BMW


Přeposlat Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů

21.04.2017 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Německé BMW vypustilo do světa opravdovou bestii na dvou kolech, a to závodní superbike HP4 Race. Tento stroj je unikátní nejenom tím, že se jedná o první motocykl s čistě karbonovým rámem a zaujme i ostatními prvky.

Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů

BMW ukázalo koncept tohoto karbonového stroje již před nedávnem, a sice v listopadu minulého roku. Na akci Auto Shanghai 2017 ale spatřil světlo světa produkční model a opravdu bylo na co koukat. Tohoto závodního speciálu vznikne pouhých 750 kusů, každý bude vyráběný individuálně speciálně proškoleným týmem a je tedy vidět, že si dávají v BMW na tomto exkluzivním počinu záležet. Cena bude pochopitelně astronomická, ale o tom až v závěru. Začneme designem, který je vyvedený v duchu závodních speciálů MotoGP a parádně vypadá hlavně ručně broušená hliníková nádrž s čirým lakem. Za zmínku pak určitě stojí i agresivně tvarovaná přední maska a vcelku vysoký ochranný štít. Dominantním prvkem tohoto ďábelského stroje je karbon, který se na něm nachází v opravdu hojném množství a hvězdou je pak samotný rám. Jedná se o první motocykl, který je postavený na rámu vyrobeném pouze z karbonu a díky použití tohoto materiálu váží celý rám pouhých 7.8 kg. Z tohoto materiálu je pak vyrobený i zadní samonosný polorám se třemi stupni nastavení výšky a výčet karbonových komponent ještě nekončí.

Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusůNekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů

V BMW z něj vyrobili i kola a výsledkem je až o 30 % nižší hmotnost v porovnání s kovanými či litými koly. Rozsáhlé použití tohoto lehkého a křehkého materiálu znamená v první řadě velmi nízkou celkovou hmotnost a BMW HP4 Race váží s plnou nádrží pouhých 171 kg, takže je ve finále lehčí, než závodní speciály podniku World Superbikes. Speciály MotoGP jsou ještě lehčí, ale ne o moc a BMW HP4 Race může soupeřit v oblasti hmotnosti i s těmito nekompromisními mašinami. Podvozek je postavený na USD vidlici Öhlins FGR 300 vpředu a vzadu pak najdeme jednotku Öhlins TTX 36 GP, což jsou komponenty, které se používají u závodních speciálů v podnicích World Superbikes i MotoGP. O dostatečně razantní zpomalení se pak postará brzdná soustava s třmeny Brembo GP4 PR. Na krásných karbonových kolech jsou obuty pneumatiky dodané společností Pirelli. Veškeré důležité informace řidiči zprostředkuje jednoduchá palubní deska, která je zastoupena monochromatickým displejem.

Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusůNekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů

Ten má nesmírně jednoduchou grafiku, což je u takto koncipovaného motocyklu samozřejmě záhodno a kromě otáček, aktuální rychlosti či zařazeného převodového stupně ukazuje i nastavení elektronických prvků. Palubní systém má také funkci zaznamenávání dat, takže je možné si každou jízdu na okruhu zaznamenat a posléze zanalyzovat. Když už jsme nakousli tu elektroniku, tak vězte, že tento okruhový stroj je vybavený dynamickou kontrolou trakce (DTC) stavitelnou v 15 úrovních, motorovou brzdou EBR (také stavitelnou v 15 úrovních) či asistentem pro jízdu po zadním kole (Wheelie Control). Tento asistent jde navíc nastavit pro každý převodový stupeň zvlášť. Tím to ale nekončí, o dokonalý rozjezd se postará systém řízeného startu (launch control) a výrobce tuto mašinu osadil také systémem hlídajícím maximální rychlost v boxové uličce (Pit Lane Limiter). V oblasti elektroniky tedy sedí BMW HP4 Race na vrcholu potravního řetězce a bez debat se jedná o jeden z nejmodernějších počinů současnosti. O pořádné roztočení zadního kola se stará řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 999cc, který má technický základ v motoru ze superbiku S1000RR.

Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusůNekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů

Pro potřeby této karbonové střely byl ale samozřejmě upravený a je naladěný na 158 kW (215 koní) při 13900 ot/min, přičemž maxima točivého momentu (120 Nm) dosahuje při 10000 ot/min. O dynamice tedy nemusíme ani v nejmenším pochybovat a motor je spojený se šestistupňovou závodní převodovkou s krátkými převody. BMW HP4 Race je vskutku zajímavý, unikátní stroj a jak jsme se již zmínili, k dispozici bude pouhých 750 kusů tohoto karbonového klenotu. Pokud byste měli o jeden zájem, připravte si 68 000 liber (cca 2.18 milionu korun), což je cena určená pro Velkou Británii. Tam bude BMW HP4 Race k dispozici v průběhu záři tohoto roku a dostupnost na jiných evropských trzích prozatím bohužel nebyla specifikována. Pokud byste hledali k tomuto speciálu od BMW konkurenta, tak byste ho našli v italské mašině Ducati 1299 Superleggera. Ta je nepatrně lehčí, podobně výkonná a cenově na tom bude také lépe, přičemž s ní můžete vyrazit i na klasické silnice. Všech 500 kusů tohoto zázraku od Ducati je už ale prodaných, takže pokud chcete utratit enormní částku za motocykl, bude lepší začít se zajímat o BMW HP4 Race.

Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusůNekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Nekompromisní BMW HP4 Race s karbonovým rámem vznikne v sérii 750 kusů


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.