Přeposlat Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být

16.09.2016 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha TMAX 500 patří i po letech v kategorii velkých skútrů na špičku a můžou za to hlavně velmi vyrovnané vlastnosti bez větších nedostatků. Motor je silný, točivý, má sportovní charakter a nabídne skvělou dynamiku, takže se neztratíte ani na dálnici nebo rychlostních cestách.

Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být

Motor
O pohon velkého skútru Yamaha TMAX se stará velmi povedený a hodně potentní motor o zdvihovém objemu 530cc, který se pyšní kapalinovým chlazením a DOHC rozvodem. Tento řadový dvouválec disponuje vskutku hezkým výkonem čítajícím 46.5 koně v 6750 ot/min a dosahuje točivého momentu o hodnotě 52.3 Nm, který je k dispozici při 5250 ot/min. Za takový výkon by se nemusel stydět ani klasický motocykl a po pravdě, takové ty normální mašiny tento velký skútr nechá v oblasti dynamiky za sebou. Při prudkém rozjezdu ze semaforů najdete konkurenta jen stěží a určitě potěší i fakt, že motor velmi obstojně zatahuje už v nižších otáčkách a do těch vysokých letí vyloženě s nadšením. Stačí tedy vzít trochu výrazněji za plyn a razance, se kterou tento skútr vyrazí vpřed, vás určitě překvapí. O dostatečně silném motoru hovoří vcelku výmluvně i maximální rychlost, která se může vyšplhat až na hranici 180 km/h. Není to tedy vyloženě městský skútr a problémy mu nedělá ani svižné cestování po dálnicích nebo rychlostních silnicích. Motoru nelze upřít ani decentně agresivní zvukový projev a celkově se jedná o jednu z nejlepších pohonných jednotek ve své třídě. Spotřeba se pohybuje okolo šesti litrů na 100 km, což víceméně odpovídá dynamickým schopnostem. Automatická převodovka je s motorem velmi dobře sladěná a pracuje na jedničku s hvězdičkou.

Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být

Jízda a ovladatelnost
U skútrů se většinou tak nějak předpokládá mrštnost a vysoká míra agility a je to vlastnost i tohoto modelu. Tedy, v rámci možností a v rámci toho, že se jedná o stroj s provozní hmotností nemalých 217 kg. V nižších rychlostech je tedy ovladatelnost trochu náročnější, ale není to nic vyloženě hrozného a postupem času si na to zvyknete. Díky vyšší hmotnosti si pak užijete perfektní stabilitu ve vysokých rychlostech i v táhlých zatáčkách, které projíždí TMAX až překvapivě suverénně. Na první pohled je to velký stroj, ale ve finále je mrštnější, než by se mohlo zdát a styl jízdy se blíží spíš motocyklům. Jízda je navíc za všech okolností čitelná a celkově se dá chování tohoto modelu na silnici hodnotit jako nezáludné. Velkou pochvalu si pak zaslouží i brzdy, které nejenom že mají hodně síly, nabídnou navíc i dobré dávkování výkonu. Jejich nástup je také dobrý, takže brzdná soustava spadá na vrchol této třídy. Na předním kole najdeme dva kotouče o průměrech 267 mm a na zadním sedí kotouč klasicky jeden, a to o průměru 282 mm. Zatímco do předních kotoučů se zakusuje čtyřpístkový třmen, ten zadní krotí dvoupístek.

Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být

Výbava
Už standardní výbava je velmi dobrá a zahrnuje například kompletní LED osvětlení, 12V zásuvku, moderní palubní desku nebo prostor pod sedlem, který pojme plnohodnotnou přilbu. Samozřejmě pak neschází ani doplňkové příslušenství a lze si dopřát například brzdný systém ABS, sportovní výfuk od známé společnosti Akrapovič nebo různé, ryze praktické prvky, jako jsou brašny nebo top-case. Již zmíněná palubní deska se skládá ze dvou velkých analogových budíků (otáčkoměr a tachometr), mezi kterými sedí malý displej zobrazující informace z palubního počítače. Tento displej ukazuje například čas, stav paliva v nádrži, teplotu nebo ujeté kilometry. Díky umístění v poměrně hlubokém pouzdře je čitelnost dobrá i na přímém slunečním světle a problémy nejsou ani v orientaci, protože jako celek je všechno hezky intuitivní. Pohodlné sedlo je uloženo ve výšce 800 mm a nádrž zvládne pojmout 15 litrů paliva, což stačí na vcelku slušný dojezd na plné natankování. Výrobce použil kola o průměru 15 palců, na kterých jsou obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 160/60 vzadu.

Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je velmi dobré a v tomto ohledu si opravdu není na co stěžovat. TMAX působí poměrně bytelným, poctivým dojmem a nezalekne se tak ani sebevětší betonové džungle. Všechno hezky sedí na svém místě a zmínit musíme také design, který se opravdu povedl. Vzhledu dominují ostré linky a celkově působí tento skútr jako nějaký ostře řezaný supersport. Přední část má vcelku agresivní výraz a sportovní výfuk Akrapovič zase dodává vzhledu sportovní feeling (a zvuk). V otázce spolehlivosti by mělo být všechno v nejlepším pořádku a ke spokojenému a bezproblémovému provozu by mělo stačit nezanedbat pravidelný servis a jeho intervaly.

Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být

Verdikt
Yamaha TMAX 500 patří i po letech v kategorii velkých skútrů na špičku a můžou za to hlavně velmi vyrovnané vlastnosti bez větších nedostatků. Motor je silný, točivý, má sportovní charakter a nabídne skvělou dynamiku, takže se neztratíte ani na dálnici nebo rychlostních cestách. K povedenému motoru stačí přidat dobře vyladěný podvozek starající se o jisté jízdní vlastnosti a je zaděláno na bestseller. Manévrování v opravdu nízkých rychlostech sice není nejjednodušší, protože se jedná o poměrně těžký skútr, ale jízda je alespoň stabilní a výborně čitelná za všech okolností. Výbava je dostatečná a Yamaha k tomuto modelu navíc nabízí vskutku rozsáhlou příplatkovou výbavu jak z oblasti praktických, tak těch spíše na efekt. V oblasti spolehlivosti by pak také neměly nastat žádné větší problémy a bude stačit dodržovat servisní intervaly.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 1

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha TMAX: Maxiskútr jak má být


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.