Přeposlat Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu

29.06.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Harley-Davidson Sportster 1200 Iron je opravdu povedený stroj, který staví základ 883 na druhou kolej. Cenový rozdíl mezi těmito modely není nijak enormní (cca 450 euro) a vůbec bychom se tak nedivili, kdyby prodeje základní verze 883 spadly na minimum.

Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu

Motor
O pohon mašiny Harley-Davidson Sportster 1200 Iron se stará stejný motor, jako u dražšího modelu Forty-Eight a před sebou tedy máme vzduchem chlazený dvouválec s označením Evolution. Zdvihový objem této jednotky je 1202cc, takže proti menšímu motoru 883 má tento dvouválec o zhruba 30 % vyšší objem a samozřejmě i podstatně vyšší výkon. Na zadní kolo proudí 66 koní a hlavně, masivních 96 Nm točivého momentu při 3500 ot/min, což je proti menšímu motoru nárůst o 28 Nm s tím, že hmotnost verze 1200 je pouze o jeden kilogram vyšší. Dynamicky je Sporster velmi schopný a motor s vysokým točivým momentem nemá s jeho svižným rozpohybováním žádné větší problémy, takže jízda může být až překvapivě zábavná. Při potřebě výraznějšího zrychlení není nutné zběsile podřazovat, stačí přidat plyn a nechat se unést na vlně vysokého točivého momentu. Tento hutný zátah už z nižších otáček je velmi návykový a motor si určitě zaslouží pochvalu i za charakterní projev a příjemnou odezvu na přidání plynu. Výrobcem udávaná průměrná spotřeba je 5.2 litru na 100 km jízdy, což odpovídá produkci emisím 120 gramů CO2 na jeden kilometr jízdy a této spotřeby jde dosáhnout i v reálném světě. Převodovka je pětistupňová a je vidět, že už se jedná o vcelku zastaralý kousek. Je až zbytečně těžká, působí tak nějak humpolácky a moc příjemně se s ní nepracuje.

Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu

Jízda a ovladatelnost
Stará pohádka o mašinách H-D, které se bojí zatáček, je samozřejmě dávnou minulostí a aktuální portfolio tohoto klasického výrobce umí být na silnici až překvapivě zábavné a mrštné. Ano, i Harley jde pořádně naklopit do zatáčky, pokud vám tedy nebudou vadit zničené stupačky. Díky motoru s vysokým výkonem je Sportster 1200 Iron opravdu hezky svižným strojem a kolikrát je té rychlosti mezi jednotlivými zatáčkami ke zkrocení až moc. Bez kontroly trakce to není úplně jednoduché a razantnější výjezd ze zatáčky, kdy se trochu zapomenete s plynem, znamená protáčení zadního kola a pálení pneumatiky. Časem si na tento projev samozřejmě zvyknete, ale to nic nemění na tom, že dostat se do šlamastyky je s modelem 1200 mnohem snazší než s umírněnější verzí 883. V zatáčkách se ale jinak tento rozměrný stroj cítí velmi dobře, reakce na změny směru jízdy jsou rychlé a celkově působí Sportster 1200 Iron i přes vysokou hmotnost agilně a hbitě. Pouze ty výjezdy s méně citlivou rukou na plynu jsou obtížnější. Podvozek je postavený na 39 mm vidlici RWU se zdvihem 92 mm vpředu a vzadu najdeme dvě tlumící jednotky se zdvihem 41 mm s možností nastavení předpětí pružiny (vpředu nic nastavit nejde). Brzdy s 300 mm předním kotoučem a kotoučem o průměru 260 mm vzadu jsou dostatečně výkonné a nemají se zastavením tohoto stroje žádné větší problémy.

Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu

Výbava
Základní výbava je poměrně solidní a obsahuje třeba bezklíčové zapalování, alarm a imobilizér, což není na spíše levnější model vůbec špatné. Součástí základu je také brzdný systém ABS, který samozřejmě v dnešní době nikoho nepřekvapí, nicméně věci typu kontroly trakce nebo výkonnostních režimů schází. Zmínit musíme také hezké jednomístné sedlo Café, černá řídítky typu Mini-Ape, krásná litá kola s devíti paprsky či stylizaci do černé barvy. Pokud by tyto doplňky snad někomu nevyhovovaly, k dispozici je enormní katalog s dalšími doplňky a je tak možné si tento stroj hezky vyšperkovat. Palubní deska je synonymem pro jednoduchost a před řidičem sedí klasický analogový tachometr s malým displejem, který obsahuje například ukazatel zařazeného převodového stupně či počítadlo ujetých kilometrů. Čitelnost je bezproblémová za všech okolností a palubní deska je dobře chráněna minimalistickou kapotáží. Na délku tento stroj měří 2200 mm, rozvor kol dosahuje hodnoty 1515 mm a výška sedla je 735 mm. Nádrž zvládne pojmout 12.5 litru paliva, takže dojezd na jedno natankování je poměrně slušný a pohybuje se okolo 220 - 240 km. Přední kolo disponuje průměrem 19 palců, zadní má 16 palců a pneumatiky mají velikost 100/90 vpředu a 150/80 vzadu.

Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu

Kvalita a spolehlivost
Kvalita používaných komponent je u H-D na špičkové úrovni a platí to jak pro výše postavené, tak pro ty základní stroje. Všechno sedí dobře na svém místo a nikde nic nevrže nebo nedrncá ani na méně kvalitních silnicích. Žádné problémy by neměly nastat ani v oblasti spolehlivosti, protože motor je již prověřený a má vychytané prakticky všechny mouchy. Co se týče ceny, tak na našem trhu stojí Sportster 1200 Iron v základu 9100 euro, což je po přepočtu zhruba 235 620 Kč bez DPH.

Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu

Verdikt
Harley-Davidson Sportster 1200 Iron je opravdu povedený stroj, který staví základ 883 na druhou kolej. Cenový rozdíl mezi těmito modely není nijak enormní (cca 450 euro) a vůbec bychom se tak nedivili, kdyby prodeje základní verze 883 spadly na minimum. Vlastně bychom se nedivili ani tomu, kdyby Iron 883 časem skončil, protože funkci úplně základního stroje plní u H-D povedený Street 750 a v řadě Sportster nemá smysl sahat po ničem nižším, než je právě model 1200 Iron. Kromě skvělého motoru a hbitému projevu na silnici chválíme i dobou výbavu, kvalitní zpracování a v neposlední řadě také vcelku příznivou cenu.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Harley-Davidson Sportster 1200 Iron: Parádní mašina s charakterním motorem za zajímavou cenu


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.