KTM


Přeposlat KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech

23.07.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

KTM 1290 Super Duke R je bez debat jeden z nejpovedenějších, nejvíce živočišných a nejcharakternějších naháčů posledních několika let a je to stroj, který by chtěl vlastnit snad každý. Jeho dvouválec je naprosto fantastickým motorem, podvozek má dokonale vyladěný a zvládne jak divokou jízdu na okruhu, kde umí prohánět superbiky, tak klidné cestování na okreskách.

KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech

Motor
Srdcem rakouského naháče KTM 1290 Super Duke R je naprosto famózní čtyřtaktní dvouválec o zdvihovém objemu 1301cc, který disponuje kapalinovým chlazením a má válce sevřeny do úhlu 75 stupňů. Tato jednotka dosahuje nejvyššího výkonu 130 kW (177 koní) při 9750 ot/min a točivého momentu 141 Nm, který je dostupný při 7000 ot/min. Jedná se o velmi úzký a lehký dvouválec, jehož hmotnost je pouhých 62 kg a celkově je to jeden z nejlepších motorů ve své kategorii (možná úplně nejlepší). S raketově rychlým rozpohybováním tohoto naháče nemá tato jednotka sebemenší problémy, dynamika jízdy je opravdu fantastická a motor působí nesmírně silným dojmem, i když plyn jen tak lechtáte. Zátah je ale slušný už v nižších a středních otáčkách, přičemž svůj ostrý, až závodní charakter ukáže spíše až ve vyšších otáčkách, kdy přijde ke slovu výraznější výkonnostní špička. Míra vibrací je velmi nízká a motor lehce zavibruje vlastně pouze v případě, že ho nějak výrazněji podtočíte a ani to není žádná hrůza. Zvukový projev je řádně výrazný i se základním výfukem (jde koupit i výfuk Akrapovič) a motor nabídne tři palivové mapy (Sport, Street a Rain), přičemž poslední jmenovaný má výkon omezený na 130 koní. Převodovka je klasicky šestirychlostní, pracuje precizně a je dobře odstupňovaná, takže v tomto ohledu nejsou žádné problémy.

KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech

Jízda a ovladatelnost
Heslo KTM je ,,Ready To Race“ a pro tohoto dravého naháče to dokonale platí. Jízdní vlastnosti a celý podvozek je tak dokonale vyladěný, že můžete celý den pohodově jezdit po okolí a večer se vydat na okruh, kde zatopíte i těm nejvýkonnějším supebikům. Na silnici působí Super Duke R nesmírně agilně, do zatáček jde s naprostou přesností a samozřejmostí a prostřednictvím řídítek se k řidiči dostane opravdu spousta informací. Řízení je ostré, ale ne přehnaně, stabilita je výborná za všech okolností a když se mluví o dokonalém splynutí člověka se strojem, tak v případě modelu Super Duke R to není klišé a opravdu to tak je. Ergonomie je naprosto v pořádku, pozice za řídítky je velmi dobrá (mnohem lepší než u předchozí generace) a na motocyklu je dostatek prostoru. Podvozek je postavený na 48 mm obrácené vidlici WP se zdvihem 125 mm a vzadu najdeme centrální tlumič od stejné značky a jednostrannou kyvku, přičemž zdvih zadního odpružení je 156 mm. Míra komfortu je dobrá a podvozek působí velmi tuhým dojmem, přičemž ho nerozhodí ani výraznější nerovnosti. Pochvalu si zaslouží také brzdná soustava od Bremba, která má neskutečnou sílu a zvládne Duka zastavit opravdu během chvilky. Navíc se brzdy i dobře dávkují a nevadnou ani při intenzivním používání. Na okruh jsou zkrátka jako dělané.

KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech

Výbava
Výbava tohoto stroje je perfektní a ve své kategorii platí Super Duke R za jeden z nejmodernějších motocyklů. Součástí standardní výbavy je třeba stavitelná kontrola trakce, náklonový ABS systém Bosch, již zmíněné palivové mapy, bezklíčový přístup, kontrola tlaku v pneumatikách, tempomat a kompletně digitální palubní deska. Za příplatek je pak možné dopřát si třeba rychlořazení nahoru i dole, vyhřívané rukojeti řídítek nebo Track Pack, který obsahuje navíc jízdní režim Track a systém řízeného rozjezdu (Launch Control). Již zmíněná palubní deska je vlastně obdélníkový displej umístěný před řidičem, který je barevný a míra informací, kterou umí zobrazit, je opravdu skvělá. Kromě rychlosti a otáček nabídne informace také o nastavení elektroniky, palivu, spotřebě, teplotě, času nebo ujetých kilometrech. Pomocí technologie KTM My Ride je navíc možné propojit Duka s chytrým telefonem a mít tak kontrolu třeba nad příchozími hovory přímo na palubní desce. Grafika palubní desky je velmi jednoduchá, možná až strohá, ale díky tomu je čitelnost a přehlednost perfektní za všech okolností. Rozvor kol této mašiny je 1482 mm, pohodlné sedlo je umístěno ve výšce 835 mm, nádrž zvládne pojmout 18 litrů paliva a dojezd na jedno natankování je velmi dobrý, protože průměrně není žádný velký problém jezdit za zhruba 6 litrů na 100 km. Pro divočení na okruhu to ale samozřejmě neplatí, tam si Super Duke R vezme podstatně víc.

KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je přesně takové, jaké od mašiny, jejíž cena se blíží půl milionu korun, očekáváte. Je víceméně naprosto bezchybné, Super Duke R je doslova obsypaný samými špičkovými, značkovými komponenty a naprosto dokonale tak víte, za co své nemalé peníze dáváte. Kromě moderní techniky je to samozřejmě i za extravagantní a exotický design, který vzbudí pozornost všude, kde se ukážete. Spolehlivost by měla být bez větších problémů, a ještě se vrátíme k oné ceně, která u nás startuje na částce 429 990 Kč, což vskutku není málo. Stačí se navíc trochu rozvášnit v konfigurátoru, dopřát si třeba výfukovou soustavu Akrapovič, pár doplňků a hned jste na půl milionu. Cenově to tedy není stroj pro každého, ale vyšší pořizovací náklady si svou technickou vyspělostí a kvalitou určitě obhájí.

KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech

Verdikt
KTM 1290 Super Duke R je bez debat jeden z nejpovedenějších, nejvíce živočišných a nejcharakternějších naháčů posledních několika let a je to stroj, který by chtěl vlastnit snad každý. Jeho dvouválec je naprosto fantastickým motorem, podvozek má dokonale vyladěný a zvládne jak divokou jízdu na okruhu, kde umí prohánět superbiky, tak klidné cestování na okreskách. Když chytnete Duka pod krkem, je to opravdu ostré náčiní, ale umí být i takovým normálním motocyklem zcela použitelným pro každodenní dojíždění třeba do práce. Skvělá základní výbava je samozřejmostí, stejně tak jako rozsáhlá příplatková výbava a určitě potěší i precizní zpracování s citem pro detail. Cena je sice vyšší, ale opodstatněná.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku KTM 1290 Super Duke R: Dokonalý stroj ve všech ohledech


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.