Přeposlat KTM 790 Duke: Skvělý naháč střední váhové kategorie za rozumnou cenu
KTM 790 Duke: Skvělý naháč střední váhové kategorie za rozumnou cenu
KTM udeřilo s novým modelem 790 Duke hřebíček přímo na hlavičku a přineslo nám parádně vyvážený stroj s fantastickým motorem, bohatou, moderní výbavou a příznivou cenou. Ve své třídě se jedná o naprostou špičku a právem je to jeden z nejlepších naháčů střední kategorie současnosti.
Motor
Motor o zdvihovém objemu 799cc s označením LC8c, který pohání KTM 790 Duke, je vůbec prvním paralelním dvouválcem od KTM. Je očesaný na kost, takže je až neuvěřitelně kompaktní a je až s podivem, jak vysoký výkon umí tento mrňavý motor produkovat. Je chlazený kapalinou, disponuje celkem osmi ventily a pyšní se velmi hezkým výkonem 77 kW (105 koní). Točivý moment dosahuje hodnoty 87 Nm při 8000 ot/min a na tomto motoru je skvělé, jak jde s radostí do otáček a jak rychle reaguje na přidání plynu. Jedná se o nesmírně potentní jednotku, která tomuto naháči poskytuje velmi dobrou dynamiku a výrobce nezapomněl ani na praktické věci typu plynu ride-by-wire či jízdních režimů. Ty jsou hned čtyři, mají označení Sport, Street, Rain a Track a kromě ostatních věcí upravují také reakce na plyn. Motor se celkově cítí nejlépe spíše ve vyšších otáčkách, ale jde s radostí za plynem už od těch středních a potěšil nás i jeho charizmatický zvukový projev (plněním emisních norem Euro4 navzdory). Míra vibrací je naprosto minimální a v tomto ohledu připomíná tento kompaktní dvouválec spíše čtyřválec. Převodovka je klasicky šestirychlostní a výrobce tento stroj osadil také technologií rychlořazení (Quickshifter+).
Jízda a ovladatelnost
Výrobce tuto mašinu vystavil okolo zcela nového rámu, který je obalený okolo motoru a už na první pohled působí Duke kompaktním, avšak svalnatým a robustním dojmem. Trochu nám svou stavbou těla připomněl pitbula a se suchou hmotností 169 kg není Duke o moc těžší než jeho večeře. Díky nízké hmotnosti je ovládání velmi snadné i při nízkých rychlostech a výrobce musíme pochválit za skvělé zvládnutí ergonomie. Nižší řidiči dosáhnou pohodlně na zem i se standardním sedlem umístěným ve výšce 825 mm (k dispozici je snížení na 805 a dokonce i na 780 mm) a na motocyklu je zároveň dostatek místa i pro dlouhány. Pozice za řídítky je poměrně neutrální, ale vesměs velmi příjemná a nebudete se tak cítit rozlámaní ani po celém dni v sedle. KTM tuto mašinu přezdívá skalpel a přesně tak se při jízdě chová, zatáčky projíždí s naprostou přesností a prořezává si cestu okreskami plných zatáček jistě a suverénně, přičemž výrobci se povedlo najít ideální hranici mezi jistým chováním a přehnanou ostrostí. Duke určitě není zbytečně ostrý a hyperaktivní, jízda je výborně čitelná a takřka za všech okolností předvídatelná. Podvozek je postavený na předních USD vidlicích WP o průměru 43 mm a vzadu má své místo tlumič od stejného výrobce s možností nastavení předpětí. Brzdná soustava je dostatečně výkonná a skládá se ze dvou 320 mm kotoučů se čtyřpístkovými třmeny vpředu a 240 mm kotouče s jednopístkovým třmenem vzadu.
Výbava
V oblasti výbavy si není vůbec na co stěžovat a tento hezký naháč je v základu vybavený prakticky vším důležitým. Majitel se může těšit hlavně na množství moderních elektronických pomocníků, které nejsou standardem kolikrát ani u japonských superbiků. Zmínit bychom měli hlavně náklonové ABS, stavitelnou (a vypínatelnou) kontrolu trakce, již zmíněné jízdní režimy, technologii rychlořazení nebo režim Supermoto. Ten umožňuje řidiči kompletně zablokovat zadní kolo a užíti si tak na okruhu trochu srandy s jízdou bokem (ABS v tomto případě funguje pouze na předním kole). Dalším hezkým prvkem výbavy jsou přední LED světla a kompletně digitální palubní deska. Tento barevný displej umí zobrazit aktuální otáčky, rychlost, teplotu, stav paliva v nádrži, zařazený převodový stupeň či nastavení elektroniky, přičemž displej si umí regulovat podsvícení v závislosti na okolních světelných podmínkách. Sedlo je umístěno ve výšce 825 mm, rozvor kol dosahuje hodnoty 1475 mm a nádrž zvládne pojmout 14 litrů paliva, což stačí na poměrně slušný dojezd na jedno natankování. Hezká černá kola disponují průměrem 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky Maxxis o rozměrech 120/70 vpředu a 180/55 vzadu.
Kvalita a spolehlivost
Jedná se o novou mašinu, takže je prozatím velmi obtížné odhadovat, jak na tom bude Duke po několika letech provozu, nicméně vzhledem k pověsti výrobce určitě nebude se spolehlivostí problém. Dílenské zpracování je naprosto perfektní, všechno hezky sedí na svém místě, nikde nic nevrže ani na horších cestách a výrobce vsadil pouze na kvalitní, prověřené komponenty. Pochválit musíme také povedený design s typickými prvky KTM a na našem trhu je Duke dostupný v typické oranžové a černé barvě. Cena byla stanovena na 254 990 Kč s DPH, takže tento nesmírně povedený stroj od KTM je levnější než všichni jeho hlavní konkurenti.
Verdikt
KTM udeřilo s novým modelem 790 Duke hřebíček přímo na hlavičku a přineslo nám parádně vyvážený stroj s fantastickým motorem, bohatou, moderní výbavou a příznivou cenou. Ve své třídě se jedná o naprostou špičku a právem je to jeden z nejlepších naháčů střední kategorie současnosti. Kompletně nový motor je nesmírně kompaktní, lehký a poskytuje nadprůměrný výkon kombinovaný s vyrovnaným během a příjemným zvukovým projevem. Šasi tohoto stroje je parádně vybalancované a dokonale sladěné s podvozkem, takže jízdní vlastnosti jsou čitelné, předvídatelné a jízda je zároveň zábavná. Třešničkou na dortu je pak bohatá výbava, precizní zpracování a možná až překvapivě nízká cena.
Hodnocení:
hlasů: 0
Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení
Související
- Článek: KTM 1290 Super Duke GT: Zábavné cestování na sportovní…
- Článek: KTM představilo ostrou verzi mašiny RC 390 a závodní…
- Článek: KTM 790 Duke: Krásný naháč je v prodeji, a to za…
- Článek: KTM 125 Duke: Malý vévoda v nejlepší formě
- Článek: KTM 390 Duke: Nejlepší stroj kategorie A2
- Článek: KTM představuje koncept 790 Duke a modernizuje celou…
- Další články ze sekce: Aktuality, recenze
Diskuze
Diskuse ke článku KTM 790 Duke: Skvělý naháč střední váhové kategorie za rozumnou cenu
počet příspěvků: 0
Inzeráty
inzerátů
24.4.2018 20:04
22.4.2018 21:24
19.4.2018 13:32
16.4.2018 08:03
16.4.2018 07:50
13.4.2018 14:40
13.4.2018 11:22
12.4.2018 08:11
09.4.2018 14:48
09.4.2018 14:37