Přeposlat Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo

29.08.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha YZF-R1 je tradiční zástupce superbiků s výkonem 200 a více koní a tato mašina patří právem v této třídě mezi ty nejlepší. Samozřejmě má závodní kořeny a její hlavní zbraní je parádní čtyřválcový litrový motor, který jí propůjčuje suverénní dynamiku a který v poslední třetině otáčkoměru ukazuje svou divokou, závodní tvář.

Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo

Motor
Paralelní čtyřválec o zdvihovém objemu 998cc pohánějící Yamahu YZF-R1 se opravdu povedl a je to takový motor dvou tváří. Umí být poměrně klidný a vyrovnaný, ale také hodně divoký a možná až trochu brutální. Ostatně, od motoru s výkonem 200 koní nemůžete čekat vyloženě vlídnou tvář. Tento čtyřválec dále disponuje DOHC rozvodem, má klikovou hřídel crossplane odvozenou od závodního speciálu M1 a jeho kompresní poměr čítá 13.0 : 1. Co se týče výkonu, tak na zadní kolo proudí 147.1 kW (200 koní) při 13500 ot/min a točivý moment čítající 112.4 Nm, který je dostupný při 11500 ot/min. V nižších otáčkách se tento motor chová relativně umírněně, možná až klidně, ale jakmile se přehoupnete přes hranici 8000 ot/min, začnou se dít věci. Motor se jakoby nadechne a začne zabírat s neskutečnou vervou a elánem, přičemž nad touto hranicí se dočkáte také podstatně výraznějšího zvukového doprovodu. Je jasné, že 200 koní umí s mašinou o hmotnosti 200 kg (mokrá včetně náplní) pořádně zacvičit a tak tomu pochopitelně je, dynamika jízdy je naprosto nekompromisní a dechberoucí. Motor umožňuje nastavení čtyř jízdních režimů (A až D) a pochválit ho musíme také za klidný, vyrovnaný chod prost výraznějších vibrací. Výrobcem udávaná spotřeba je 7.2 litru paliva na 100 km, nicméně v této třídě se spotřeba až tak neřeší. Převodovka je klasicky šestirychlostní a je doplněna o technologii rychlořazení (QSS).

Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo

Jízda a ovladatelnost
Alfou a omegou každého superbiku je kromě motoru samozřejmě také hmotnost a v tomto odvětví YZF-R1 vyniká. Hlavní konkurence od Suzuki i Kawasaki je těžší a lehčím strojem v této (cenové) třídě je vlastně pouze Fireblade od Hondy, ale ten má nepatrně nižší výkon. Pocitově tedy působí YZF-R1 nesmírně lehkonohým dojmem a na klikaté okresce či okruhu naprosto suverénně reaguje na změny směry jízdy a s nadšením se vrhá do zatáček. Tato mašina se narodila na okruhu, takže v tomto prostředí se cítí logicky jako doma a parádně se projevuje také na okreskách plných zatáček. Problémy ale nejsou ani při pomalejší jízdě ve městě, kde umí R1 dokonale splynout s davem a díky možnosti nastavit si ve třech úrovních rychlořazení je pomalá jízda městem naprosto plynulá. Stabilita tohoto stroje je naprosto fantastická i při nejvyšších rychlostech a jak se R1 zakousne do asfaltu, tak jen tak nepustí. Podvozek je samozřejmě kompletně stavitelný, v této třídě ani nic jiného čekat nelze a skládá se ze 43 mm teleskopické vidlice vpředu se zdvihem 120 mm a vzadu najdeme kyvnou vidlici, přičemž zdvih zadního odpružení je stejný jako toho předního. Brzdná soustava zvládne zastavit tuto mašinu během chvilky a kromě rychlého nástupu zvládne také intenzivnější zatížení, což oceníte hlavně na okruhu. Zatímco průměr předních kotoučů je 320 mm, vzadu má své místo kotouč o průměru 220 mm.

Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo

Výbava
V oblasti elektronické výbavy je R1 jeden z nejmodernějších a technicky nejpokročilejších strojů vůbec a skoro veškerá elektronika jde nějak nastavit. Tato výbava obsahuje třeba náklonový systém ABS, v devíti úrovních stavitelnou kontrolu trakce, stavitelné rychlořazení, systém hlídání zvednutí předního kola, technologii kontroly sklouznutí a součástí výbavy je také systém řízeného rozjezdu. Vyznat se ve všech těch prvcích a nastaveních není úplně nejjednodušší a všechny možnosti nastavení samozřejmě ukazuje moderní palubní deska. Ta je dle dnešních zvyklostí kompletně digitální a před řidičem sedí obdélníkový displej doplněný o nezbytné informační diody. Palubní deska samozřejmě zobrazuje všechny nezbytné informace a kromě nastavení elektroniky dá vědět třeba také jaký máte zařazený převod, rychlost, otáčky, čas, ujeté kilometry či stav paliva v nádrži. Možnosti nastavení stylu a zobrazení různých ukazatelů potěší nejednoho technického hračičku a není problém se v útrobách palubní desky zapomenout na hodně dlouhou dobu a zkoušet různá nastavení či zobrazení. Ještě bychom měli zmínit, že veškerá nastavení a přepínání probíhají pomocí ovladačů na řidítkách a není tak při hrátkách s palubkou vůbec nutné sundávat ruce. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2055 x 1150 x 690 mm, takže je to relativně kompaktní stroj a rozvor kol se zastavil na hodnotě 1405 mm. Sedlo je umístěno ve výšce 855 mm a nádrž zvládne pojmout 17 litrů paliva.

Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo

Kvalita a spolehlivost
O kvalitě dílenského zpracování není vůbec třeba pochybovat, je totiž naprosto precizní a všechno na tomto stroji působí nesmírně kvalitním dojmem. Použité komponenty patří do kategorie high-end a všechno je skvěle slícováno. Velkou pochvalu si zaslouží také design, který je pojatý poměrně originálně a R1 zkrátka vypadá trochu jinak než její hlavní konkurenti. Je také dražší a její cena začíná na částce 509 990 Kč, což je nepatrně víc než dáte za podobně výkonný stroj u Suzuki, Hondy i Kawasaki.

Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo

Verdikt
Yamaha YZF-R1 je tradiční zástupce superbiků s výkonem 200 a více koní a tato mašina patří právem v této třídě mezi ty nejlepší. Samozřejmě má závodní kořeny a její hlavní zbraní je parádní čtyřválcový litrový motor, který jí propůjčuje suverénní dynamiku a který v poslední třetině otáčkoměru ukazuje svou divokou, závodní tvář. Díky nízké hmotnosti působí R1 nesmírně lehkým, agilním dojmem a kromě parádně vyladěného (a plně stavitelného) podvozku nabídne i obrovsky rozsáhlou elektronickou výbavu plnou všemožných asistentů a systémů. Dílenské zpracování je perfektní a problémy by neměly nastat ani se spolehlivostí, což je odvětví, ve kterém model R1 vždy vynikal.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha YZF-R1: 200 koní na 200 kilo


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.