Přeposlat Furion M1: Hybridní koncept poháněný Wankelem a elektromotorem

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Furion M1: Hybridní koncept poháněný Wankelem a elektromotorem

15.05.2017 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Francouzská společnost Furion Motorcycles představila velmi zajímavý koncept s označením M1, který je postavený na poměrně netradičním pohonu. V nitru tohoto konceptu totiž tepe motor typu Wankel doplněný elektromotorem, takže se jedná o hybridní stroj.

Furion M1: Hybridní koncept poháněný Wankelem a elektromotorem

V současné době se ve světě motocyklů čím dál víc prosazuje elektřina jako alternativní pohon ke klasickým, spalovacím jednotkám. Hybridním pohonným soustavám prozatím pšenka nekvete a je to logické, protože hybridní pohon v kombinaci spalovací motor + elektromotor většinou potřebuje hodně místa. To ale neplatí pro hybridní soustavu složenou z elektromotoru a rotačního motoru Wankel, který najdeme v útrobách tohoto konceptu. Prozatím se bohužel jedná pouze o model vytvořený na počítači, takže není vůbec jisté, zda se někdy bude vyrábět, ale je nesmírně zajímavý a byla by škoda ho nezmínit. Je zajímavé, že tento koncept pochází z Francie, tedy ne zrovna motocyklové země, která nemá v současné době žádného tradičního výrobce motocyklů. Očekávali bychom, že s podobným konceptem přijdou spíše němečtí výrobci, protože motor typu Wankel pochází právě z Německa. Nebo Japonci, kteří Wankelův motor proslavili pravděpodobně nejvíc. Při zmínce této pohonné jednotky napadne většinu milovníků rychlých kol například Mazda RX-7 nebo RX-8, ale samozřejmě to nebyla pouze Mazda, která tento motor sem tam použila.

Furion M1 je koncept hybridního motocyklu, který pohání motor Wankel doplněný elektromotoremFurion M1 je koncept hybridního motocyklu, který pohání motor Wankel doplněný elektromotorem

Hojně ho využívala například i ruská Lada, která ho osazovala do rychlých vozů státních a ozbrojených složek. Několikrát se tento motor objevil i v motocyklech a první zástavba proběhla v modelu Herkules W 2000. V současné době už Wankelův motor v sériovém voze či motocyklu nikdo nenabízí, protože se jedná o poměrně nákladný kousek techniky a navíc velmi náročný na údržbu, což je trochu problém. Mazda se údajně snaží přivést Wankela znovu k životu v nějakém tom sportovním voze, ale tyhle spekulace kolují internetem již několik let a pořád nic. Použít tento motor do hybridní soustavy s elektromotorem je velmi neotřelý nápad a celý koncept M1 vypadá nesmírně zajímavě. Tento stroj by se dal označit jako sportovní naháč a svým vzezřením trochu připomíná nějakou starší Kawasaki. Styl tohoto konceptu je poměrně agresivní, dynamický a přední části dominuje ostře řezaná maska s dvojicí světlometů. Na jejím vrcholu sedí kaplička s kompletně digitální palubní deskou, která ukazuje čas, otáčky, zařazený převodový stupeň či aktuální rychlost.

Furion M1 je koncept hybridního motocyklu, který pohání motor Wankel doplněný elektromotoremFurion M1 je koncept hybridního motocyklu, který pohání motor Wankel doplněný elektromotorem

Na první pohled pak zaujmou i trochu netradičně ukotvená zpětná zrcátka, která jsou přichycena těsně vedle palubní desky. Koncové světlo je velmi minimalistické a při pohledu z profilu pak vynikne dynamický styling celé konstrukce. Podvozek je postavený na USD vidlici o průměru 43 mm s plnou stavitelností a nastavitelný je i zadní, centrální tlumič. Na délku měří tento krásný stroj 2095 mm, rozvor kol se zastavil na hodnotě 1435 mm a sedlo je uloženo ve výšce 810 mm. Nesmíme zapomenout ani na pohotovostní hmotnost, která by se měla pohybovat okolo 209 kg, což je na motocykl s hybridním pohonem opravdu výborná hodnota. Nádrž zvládne pojmout 16 litrů paliva a výrobce uvádí, že dojezd na plnou nádrž by se měl pohybovat okolo 400 km. To odpovídá spotřebě 4 litry na 100 km a to není na motocykl s takto vysokým výkonem vůbec špatné, přičemž klasické motocykly typu superbike se s tím nemůžou vůbec měřit. Krásná litá kola disponují průměrem 17 palců a na předním kole najdeme dva brzdné kotouče o průměru 310 mm, do kterých se zakusují čtyřpístkové třmeny.

Furion M1 je koncept hybridního motocyklu, který pohání motor Wankel doplněný elektromotorem

Nyní se konečně dostáváme k tomu hlavnímu, což je samozřejmě hybridní pohonná soustava. Srdcem této mašiny je dvoukomorový motor typu Wankel o zdvihovém objemu 654cc (2 x 327cc), který disponuje výkonem 92 kW (125 koní) při 9000 ot/min a točivým momentem 105 Nm při 6000 ot/min. Elektromotor k tomuto výkonu přidá dalších 40 kW (55 koní) a hlavně masivních 100 Nm točivého momentu, který bude k dispozici instantně. Celkový výkon této hybridní soustavy tedy vypadá opravdu parádně a o dostatečnou dynamiku nemáme nejmenší obavy. Motor je spojený s klasickou šestistupňovou převodovkou. Furion Motorcycles M1 je samozřejmě pouze koncept a vůbec se neví, jestli se bude někdy vyrábět, ale určitě by bylo skvělé, kdyby se hybridní Wankel dostal do prodeje a trochu se rozšířil. Možná by inspiroval ostatní výrobce a z takto koncipovaného hybridního ústrojí by se stala budoucnost motocyklů. Podle nás by se určitě jednalo o podstatně příjemnější budoucnost, než v případě ryze elektrických strojů.

Furion M1 je koncept hybridního motocyklu, který pohání motor Wankel doplněný elektromotorem

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Furion M1: Hybridní koncept poháněný Wankelem a elektromotorem


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.