Přeposlat Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a praktik každým coulem

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a praktik každým coulem

18.07.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha FJR1300A je ve světě velkých, sportovně-cestovních cruiserů taková stálice a pořád patří mezi to nejlepší, co tato třída nabízí. Je to praktický stroj jako stvořený pro cestování napříč státy se skvělou výbavou, silným motorem a velmi dobře vybalancovaným podvozkem.

Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a praktik každým coulem

Motor
Pohon cestovního křižníku Yamaha FJR1300A obstarává řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1298cc, který disponuje DOHC rozvodem a kapalinovým chlazením. Nejvyšší výkon této jednotky je 107.5 kW (146.2 koní) při 8000 ot/min a točivý moment dosahuje hodnoty 138 Nm při 7000 ot/min, což jsou velmi hezká čísla propůjčující tomuto robustnímu motocyklu poměrně suverénní dynamiku. Motor jde velmi ochotně za plynem a dobře funguje už ve středních otáčkách, přičemž nad hranicí 4000 ot/min začne zabírat opravdu s vervou. Hlavní výhoda je jeho vysoký točivý moment, který s motocyklem umí docela dost zacvičit a vystřelit ho v případě potřeby nekompromisně vpřed. Míra vibrací je příjemně nízká a motor se docela dobře cítí i při převalování se v nízkých otáčkách, nicméně radši má alespoň ty střední. Určitě bychom měli zmínit přítomnost systému elektronického ovládání škrtící klapky (YCCT) a dvou jízdních režimů (Yamaha D-Mode). První režim se jmenuje Sport, druhý Tour a dle jejich označení je naprosto evidentní, pro co je který z nich určený. Zatímco první jmenovaný nabídne velmi rychlou reakci na plyn (ne ale přehnaně) a celkově takový ostřejší projev, druhý je navýsost plynulý, se sametovou reakcí na přidání plynu a ideální samozřejmě k delším cestám. Spotřeba se pohybuje v závislosti na stylu jízdy mezi 6 a 7 litry paliva a převodovka s antihoppingovou má šest rychlostních stupňů.

Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a zároveň povedený sportovec

Jízda a ovladatelnost
Mokrá hmotnost tohoto stroje čítá vysokých 289 kg, z čehož by se dalo odvodit, že je to těžkotonážní křižník nesmírně obtížný ke zkrocení. Tak tomu ale vůbec není, Yamaha FJR1300A svou hmotnost dobře maskuje a ovládání není ani v nižších rychlostech extra obtížné. Samozřejmě to není lehkonohý superbike, který by řezal jednu zatáčku za druhou, nicméně v rychlejším tempu na okresce plné zatáček to tomuto stroji až překvapivě jde a velmi ochotně se do nich zakusuje. Nejsilnější zbraní FJR1300A je ale samozřejmě cestování na delší vzdálenosti, u čehož je důležitá vysoká míra komfortu a dobrá ergonomie, a právě v tomhle je tento stroj perfektní. Posed za řídítky je velmi pohodlný, všude je hromada místa a dobře tvarovaná kapotáž doplněná o elektricky stavitelný ochranný štít (manuálně jde upravit i výška sedla či řídítek) nabízí výbornou ochranu před větrem. Podvozek si bez problémů poradí i s méně kvalitními cestami a nabídne také výtečnou stabilitu i při vysokých rychlostech, takže na zdolávání stovek kilometrů na jeden zátah je jako dělaný. Vpředu najdeme 48 mm teleskopickou vidlici se zdvihem 135 mm a vzadu sedí kyvná vidlice se zdvihem 125 mm, přičemž zadní odpružení umožňuje nastavení předpětí pružiny. Brzdy jsou dimenzovány naprosto dostatečně a nemají se zastavením této mašiny sebemenší problémy.

Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a zároveň povedený sportovec

Výbava
Výbava se nese v duchu moderní elektroniky a té najdeme na tomto cestovním křižníku poměrně hodně. Kromě obligátního brzdného systému ABS je tento stroj vybavený také stavitelným systémem kontroly trakce s možností vypnutí, již zmíněnými režimy Sport a Tour, vyhřívanými rukojeti řídítek, kompletními LED světly, 12V zásuvkou či tempomatem. Ten funguje v rozsahu 3. a 6. rychlostního stupně a to od 50 do 180 km/h. Výtečná ergonomie je dána možnosti nastavení výšky ochranného šítu, sedla (v rozsahu 805 - 825 mm) a upravit jdou i řídítka. Palubní deska se skládá z analogového otáčkoměru umístěného vlevo, kruhového centrálního displeje a druhého displeje, který je umístěný na pravé straně. Prostřední displej ukazuje třeba rychlost, stav paliva v nádrži, zvolený jízdní režim nebo ujeté kilometry, přičemž ten úplně pravý poskytuje informace o aktuální spotřebě nebo dojezdu. Palubní deska je hezky přehledná a čitelnost je bezproblémová i na přímém světle. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2230 x 1325 - 1455 x 750 mm, rozvor kol se zastavil na 1545 mm a nádrž zvládne pojmout 25 litrů paliva, takže dojezd na jedno natankování je skvělý a s trochou snahy se dá dostat i na 400 km. Kola disponují průměrem 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 180/55 vzadu.

Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a zároveň povedený sportovec

Kvalita a spolehlivost
U velkého japonského cestovního křižníku, který je takřka vlajkovou lodí výrobce, nelze očekávat nic jiného než naprosto skvělé zpracování ve všech ohledech. Tak tomu opravdu je a Yamaha FJR1300A je takřka dokonale postavený motocykl, působí bytelně a nesmírně kvalitně, což dokazuje každým ujetým kilometrem. Problémy by neměly být ani v oblasti spolehlivosti, řada FJR je tu s námi již nějaký ten pátek a jakékoliv fatální závady se jí s úspěchem vyhýbají. Při dodržování servisních intervalů a standardní údržbě bude určitě všechno v nejlepším pořádku. Co se týče ceny, tak v základu u nás tato mašina vyjde na 439 990 Kč s DPH, což je cena srovnatelná s podobnou konkurencí (například BMW R 1200 RT).

Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a zároveň povedený sportovec

Verdikt
Yamaha FJR1300A je ve světě velkých, sportovně-cestovních cruiserů taková stálice a pořád patří mezi to nejlepší, co tato třída nabízí. Je to praktický stroj jako stvořený pro cestování napříč státy se skvělou výbavou, silným motorem a velmi dobře vybalancovaným podvozkem. Ten nabídne jak vysoký komfort, tak jistotu i ve vyšších rychlostech a v případě potřeby také sportovní projev. Pochválit musíme také precizní dílenské zpracování a na konstrukci je vidět, že si dal výrobce na této mašině opravdu záležet.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha FJR1300A: Skvělý polykač kilometrů a praktik každým coulem


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.