaké klidné cestování na dlouhé vzdálenosti, ale spíše na rychlé, dynamické přejezdy za účelem zvednutí hladiny adrenalinu. Na druhou stranu, ergonomie je dobrá a řidič je více než obstojně chráněný před prouděním vzduchu i ve vyšších rychlostech, takže v tomto směru může S 1000 R fungovat i jako cesťák. Jinak ho ale raději berte jako okruhového naháče s nesmírně přesným řízením a ostrým charakterem. Reakce na změny směru jízdy jsou opravdu bleskové a agilita je na nejvyšší možné úrovni. Samotný podvozek se skládá z obrácené vidlice o průměru 46 mm vpředu a vzadu pak najdeme hliníkovou kyvnou vidlici se středovou pružinovou vzpěrou. Zdvih předního i zadního odpružení je 120 mm a jak u předního, tak u zadního odpružení je možné nastavit tuhost i útlum. Brzdná soustava (2x 320 mm vpředu a 220 mm vzadu) je pak naprosto nekompromisní, má snad nekonečnou zásobu síly, a tak ostrý nástup, že bude třeba si na to zvyknout.

BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem

Výbava
Základní výbava je velmi dobrá a obsahuje klasiku v podobě brzdného systém ABS, stavitelné kontroly trakce a také již zmíněné dvě mapy motoru. K dispozici jsou dva pakety s označením Sport a Dynamic, které základní výbavu ještě rozšiřují. Zatímco paket Sport obsahuje asistenta řazení Pro (rychlořazení), tempomat, jízdní režim Pro s režimy Dynamic a Dynamic Pro nebo technologii řízeného rozjezdu, paket Dynamic zastřešuje elektronický podvozek DDC, vyhřívané rukojeti řídítek, LED směrovky a spoiler motoru v barvě motocyklu. Je samozřejmě možné pořídit si pakety oba dva a mít tak svého naháče nabitého technologiemi až po střechu. K dispozici jsou také karbonové doplňky HP, různé úložné systémy či navigace, takže list příplatkové výbavy je zdánlivě nekonečný. Palubní deska na dnešní dobu možná vypadá trochu zastarale (teď frčí barevné displeje), ale svou práci odvádí na jedničku a je za všech okolností skvěle čitelná. Velký analogový otáčkoměr je doplněný o displej, který zobrazuje třeba rychlost, nastavení elektroniky, zařazený převodový stupeň, teplotu, stav paliva v nádrži nebo ujeté kilometry. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2057 x 1228 x 845 mm, sedlo je umístěno ve výšce 814 mm (nebo 840 mm s komfortním sedlem) a nádrž zvládne pojmout 17.5 litru paliva. Spotřeba je hodně závislá na stylu jízdy a při ostrém tempu a stylu brzda-plyn není problém jezdit za 10 litrů, nicméně takové to klasické tempo znamená 7 - 7.5 litru na 100 km.

BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je bez výhrad a je takové, na jaké jsme u BMW zvyklí. Je tedy precizní, slícování je příkladné a nikde nic nevrže ani na méně kvalitních cestách. V oblasti spolehlivosti by mělo být všechno v pořádku a pochválit musíme i povedený design s asymetrickým uspořádáním předních světlometů. Díky tomu si BMW S 1000 R s žádným konkurenčním strojem jen tak nespletete a když už jsme nakousli tu konkurenci, tak tak je hodně rozsáhlá. Zmínit musíme třeba Tuono V4 1100 od Aprilie, Yamahu MT-10 či Ducati Monster 1200 R, což jsou silní hráči, mezi kterými se ale toto BMW v žádném případě neztratí.

BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem

Verdikt
BMW S 1000 R je skvělý sportovní naháč, který platí za jeden z nejsportovněji orientovaných počinů v kategorii velkých naháčů nejvyšší třídy. Rodokmen v superbiku S 1000 RR je dobře patrný nejenom u motoru, ale i u podvozku a také u ostrého, komunikativního řízení. Motor je opravdu velmi výbušný, má neuvěřitelnou sílu a letí nesmírně rychle do otáček, přičemž se pyšní i velmi výrazným zvukovým projevem. Podvozek je někdy možná až zbytečně tvrdý, nicméně na kvalitních cestách odvádí víceméně bezchybnou práci a nabídne hlavně nesmírnou agilitu. Výbava je už v základu solidní a jak už bývá u BMW zvykem, za příplatek je možné ji pořádně rozšířit a list příplatkové výbavy je velmi dlouhý, takže je výbava limitovaná pouze stavem konta případného zájemce. V základu vyjde BMW S 1000 R na 369 500 Kč.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW S 1000 R: Ostrý naháč se sportovním rodokmenem


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.