BMW


Přeposlat BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí

30.05.2018 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

BMW F 850 GS je naprosto parádní cestovní enduro schopné jak na silnici, tak v terénu a tento stroj vyvolává jednu zásadní otázku. Kdo vlastně potřebuje velkoobjemová cestovní endura, když tato střední třída to zvládá všechno naprosto s přehledem, za nižší cenu a kolikrát s příjemnější ovladatelností?

BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí

Motor
Zadní kolo endura BMW F 850 GS roztáčí nesmírně povedený dvouválcový čtyřtakt o zdvihovém objemu 853cc, který patří ve světě motocyklů k tomu úplně nejlepšímu. Tento dvouválec je chlazený vodou, disponuje čtyřmi ventily na válec, má dvě vačkové hřídele nad hlavou a suché mazání z olejové vany. Co se týče výkonu, tak řidiče se může těšit na 70 kW (95 koní) při 8250 ot/min a točivý moment 92 Nm, který je dostupný při 6250 ot/min. K dispozici je také verze s výkonem sníženým na 35 kW (48 koní), po které sáhnou příznivci s řidičákem skupiny A2. Na motoru je nejlepší jeho nezaměnitelný projev s hezky hutným zátahem již ve středních otáčkách a rychlou odezvou na přidání plynu. Všechno se u něj děje tak nějak samozřejmě, krásně plynule a bez jakýchkoliv odkladů. Prostě přidáte plyn, motor zabere a vy můžete vyrazit. Nárůst výkonu je hezky lineární, skvěle čitelný a BMW se povedlo přesně trefit odezvu tak, aby neměl motor nějakou prodlevu či aby naopak nebyl až zbytečně moc ostrý, což není zrovna dvakrát příjemné. Určitě musíme zmínit i velmi nízkou míru vibrací (prakticky nerozpoznatelnou) a charizmatický zvukový projev. Spotřeba se pohybuje okolo 4.5 litru paliva, což není vůbec špatné a převodovka je klasicky šestirychlostní.

BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí

Jízda a ovladatelnost
Hmotnost BMW F 850 GS s plnou nádrží a provozními kapalinami je 229 kg, což určitě není málo, ale docela umně se to tomuto stroji daří maskovat, protože při jízdě působí podstatně lehčeji. Je hezky agilní, s radostí jde do zatáček a ovládání není přehnaně obtížné ani v nižších rychlostech. Celkově působí F 850 GS na silnici hezky tuze, přesně a svižně, za což může nový rám mostového typu se skořepinou z ocelové konstrukce. Toto řešení nahradilo původní trubkový rám a nádrž byla přesunuta z prostoru pod sedlem mezi stehna řidiče, což má za následek optimální těžiště. Koncovka výfuku pak byla přesunuta z levé na pravou stranu, a to zase usnadní jízdu v terénu. A i mimo silnice je F 850 GS nesmírně schopnou mašinu hlavně díky velkému, 21 palcovému přednímu kolu a schopnosti dobře přenášet váhu jezdce ve stupačkách. Podvozek se popere i s opravdu náročným terénem a hodně tomu pomáhají i offroad pneumatiky Metzeler Karoo 3, které jsou k dispozici bez příplatku. Podvozek se skládá z obrácené vidlice o průměru 43 mm vpředu a vzadu sedí dvojitá kyvka s hydraulicky stavitelným předpětím pružiny a stavitelným zpětným útlumem. Nastavení předního odpružení bohužel možné není a za příplatek je k dispozici elektricky stavitelný podvozek ESA. Brzdy jsou dostatečně výkonné zvládají bez jakýchkoliv pochybností i náročnější terén.

BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí

Výbava
Výbava je velmi schopná, a to platí i pro úplný základ, který obsahuje třeba brzdy Brembo, dva jízdní režimy (Rain a Road), ABS a základní kontrolu trakce. K dispozici jsou pak hned čtyři pakety (Licht, Dynamic, Komfort a Touring), které přidávají zajímavé věci typu další trojice jízdních režimů (Dynamic, Enduro a Enduro Pro), modernějšího ABS systému i modernější kontrolu trakce, vyhřívané rukojeti řídítek nebo třeba LED osvětlení. Z tohoto spíše offroad stroje jde také bez problémů vytvořit třeba cesťáka s výbavou superbiku (elektricky stavitelný podvozek, tempomat, kontrola tlaku v pneumatikách, barevný TFT displej místo palubní desky), takže je možné si ho opravdu přizpůsobit obrazu svému. Základní palubní deska kombinuje klasiku v podobě analogového otáčkoměru a monochromatického displej, který zobrazuje všechny důležité údaje (rychlost, zařazený převodový stupeň, palivo, dojezd nebo ujeté kilometry), nicméně k dispozici je i její kompletně digitální varianta. Ta je zastoupena barevným displejem s úhlopříčkou 6.5 palce a nevypadá vůbec špatně, přičemž grafika je hezky minimalistická a čitelnost výborná za všech okolností. Tohle za příplatek stojí, nicméně je hezké, že BMW myslelo i na milovníky klasiky. Kompletní rozměry této mašiny jsou 2305 x 1356 x 922 mm, sedlo je v základu uloženo ve výšce 860 mm a za příplatek je možné mít ho ve výškách 815, 835, 875 nebo 890 mm. Nádrž disponuje objemem 15 litrů, takže dojezd na jedno natankování je velmi dobrý a zmínit musíme i krásná vyplétaná kola o průměru 21 palců vpředu a 17 palců vzadu.

BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí

Kvalita a spolehlivost
V oblasti dílenského zpracování určitě není třeba mít jakékoliv pochybnosti, BMW si dalo na výrobě této skvělé mašiny opravdu záležet a výsledkem je perfektně zpracovaný, prémiový motocykl. Všechno hezky sedí na svém místě, slícování je příkladné, plasty kvalitní a samozřejmostí je i spousta hezkých detailů. Žádné problémy by pak neměly nastat ani co se týče spolehlivosti, řada GS je dlouhodobě brána za velmi odolnou a mělo by to platit i pro tuto novinku. Také cena je nastavena poměrně slušně, základní model totiž vyjde na 318 616 Kč a je tedy levnější než třeba Triumph Tiger 800 XCx nebo Honda Africa Twin. Ano, takový Tracer 900 od Yamahy je výkonnější a výrazně levnější, ale BMW F 850 GS je v celkovém součtu lepším strojem.

BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí

Verdikt
BMW F 850 GS je naprosto parádní cestovní enduro schopné jak na silnici, tak v terénu a tento stroj vyvolává jednu zásadní otázku. Kdo vlastně potřebuje velkoobjemová cestovní endura, když tato střední třída to zvládá všechno naprosto s přehledem, za nižší cenu a kolikrát s příjemnější ovladatelností? Větší BMW R 1200 GS je samozřejmě ikonou a parádním strojem s vyšším výkonem, nicméně F 850 GS je na řízení přátelštější a celkově bychom raději sáhli právě po něm. 

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW F 850 GS: Cestovní enduro střední třídy, které se nebojí žádného prostředí


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.