Přeposlat Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt

22.06.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Dnes zavítáme do čím dál rozšířenějšího světa elektrických motocyklů a vydáme se do Švýcarska, kde vznikl prazvláštní elektrický stroj se jménem Ethec. Ten má poháněna obě kola a vykazuje velmi použitelný dojezd na jedno nabití.

Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt

Za tímto projektem nestojí žádný tradiční a vlastně ani žádný nový výrobce, který by chtěl prorazit ve světě elektrických motocyklů s něčím radikálním. Stojí za ním studenti dvou švýcarských univerzit, a sice 16 budoucích inženýrů a designérů z univerzit ETH Zurich a Zurich University of the Arts. Je to tedy takový školní projekt a nutno podotknout, že v tomto světle vypadá Ethec vskutku impozantně. Vlastně nejenom ve světle školního projektu, jedná se o nesmírně zajímavý počin i v porovnání s již existujícími a moderními elektrickými stroji, které produkuje třeba známá společnost Zero Motorcycles (ta působí i u nás). Prozatím největším problémem dnešních elektrických motocyklů je reálný dojezd na jedno nabití, a právě to je jedna z věcí, na kterou je projekt Ethec zaměřený. Dojezd na plně nabité baterie by se totiž měl pohybovat okolo 250 mil, tedy zhruba okolo 400 km, a to je podstatně víc, než u svých strojů nabízí třeba právě Zero Motocycles. Baterie jsou celkově na tomto projektu velmi zajímavé, protože jsou uloženy ve dvou blocích a disponují vestavěnou technologií rychlého dobíjení, přičemž nabití na maximální kapacitu by mělo trvat pouhou jednu hodinu.

Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projektEthec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt

To už se dá použít i na delší cestování, protože posedět u kávy někde na benzince a počkat hodinku na plné nabití zaručující dalších 400 km není nic hrozného. S trochou nadsázky by se tak dalo říct, že máme před sebou první elektrický cruiser. Ještě bychom měli dodat, že baterie jsou typu lithium-ion a disponuj kapacitou 15 kWh. Než se podíváme na dalších technické věci, zastavíme se na chvíli u designu, který je opravdu zajímavý v dobrém i špatném slova smyslu. Na první pohled je Ethec nehezky vypadající, chladný a minimálně trochu zvláštně působící stroj s evidentně špatně rozloženou váhou. Je naprosto patrné, že designéři navrhli poměrně elegantní kapotáž s ladnými křivkami, kterou pak inženýři posadili na vrchol obrovského, nevzhledného boxu s již zmíněnými bateriemi do něčeho, co připomíná klasický trubkový rám. Při pohledu z profilu jsou vidět všechny ty kabely a podobné věci, včetně stříbrných krabiček s nápisem Ethec. K čemu tyto krabičky slouží není bohužel jasné, ale vchází do nich a následně z nich vychází kabely, takže milovníci příkladného kabelového managementu budou u tohoto stroje určitě spokojeni.

Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projektEthec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt

Celkový design tohoto motocyklu je tedy takový prazvláštní, kombinuje elegantní prvky s poněkud neotesanými věcmi, ale při bližším pohledu vypluje na povrch spousta hezkých a zajímavých detailů. Třeba zmíněná stříbrná kapotáž, která plynule přechází ze sedla do falešné nádrže a pokračuje dál, až k přednímu světlometu, který je na konci této kapotáže uchycený. Samotný světlomet je vyvedený v opravdu minimalistické formě a je poměrně kompaktní. Za zmínku pak určitě stojí také uchycení palubní desky (sedmipalcový tablet), které je vyřešeno pomocí zakrouceného držáku připevněného k řídítkům. O odpružení zadního kola se starají dva tlumiče (každý je na jedné straně) a přední tlumení je řešeno podstatně zajímavěji, pomocí centrálního tlumiče, což používají třeba velmi unikátní motocykly od amerického výrobce Confederate. Při pohledu z profilu pak dobře vynikne prodloužené chladicí žebrování baterií, které je vyvedeno až pod sedlo a vlastně tak dotváří zadní blatník. Takže i když z určitého úhlu vypadá Ethec jako takový přerostlý mechanický mrož, jednotlivé řešení a detaily jsou velmi zajímavé, poměrně originální a mají své opodstatnění.

Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projektEthec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt

V oblasti funkčnosti pak Ethec vyniká, protože nabídne již zmíněný vysoký dojezd na jedno nabití a ten by navíc měla technika poskytovat konstantně. Díky pasivnímu i aktivnímu chlazení baterií (pomocí oleje) bude jejich teplota optimální jak v průběhu nabíjení, tak v průběhu jízdy, a to zlepší jejich celkovou životnost i schopnost poskytovat vysoký dojezd na jedno nabití. Jak jsme se zmínili již v úvodu, tento motocykl má poháněna obě kola, takže je vybavený dvojicí elektromotorů a každý je umístěný na jednom kole. Celkový výkon čítající 22 kW (30 koní) není žádný velký trhač pneumatik, nicméně v případě potřeby zvládnou motory krátkodobě dodat až 50 kW (68 koní) a tohoto výkonu budou schopny po tu dobu, po kterou budou baterie v optimální teplotě. Přední elektromotor se pak postará i o rekuperaci energie při brzdění. Ethec je nesmírně zajímavý projekt, který ukazuje, čeho všeho jsou moderní technologie schopny a dojezd 400 km na jedno nabití vypadá opravdu skvěle. Není to samozřejmě stroj určený do sériové výroby, ale kdo ví, třeba do tohoto projektu vstoupí někdo, kdo se ho rozhodne přivést k životu a do prodeje. 

Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projektEthec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Ethec je elektrická mašina s dojezdem 400 km a zároveň školní projekt


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.