Přeposlat Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších

20.12.2017 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Klasická Yamaha MT-10 je takřka dokonalý kousek, který posbíral spousty ocenění a právem patří mezi nejlepší velké naháče vůbec. Varianta SP s částečně aktivním odpružením je ještě o kus modernější, technicky vyspělejší a dalo by se říct, že tak nějak dospělejší.

Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších

Motor
O pohon zadního kola drsného naháče MT-10 SP od Yamahy se stará jeden z nejlepších motocyklových motorů posledních let. Tento řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 998cc disponuje kapalinovým chlazením, DOHC rozvodem a vstřikováním paliva. Jednotka dosahuje nejvyššího výkonu 118 kW (160.4 koně) při 11500 ot/min a disponuje točivým momentem 111 Nm, který je dostupný při 9000 ot/min. Dynamika jízdy je parádní, motor reaguje na sebemenší pobídku a naprosto s přehledem tento ne úplně lehký stroj vystřeluje vpřed. Míra vibrací je velmi nízká a určitě potěší i výrazný a možná až trochu hrozivý zvukový projev. Maximální rychlost tohoto stroje se může pohybovat až okolo 250 km/h a skvělé je také to, jak ochotně zatahuje již v nízkých otáčkách. Stačí se dostat na hranici 2000 ot/min a jen si užívat lineární přísun síly končící až v nejvyšších patrech otáčkoměru. Co se týče spotřeby, tak výrobce na svých stránkách udává průměrnou spotřebu 8 litrů paliva na 100 km, nicméně v reálu se dá jezdit za méně. Při normální, nijak extrémně ostré nebo zase přehnaně opatrné jízdě se spotřeba pohybuje okolo 6.5 litru na 100 km. Ještě dodáme, že převodovka je klasicky šestistupňová a koncový převod obstarává řetěz.

Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších

Jízda a ovladatelnost
Hlavní rozdíl mezi standardní verzí a modelem SP je v podvozku, který je u verze SP postavený na komponentech od firmy Öhlins a hlavně, je elektronický. Tento částečně aktivní systém umožňuje v průběhu jízdy upravovat kompresi i odskok a při jízdě umí také reagovat na nedokonalosti na silnici. Řidič má k dispozici dva částečně aktivní módy s označením A1 a A2 a ty jsou doplněny trojicí manuálních režimů, které nejsou aktivní, ale jejich nastavení se provádí elektronicky. Tento velmi moderní podvozek funguje opravdu skvěle a při ostřejší jízdě se MT-10 SP cítí jistě, je stabilní a ochotně reaguje na změny směru jízdy. Mokrá hmotnost včetně náplní dosahuje na 210 kg, takže to není úplně lehkonohý stroj, nicméně manévrování v nižších rychlostech není nějak extra obtížné. Přední odpružení je složeno z teleskopické vidlice o průměru 43 mm a vzadu najdeme kyvnou vidlici, přičemž zdvih zadního odpružení je 120 mm. Brzdy jsou bez připomínek, jsou dostatečně výkonné, dobře se dávkují a nevadnou ani při intenzivnějším používání. Na předním kole najdeme dvojici kotoučů o průměru 320 mm, do kterých se zakusují čtyřpístkové radiální třmeny a vzadu sedí jeden 220 mm kotouč doplněný o jednopístkový třmen.

Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších

Výbava
Výbava této mašiny je vskutku skvělá a nese se v duchu moderních prvků a pomocníků. Na vrcholu výbavy samozřejmě stojí částečně aktivní podvozek Öhlins a mimo něj se může řidič těšit také na stavitelnou kontrolu trakce, brzdný systém ABS, anti-hoppingovou spojku či systém rychlořazení. Za zmínku určitě stojí také digitální palubní deska, která je na rozdíl od standardního modelu barevná a vypadá tak mnohem lépe. Displej zobrazuje například otáčky motoru, aktuální rychlost, zařazený převodový stupeň, nastavení elektroniky, stav paliva v nádrži nebo čas. Vedle něj se pak nachází nezbytné informační diody. Kompletní rozměry tohoto stroje jsou 2095 x 1110 x 800 mm, rozvor kol se zastavil na hodnotě 1400 mm a sedlo je umístěno ve výšce 825 mm. Nádrž zvládne pojmout 17 litrů paliva, takže dojezd při plném natankování se pohybuje okolo obstojných 260 km. Ergonomie je slušná, přední světlomet je dostatečně výkonný a zpětná zrcátka poskytnou řidiči dobrý přehled o dění za ním. Zajímavá litá kola vyvedená v modré barvě mají průměr 17 palců a jsou na nich pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 190/55 vzadu.

Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je, dle tradic Yamahy, perfektní a v tomto ohledu si prakticky nelze všimnout žádných nedostatků. Také v oblasti spolehlivosti by mělo být všechno v pořádku, protože tento stroj je postavený na modelu R1 a u něj žádné fatální problémy hlášeny nebyly. Ano, R1 měla jednu svolávací akci kvůli převodovce ze začátku produkce, ale ta na novější MT-10 neměla vliv. Pokud máte o verzi SP zájem, připravte si poměrně značnou sumu, protože cenově se jedná o hodně drahý stroj stojící okolo 450 tisíc korun. Na druhou stranu, pokud vám jde o technickou vyspělost a moderní systémy, moc přímých konkurentů tato mašina nemá.

Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších

Verdikt
Klasická Yamaha MT-10 je takřka dokonalý kousek, který posbíral spousty ocenění a právem patří mezi nejlepší velké naháče vůbec. Varianta SP s částečně aktivním odpružením je ještě o kus modernější, technicky vyspělejší a dalo by se říct, že tak nějak dospělejší. Personalizace modelu SP pro konkrétní silnice a rozdílné styly jízdy je jednodušší a pochválit musíme také barevnou palubní desku, která vypadá opravu skvěle. Co se týče techniky, model MT-10 SP je jedním z nejvyspělejších naháčů současnosti a faktem je, že si za to Yamaha nechá pořádně zaplatit. Takřka dokonalé dílenské zpracování už je pak jenom třešničkou na dortu.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha MT-10 SP: Nejlepší z nejlepších


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.