Přeposlat Norton má další novinku, karbonový superbike Superlight
Norton má další novinku, karbonový superbike Superlight
Nebývá zvykem, aby prémioví výrobci motocyklů, jakým Notron bezesporu je, představovali více novinek v krátkém časovém sledu, nicméně výjimka potvrzuje pravidlo. Po modelu Atlas jsme se dočkali superbiku se stejným motorem a výsledek opravdu stojí za to.
Slavný britský výrobce Norton představil parádně vypadajícího a až překvapivě dostupného scramblera s označením Atlas teprve před nedávnem a nyní jsme se od této firmy dočkali další novinky. Ta už spadá do kategorie superbiků, má podstatně vyšší cenovku a jednalo se o pravděpodobně nejdrzejší mašinu, jaká byla na výstavě NEC v anglickém Birminghamu k vidění. Norton Superlight je superbike střední třídy se 650cc motorem, který sdílí s dříve představeným scramblerem Atlas a je to tedy druhá reinkarnace této pohonné jednotky, která má základ ve čtyřválci o objemu 1200cc ze superbiku V4 RR. Mašiny střední třídy s motory o objemu okolo 650cc se zdá se vracejí do módy a nedávno podobné stroje představila třeba Honda nebo italská Aprilia. Novinka od Nortonu je ale více zaměřená na závodění (příští rok se bude účastnit závodu Isle of Man TT) a dá se tedy předpokládat, že později se dočkáme i verze určené spíše pro klasické silniční radovánky. I když spadá objemově tento superbike do střední třídy, v oblasti výbavy a komponent je to špička a klidně by se dalo říct, že technicky je to litrový superbike se 650cc dvouválcem. Norton si dal na tomto stroji hodně záležet a věnoval stejnou pozornost všem detailům jako u 200+ koňového superbiku V4 RR za takřka 35 tisíc liber.
Co se týče designu, tak Superlight je vskutku krásný, futuristicky a velmi lehce působící superbike a jeho dominantu tvoří karbonové kapotáž s duálním LED světlometem (LEDky jsou na tomto stroji všude) a decentním ochranným štítem. Lehkého a tvrdého karbonu je na tomto motocyklu opravdu hodně, a kromě kompletní kapotáže je z tohoto materiálu vyrobená také nádrž či krásná kola o průměru 17 palců, která dodala známá společnost BST. Nádrž samotná je vyvedená ve stylu závodních speciálů MotoGP, je umístěná pod sedlem a disponuje objemem 18 litrů. Fakt, že je tato mašina vyrobena z velké části z karbonových vláken, je dobře patrný už na první pohled, protože karbonová kapotáž svítí typickou karbonovou texturou na míle daleko. Při pohledu z profilu pak vynikne dynamicky tvarovaná kapotáž, parádní výfuk a za zmínku určitě stojí také částečně zakrytá přední vidlice. Nejzajímavější věcí na tomto superbiku střední třídy je určitě jeho podvozek, který patří na naprostou špičku nejenom v rámci třídy a snese srovnání s těmi nejlepšími. Rám je vyrobený z duralových trubek a podvozek je kompletně postavený na komponentech od firmy Öhlins, což mluví samo za sebe.
Vpředu najdeme vidlici NIX30 a vzadu má své místo hliníková kyvná vidlice a monoshock tlumič TTXGP, přičemž odpružení je kompletně stavitelné vpředu i vzadu. Nezůstalo ale pouze u klasického nastavení předpětí, odskoku a podobných věcí, upravit je možné i přední sklon či čep kyvné vidlice, což jsou prvky známé hlavně ze závodních strojů. Brzdy dodala společnost Brembo, a zatímco na předním kole najdeme dva kotouče o průměru 330 mm doplněné o radiální třmeny M50, vzadu sedí kotouč o průměru 245 mm a do něj se zakusuje dvoupístkový třmen. Stylově vypadající sedlo je umístěno ve výšce 824 mm a rozvor kol se zastavil na hodnotě 1399 mm, z čehož vyplývá, že je Norton Superlight velmi kompaktní superbike, což samozřejmě pomůže s obratností a celkovou ovladatelností. Už dle označení je pak jasné, že co možná nejnižší hmotnost byla prioritou výrobce a suchá hmotnost se zastavila na parádní hodnotě 158 kg. To ale není úplně konečné číslo, protože standardní výfuk je možné nahradit titanovým výfukem, který z hmotnosti ukousne dalších 6 kg, a ještě přidá nějaký ten výkon, takže tento závodní výfuk bude výhrou po všech stránkách.
Určitě bychom měli zmínit, že titanový výfuk nemá homologaci pro silniční provoz a bude tak možné použít ho pouze při závodech. Palubní deska je kompletně digitální a výrobcem použitý barevný displej má úhlopříčku 7 palců, takže Norton jde v tomto ohledu s dobou a nabízí hezky moderní palubovku. Elektronická výbava zahrnuje brzdný systém ABS, kontrolu trakce, oboustranné rychlořazení, technologii wheelie control a neschází ani systém řízeného rozjezdu (launch control). Nad tím vším bdí šestiosá řídící jednotka a z další výbavy musíme zmínit ještě plyn ride-by-wire či tři režimy motoru (Road, Sport a Pro-race). Pohonná jednotka je zastoupena paralelním dvouválcem o zdvihovém objemu 650cc, který Norton představil u výše zmíněného scrambleru Atlas, ale pro potřeby této novinky byl jeho výkon pořádně navýšený. Nejvyšší výkon se povedlo zvýšit na hezkých 105 koní při 12500 ot/min a točivý moment dosahuje hodnoty 75 Nm, což jsou vzhledem k objemu opravdu parádní čísla. Po použití titanového závodního výfuku se výkon zvedne na finálních 111 koní a je tedy jasné, že dynamika bude parádní. Prozatím není jasné, kdy bude tato novinka oficiálně dostupná, ale cena už se dostala ven a byla stanovena na 19 950 liber (cca 585 810 Kč bez DPH).
Hodnocení:
hlasů: 0
Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení
Související
- Článek: Norton představil krásného scramblera Atlas. Bude…
- Článek: Slavný Levis se vrací do světa motocyklů
- Článek: Norton V4 RR a V4 SS: Na tuhle dvojku můžou být v…
- Článek: Superbike od Nortonu je údajně již za dveřmi
- Článek: Norton Commando 961 SF: Krásný a kvalitní počin pro…
- Článek: Norton oživí v roce 2015 slavného Dominatora
- Další články ze sekce: Aktuality, recenze
Diskuze
Diskuse ke článku Norton má další novinku, karbonový superbike Superlight
počet příspěvků: 0