Přeposlat Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě

17.12.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha FJR1300 platí od svého představení za legendu mezi sportovně-cestovními motocykly a na tomto faktu se nic nemění ani u poslední verze. Umí jezdit v poklidu na dálnici, kde si jen tak ševelí a stejně tak zvládá řezat zatáčky na klikaté okresce, kde překvapí svou ochotou měnit směr a celkovou agilitou.

Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě

Motor
Srdcem sportovně-cestovního motocyklu FJR1300AE od Yamahy je spolehlivý, bytelný a léty prověřený paralelní čtyřválec o zdvihovém objemu 1298cc, který disponuje DOHC rozvodem a kapalinovým chlazením. Tento motor dosahuje maximálního výkonu 107.5 kW (146 koní) při 8000 ot/min a jeho točivý moment se zastavil na hodnotě 138 Nm, přičemž ten je dostupný při 7000 ot/min. Už dle těchto čísel je patrné, že motor nemá vyloženě vysokootáčkový charakter a že si tyká i s nižšími otáčkami, což tak opravdu je. Motor se parádně sbírá z nízkých otáček a silně zabírá už ve středu, takže pro potřeby rychlého předjetí není většinou ani nutné podřazovat. Stačí vzít pořádně za plyn a nechat se unést na přívalové vlně točivého momentu. Tato jednotka má vesměs přátelský charakter, běží nesmírně klidně, prakticky bez vibrací a je to takový parťák pro každou příležitost. V případě potřeby ale za to samozřejmě umí pořádně vzít a Yamaha FJR1300AE umí být až nemístně rychlým a dynamickým strojem, což by ostatně vzhledem k zařazení do sportovně-cestoví třídy měla být. Yamaha nezapomněla ani na svou technologii D-Mode, pomocí které je upravit charakter motoru a řidič si tak může vybrat, zda bude chtít motor spíše sportovnější nebo pohodovější. Spotřeba se pohybuje okolo 6 litrů paliva na 100 km (jde to ale i za míň), což víceméně odpovídá výkonu i dynamickým schopnostem tohoto stroje a převodovka je šestirychlostní.

Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě

Jízda a ovladatelnost
Yamaha FJR1300 byla vždy známá pro to, jak parádně komfortně umí jezdit a jak umí v případě potřeby přitvrdit a změnit se takřka ve sportovní náčiní. To samozřejmě platí pořád a na klikaté okresce je radost tento robustní cestovní stroj překlápět ze zatáčky do zatáčky. Skvěle totiž reaguje na jakékoliv pobídnutí a poslouchá na každé slovo, takže řidič se nemusí s ničím prát a vyváženost této mašiny je obdivuhodná. Je to sice pořádně těžký kousek, i s náplněmi totiž váží značných 292 kg, ale až překvapivě dobře zvládá svou vyšší hmotnost maskovat. Kromě klasického dálničního cestování tedy FJR1300 vyniká i na okreskách a může za to jak velmi dobré vyladění všech komponent, tak moderní podvozek. Ten se skládá z USD vidlice o průměru 48 mm vpředu a vzadu sedí klasická kyvka, přičemž zdvih předního odpružení je 135 mm a vzadu je zdvih o 10 mm nižší. Hlavním prvkem verze AE je určitě elektronicky nastavitelný podvozek a celkově je možné upravit charakter odpružení ve dvanácti různých nastaveních. Brzdná soustava je velmi výkonná a nemá se zastavením tohoto velkého a těžkého stroje žádné větší problémy, a to ani v plném osazení. Na předním kole sedí dva kotouče o průměru 320 mm a vzadu má své místo jednokotoučová brzda s 282 mm kotoučem.

Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě

Výbava
Výbava tohoto stroje je velmi moderní a víceméně je poplatná dnešní době, přičemž hlavním prvkem výbavy je již zmíněný, elektronicky stavitelný podvozek. To ale není všechno, je možné upravit si i výšku sedla či pozici řídítek, takže každý si najde ideální jízdní pozici a stavitelný je také přední ochranný štít. V základu dostanete také boční kufry, 12v zásuvku, vyhřívané rukojeti či antihoppingovou kluznou spojkou a z elektronické výbavy bychom měli zmínit ABS, systém kontroly trakce nebo tempomat. Osvětlení je samozřejmě kompletně LED a ve výbavě neschází ani praktické přisvícení do zatáček. Již zmíněná palubní deska se skládá ze třech segmentů, levý v podobě otáčkoměru je jako jediný analogový, prostřední displej je největší a zobrazuje rychlost, stav paliva v nádrži, čas a nastavení D-Mode a pravý displej pak ukazuje údaje z palubního počítače. Je možné z něj vyčíst třeba zařazený převodový stupeň, celkový počet ujetých kilometrů nebo aktuální ujeté kilometry. Kompletní rozměry této mašiny jsou 2230 x 1325 – 1455 x 750 mm a rozvor kol se zastavil na hodnotě 1545 mm. U sedla je možné upravovat jeho výšku, a to v rozsahu 805 – 825 mm a nádrž zvládne pojmout 25 litrů paliva, takže dojezd na jedno natankování je vskutku úctyhodný a většinou přesahuje 400 km. Kola disponují průměrem 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 180/55 vzadu.

Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je víceméně bez chyb a po všech stránkách se jedná o velmi kvalitní a precizně postavený stroj. Slícování je příkladné, takže nikde nic nevrže ani na méně kvalitních cestách a žádné problémy by neměly nastat ani co se týče spolehlivosti. Motor je léty prověřený a výkonu má tak akorát, takže není zbytečně přetěžovaný a měl by toho vydržet opravdu hodně. Pokud této mašině dopřejete dostatečnou údržbu, bude nadšeně polykat kilometr za kilometrem dlouho a bez jakýchkoliv nepříjemných nehod čí zádrhelů. Co se týče ceny, tak verze AE na našem trhu stojí od 529 990 Kč s DPH, což sice není málo, ale vzhledem k dobré výbavě a celkovým vlastnostem si svou cenu obhájí.

Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě

Verdikt
Yamaha FJR1300 platí od svého představení za legendu mezi sportovně-cestovními motocykly a na tomto faktu se nic nemění ani u poslední verze. Umí jezdit v poklidu na dálnici, kde si jen tak ševelí a stejně tak zvládá řezat zatáčky na klikaté okresce, kde překvapí svou ochotou měnit směr a celkovou agilitou. Je to zkrátka dokonale univerzální stroj a verze AE je navíc vybavena elektronicky stavitelným podvozkem či adaptivními LED světlomety, což z ní dělá hezky moderní stroj. Dílenské zpracování je bez připomínek, a to platí také pro design vyvedený v tradičním duchu. Cena vypadá na první pohled jako vysoká, ale naprosto odpovídá tomu, co všechno tato mašina zvládne nabídnout a jak moc všestranná je.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.