Přeposlat Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok

29.11.2017 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Italská Vespa patří k těm nejtradičnějším výrobcům skútrů vůbec a její skútry platí za jedny z těch nejvíce populárních. Tato firma jde ale samozřejmě s dobou a nebrání se alternativním pohonům, přičemž prvního skútru Vespa bez spalovacího motoru se dočkáme již příští rok.

Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok

Nikoho asi moc nepřekvapí, že onen alternativní pohon je elektřina, tedy elektromotor doplněný o akumulátor. Tento typ pohonu je v poslední době čím dál populárnější i rozšířenější a pro jednostopá vozidla se elektřina docela hodí. Tato plánovaná Vespa dostala jméno Elettrica a poprvé spatřila světlo světa již před rokem na akci EICMA. Letos Vespa na stejném veletrhu slíbila, že sériového modelu se dočkáme již příští rok a soudě dle prvních informací to vypadá, že se máme na co těšit. Vespa samozřejmě není první firma, kterou by napadlo vytvořit elektrický skútr a například společnost Gogoro produkuje tento typ dopravního prostředku již poměrně dlouho. O elektrickém skútru uvažuje také japonská Honda a můžeme tedy očekávat, že za nedlouho bude mít svůj skútr poháněný elektromotorem každá větší firma. Co se týče designu, tak tento elektrický skútr je vlastně model Primavera 50 převlečený do jiného kabátku a s jiným pohonem. Designéři Vespy se na něm tedy moc nenadřeli, ale na druhou stranu, Primavera 50 je velmi pohledný retro model a víceméně je ztělesněním toho, čím Vespa je.

Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rokElektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok

Přední části dominuje jednoduchý, kruhový světlomet doplněný chromovaným orámováním a dobře vypadají i kruhová zpětná zrcátka. Vysoká kapotáž s hezkým žebrováním obsahuje vestavěné blinkry a povedlo se i sedlo a minimalistická záď s jednoduchým koncovým světlem. Kombinace stříbrného šasi a výrazných dekoračních prvků, které jsou vyvedeny v jednotné barvě, vypadá opravdu dobře a o stejnou barvu jsou pak doplněna i litá kola. Brzdná soustava se skládá z kotouče na předním a klasického bubnu na zadním kole. Palubní deska je velmi moderní a jedná se vlastně o barevný displej s úhlopříčkou 4.3 palce, který sedí v malé kapličce před řidičem. Na něm najdeme informace například o aktuální rychlosti, času, teplotě, stavu baterií, dojezdu nebo aktuálně využívaném výkonu. Grafika vypadá vcelku povedeně a všechno je hezky čitelné a přehledné. Po propojení s telefonem pak zvládne zobrazit například i hovory nebo přijaté zprávy a ovládání palubní desky probíhá prostřednictvím snadno přístupného ovladače na pravé rukojeti řídítek. Neschází ani možnost hlasového ovládání, ke kterému je ale potřeba mít palubní systém opět propojený s telefonem.

Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rokElektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok

Nejdůležitější na tomto skútru je samozřejmě pohon, který obstará elektromotor schopný konstantního výkonu 2 kW (2.7 koně). V zápřahu pak bude moct vyvinout výkon až 4 kW (5.4 koně), což víceméně odpovídá klasickým malým skútrům s jednoválcovými motory o objemu 50cc. Jen pro srovnání, konvenční Primavera 50 disponuje výkonem 3.2 kW, tedy zhruba 4.4 koně. U baterií výrobce uvádí, že dojezd na jedno nabití bude minimálně 100 km, což je pro městský a příměstský provoz určitě naprosto dostačující a baterie by měly bez poskvrnky přežít až 1000 nabíjecích cyklů. Nabíjení bude možné z klasické, domácí zásuvky nebo ze speciální venkovní stanice a při první možnosti by mělo nabití do plné kapacity trvat zhruba 4 hodiny. Majitel si bude moct zvolit jeden ze dvou jízdních režimů s označením Eco a Power a už dle označení je patrné, k čemu každý z těchto dvou režimů poslouží. Režim Eco ale bohužel omezí maximální rychlost na pouhých 30 km/h, takže sice nabídne dobrý dojezd, ale šnečím tempem. A skútr je přece také o agilitě, hbitosti a rychlém proplétání se hustou městskou dopravou, což maximální rychlost 30 km/h sice možná umožní, ale určitě to nebude ideální.

Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rokElektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok

Vespa tento skútr vybavila zajímavou technologií podobnou systému KERS z Formule 1, která zvládá rekuperaci energie při brzdění a pracuje na stejném principu. Z další výbavy bychom měli zmínit například USB port pro propojení s telefonem a systém, který vám pomůže najít skútr v případě, že jste zapomněli, kde ho parkujete. Komu by se pak zdál maximální dojezd okolo 100 km na jedno nabití jako nedostatečný, tomu bude moct Vespa nabídnout verzi s označením Elettrica X, která by měla nabídnout dojezd až okolo 198 km na jedno nabití. Elektromotor je v tomto případě doplněný o klasickou, spalovací jednotku, která se stará o nabíjení baterií a tím prodlužuje dojezd. Tato spalovací jednotka začne nabíjet baterie v případě, že jejich kapacita klesne pod určitou hranici a skútr bude tedy pořád poháněný elektromotorem, přičemž spalovací jednotka slouží pouze jako jakási mobilní nabíječka. Vespa uvedla, že oba elektrické skútry Elettrica a Elettrica X se začnou prodávat v průběhu příštího roku a bude se jednat o globální modely dostupné na celém světe. K dispozici bude hned sedm barevných variant a také různé doplňkové příslušenství, nicméně cena prozatím zůstává neznámá.

Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rokElektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Elektrický skútr Vespa Elettrica přijde již příští rok


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.