Přeposlat Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu

21.01.2019 | Ondřej Koníček | Komentářů: 0 |

Yamaha YZF-R125 platí už od první generace za jeden z nejlepších startovacích superbiků a nejnovější generace není výjimkou. Už tak výborný motocykl se povedlo výrobci ještě vylepšit a nová generace už je více přizpůsobena typické evropské postavě, takže se na ní budou vyšší jezdci cítit lépe a nebudou si připadat jako vosa na bonbónu.

Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu

Motor
Pohon nové generace populárního startovacího superbiku YZF-R125 od Yamahy obstarává nový motor, který dostal do vínku variabilní časování ventilů. Tato technologie se stará o optimalizování polohy ventilů s ohledem na vyšší točivý moment v nízkých otáčkách a vyšší výkon ve vyšších otáčkách. Časování ventilů se přepne po překonání hranice 7400 ot/min a tato technologie byla použita kvůli dosažení lepší akcelerace, dynamiky a celkově kvůli lepšímu pocitu z motoru. A to se bez větších výhrad povedlo. Tento kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 124.7cc posílá na zadní kolo 11 kW (15 koní) při 9000 ot/min a jeho točivý moment dosahuje hodnoty 11.5 Nm při 8000 ot/min. Díky variabilnímu časování ventilů nabídne motor více síly už v nižších otáčkách a distribuce výkonu je napříč středními otáčkami hezky konstantní, přičemž ve vyšších otáčkách se řidič dočká příjemné výkonnostní špičky. Ještě dodáme, že omezovač otáček vás zastaví v rozletu při 11000 ot/min. Motor jde opravdu velmi příjemně za plynem, rychle reaguje na přidání a je hezky bezprostřední, takže se jedná o vskutku povedenou jednotku se sportovním feelingem. Co se týče spotřeby, tak Yamaha na svých stránkách uvádí 2.13 litru na 100 km, což v reálném provozu pravděpodobně dosažitelné nebude, ale za zhruba 2.5 litru to Yamaha YZF-R125 vcelku pohodlně zvládá. Převodovka je šestirychlostní a je doplněna o anti-hoppingovou kluznou spojka.

Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu

Jízda a ovladatelnost
Oproti předchozí verzi je podvozek poměrně dost přepracovaný a dostal do vínku třeba novou geometrii. Předělána byla i hliníková kyvná vidlice, která je nově podstatně tužší a celkově je jízda na novější verzi mnohem lepší takřka ve všech směrech. Chování motocyklu je za všech okolností a rychlostí dokonale čitelné a je radost ho klopit ze zatáčky do zatáčky. Od zadního kola je cítit naprostá jistota, takže na výjezdu ze zatáčky je možné pořádně vzít za plyn a zadní kolo bude pořád perfektně držet stopu. Agilita v zatáčkách je opravdu výborná, motocykl poslouchá na slovo a potěší i komunikativní řízení, prostřednictvím kterého se k řidiči dostane spousta informací o dění na silnici. Velký podíl na výtečných jízdních vlastnostech tohoto stroje mají i velmi dobré pneumatiky Michelin Pilot Street, které nabízí takřka perfektní trakci. Pozice za řídítky hraje na sportovní notu, takže je lehce předsunutá, ale místa na nohy je dostatek a problémy tak nebudou ani s delšími cestami. Podvozek je postavený na obrácené vidlici o průměru 41 mm a zdvihu 130 mm vpředu a vzadu se nachází hliníková kyvná vidlice a tlumič, přičemž zdvih zadního odpružení je 114 mm. Míra komfortu je dobrá a výtku nemáme ani ke kotoučovým brzdám (průměr kotoučů je 292 mm vpředu a 220 mm vzadu), které svou práci odvádí na jedničku.

Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu

Výbava
Základní výbava tohoto stroje je poměrně slušná a za příplatek je navíc možné ji rozšířit, a to třeba o vyhřívané rukojeti řídítek, LED směrovky, hliníkové stupačky či brašnu na nádrž. V základu se může řidič těšit na přední LED světla nebo velmi moderní palubní deska, která je kompletně digitální. Před řidičem umístěný displej zobrazuje otáčky, aktuální rychlost, stav paliva v nádrži, aktuální nájezd, celkové ujeté kilometry a obsahuje také ukazatel zařazeného stupně s pomocníkem řazení. Grafika je poměrně jednoduchá, ale i moderní a čitelnost je příkladná za všech okolností. Po nastartování ukáže palubní deska uvítací zprávu, kterou je možné upravit (třeba do ní vložit své jméno), což je sice taková blbost, ale docela to potěší. Kompletní rozměry této mašiny jsou 1955 x 1065 x 680 mm, rozvor kol se zastavil na hodnotě 1355 mm a pohodlné sedlo je umístěno ve výšce 825 mm. Nádrž pak zvládne pojmout 11.5 litru paliva, takže dojezd na jedno natankování je perfektní a při takové normální jízdě je možné ujet přes 450 kilometrů na jednu nádrž. Hezká litá kola disponují průměrem 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 100/80 vpředu a 130/70 vzadu.

Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu

Kvalita a spolehlivost
Úroveň dílenského zpracování je vysoká a celková kvalita této mašiny je víceméně naprosto bez výhrad. Použité komponenty a materiály jsou kvalitní, všechno skvěle drží pohromadě a je zkrátka vidět, že si dal výrobce na konstrukci hodně záležet. V otázce spolehlivosti je prozatím brzo něco řešit, protože se jedná o nový stroj s novým motorem, ale předchozí generace platily za velmi spolehlivé a dá se tak čekat, že ta nejnovější na tom bude minimálně stejně dobře. Co se týče ceny, tak tato novinka se u nás dá sehnat za 139 900 Kč s DPH, což z ní dělá jeden z nejdražších strojů ve své třídě. Všichni hlavní konkurenti v podobě modelů Suzuki GSX-R125, Kawasaki Ninja 125, KTM RC125 a Aprilia RC125 jsou levnější, a tudíž i dostupnější.

Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu

Verdikt
Yamaha YZF-R125 platí už od první generace za jeden z nejlepších startovacích superbiků a nejnovější generace není výjimkou. Už tak výborný motocykl se povedlo výrobci ještě vylepšit a nová generace už je více přizpůsobena typické evropské postavě, takže se na ní budou vyšší jezdci cítit lépe a nebudou si připadat jako vosa na bonbónu. Nový motor je skvělý, nabídne lepší zátah v nižších otáčkách, velmi silný střed a příjemnou výkonnostní špičku. Navíc dobře zní, je úsporný a poskytuje hezký sportovní feeling. Jízdní vlastnosti jsou výborné, výbava dostatečná a dílenské zpracování klasicky bezchybné. Jen ta cena je trochu vyšší, ale tento stroj je premiantem své třídy a navíc novinkou, takže si ji zvládne obhájit.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.