Přeposlat Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a praktik každým coulem
Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a praktik každým coulem
Yamaha FJR1300A je ve světě velkých, sportovně-cestovních cruiserů taková stálice a pořád patří mezi to nejlepší, co tato třída nabízí. Je to praktický stroj jako stvořený pro cestování napříč státy se skvělou výbavou, silným motorem a velmi dobře vybalancovaným podvozkem.
Motor
Pohon cestovního křižníku Yamaha FJR1300A obstarává řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1298cc, který disponuje DOHC rozvodem a kapalinovým chlazením. Nejvyšší výkon této jednotky je 107.5 kW (146.2 koní) při 8000 ot/min a točivý moment dosahuje hodnoty 138 Nm při 7000 ot/min, což jsou velmi hezká čísla propůjčující tomuto robustnímu motocyklu poměrně suverénní dynamiku. Motor jde velmi ochotně za plynem a dobře funguje už ve středních otáčkách, přičemž nad hranicí 4000 ot/min začne zabírat opravdu s vervou. Hlavní výhoda je jeho vysoký točivý moment, který s motocyklem umí docela dost zacvičit a vystřelit ho v případě potřeby nekompromisně vpřed. Míra vibrací je příjemně nízká a motor se docela dobře cítí i při převalování se v nízkých otáčkách, nicméně radši má alespoň ty střední. Určitě bychom měli zmínit přítomnost systému elektronického ovládání škrtící klapky (YCCT) a dvou jízdních režimů (Yamaha D-Mode). První režim se jmenuje Sport, druhý Tour a dle jejich označení je naprosto evidentní, pro co je který z nich určený. Zatímco první jmenovaný nabídne velmi rychlou reakci na plyn (ne ale přehnaně) a celkově takový ostřejší projev, druhý je navýsost plynulý, se sametovou reakcí na přidání plynu a ideální samozřejmě k delším cestám. Spotřeba se pohybuje v závislosti na stylu jízdy mezi 6 a 7 litry paliva a převodovka s antihoppingovou má šest rychlostních stupňů.
Jízda a ovladatelnost
Mokrá hmotnost tohoto stroje čítá vysokých 289 kg, z čehož by se dalo odvodit, že je to těžkotonážní křižník nesmírně obtížný ke zkrocení. Tak tomu ale vůbec není, Yamaha FJR1300A svou hmotnost dobře maskuje a ovládání není ani v nižších rychlostech extra obtížné. Samozřejmě to není lehkonohý superbike, který by řezal jednu zatáčku za druhou, nicméně v rychlejším tempu na okresce plné zatáček to tomuto stroji až překvapivě jde a velmi ochotně se do nich zakusuje. Nejsilnější zbraní FJR1300A je ale samozřejmě cestování na delší vzdálenosti, u čehož je důležitá vysoká míra komfortu a dobrá ergonomie, a právě v tomhle je tento stroj perfektní. Posed za řídítky je velmi pohodlný, všude je hromada místa a dobře tvarovaná kapotáž doplněná o elektricky stavitelný ochranný štít (manuálně jde upravit i výška sedla či řídítek) nabízí výbornou ochranu před větrem. Podvozek si bez problémů poradí i s méně kvalitními cestami a nabídne také výtečnou stabilitu i při vysokých rychlostech, takže na zdolávání stovek kilometrů na jeden zátah je jako dělaný. Vpředu najdeme 48 mm teleskopickou vidlici se zdvihem 135 mm a vzadu sedí kyvná vidlice se zdvihem 125 mm, přičemž zadní odpružení umožňuje nastavení předpětí pružiny. Brzdy jsou dimenzovány naprosto dostatečně a nemají se zastavením této mašiny sebemenší problémy.
Výbava
Výbava se nese v duchu moderní elektroniky a té najdeme na tomto cestovním křižníku poměrně hodně. Kromě obligátního brzdného systému ABS je tento stroj vybavený také stavitelným systémem kontroly trakce s možností vypnutí, již zmíněnými režimy Sport a Tour, vyhřívanými rukojeti řídítek, kompletními LED světly, 12V zásuvkou či tempomatem. Ten funguje v rozsahu 3. a 6. rychlostního stupně a to od 50 do 180 km/h. Výtečná ergonomie je dána možnosti nastavení výšky ochranného šítu, sedla (v rozsahu 805 - 825 mm) a upravit jdou i řídítka. Palubní deska se skládá z analogového otáčkoměru umístěného vlevo, kruhového centrálního displeje a druhého displeje, který je umístěný na pravé straně. Prostřední displej ukazuje třeba rychlost, stav paliva v nádrži, zvolený jízdní režim nebo ujeté kilometry, přičemž ten úplně pravý poskytuje informace o aktuální spotřebě nebo dojezdu. Palubní deska je hezky přehledná a čitelnost je bezproblémová i na přímém světle. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2230 x 1325 - 1455 x 750 mm, rozvor kol se zastavil na 1545 mm a nádrž zvládne pojmout 25 litrů paliva, takže dojezd na jedno natankování je skvělý a s trochou snahy se dá dostat i na 400 km. Kola disponují průměrem 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 180/55 vzadu.
Kvalita a spolehlivost
U velkého japonského cestovního křižníku, který je takřka vlajkovou lodí výrobce, nelze očekávat nic jiného než naprosto skvělé zpracování ve všech ohledech. Tak tomu opravdu je a Yamaha FJR1300A je takřka dokonale postavený motocykl, působí bytelně a nesmírně kvalitně, což dokazuje každým ujetým kilometrem. Problémy by neměly být ani v oblasti spolehlivosti, řada FJR je tu s námi již nějaký ten pátek a jakékoliv fatální závady se jí s úspěchem vyhýbají. Při dodržování servisních intervalů a standardní údržbě bude určitě všechno v nejlepším pořádku. Co se týče ceny, tak v základu u nás tato mašina vyjde na 439 990 Kč s DPH, což je cena srovnatelná s podobnou konkurencí (například BMW R 1200 RT).
Verdikt
Yamaha FJR1300A je ve světě velkých, sportovně-cestovních cruiserů taková stálice a pořád patří mezi to nejlepší, co tato třída nabízí. Je to praktický stroj jako stvořený pro cestování napříč státy se skvělou výbavou, silným motorem a velmi dobře vybalancovaným podvozkem. Ten nabídne jak vysoký komfort, tak jistotu i ve vyšších rychlostech a v případě potřeby také sportovní projev. Pochválit musíme také precizní dílenské zpracování a na konstrukci je vidět, že si dal výrobce na této mašině opravdu záležet.
Hodnocení:
hlasů: 0
Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení
Související
- Článek: Yamaha Tricity 125: Tříkolka hlavně do města
- Článek: Yamaha XSR700: Retro jak má být
- Článek: Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu
- Článek: Yamaha XMAX 300: Sportování na pohodové vlně
- Článek: Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě
- Článek: Nejlepší motocykly skupiny A2 pro nadcházející sezónu
- Další články ze sekce: Aktuality, recenze
Diskuze
Diskuse ke článku Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a praktik každým coulem
počet příspěvků: 0