Přeposlat Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

27.07.2016 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Ve světě motocyklů platí, že některé pohonné jednotky jsou v dnešní době již legendami a vyhledávanými kousky nejenom sběratelů, ale i nadšených motocyklových fanoušků. Většinou se jedná o motory s poměrně zajímavou historií a dnes se podíváme na pětici slavných mašin, které přivedly na svět neméně slavné motory.

Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

Motocykly a jejich motory jsou pochopitelně čím dál modernější a starší pohonné jednotky můžou svými specifikacemi působit v dnešní době možná až trochu směšně. Tak tomu ale není a legendární motory, které přežily dekády, jsou v současnosti velmi vyhledávané jak u sběratelů, tak u fanoušků. Většinou se navíc jedná o pohonné jednotky, které položily základ dalším motorům a technicky tak přežily až do dnešní doby. Pojďme se tedy podívat na pětici motocyklů, které jsou v oblasti motoru velmi zajímavými kousky stojící za zmínku i za koupi.

Suzuki GSX-R750 (1985 - 1992)
Jedná se o jeden z nejpokrokovějších motocyklů historie a u Suzuki GSX-R750 se pohybujeme v kategorii olejem chlazených pohonných jednotek. V době vzniku měla tato mašina neuvěřitelný dopad na celý motocyklový průmysl a v Kawasaki dokonce přiznali, že byli příchodem tohoto stroje značně zděšeni. I když se v roce 1992 chlazení změnilo na vodní, původní návrh byl použitý v několika dalších motocyklech Suzuki. Model GSX600F Teapot měl motor s nižším zdvihovým objemem zabalený do levného šasi, GSX750F byla zase velmi rychlá cestovní mašina a Suzuki Inazuma povedené retro. Nejlepší volbou je v současné době GSX-R750 ve verzi L, což je pravděpodobně nejlepší, olejem chlazený motocykl a navíc je i velmi žádaný, takže na ceně jen tak nespadne. Pokud máte možnost, určitě kupujte.

Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

Triumph Speed Twin (1937 - 1988)
Původní paralelní dvouválcový motor od Triumphu stanovil v oblasti inženýrství precedens a byl základem motocyklu, který přežil dekády. Začínal jako klasická pětistovka, poté jeho objem narostl na 650cc a v polovině 70-tých let se jeho objem opět zvětšil, a to na 750cc. Základ byl ale pořád stejný a mechanicky se jedná o nesmírně odolný motor. Nabídka je tedy hodně rozsáhlá a postupem času se ukázalo, že 650cc varianta je ta nejlepší. To se projevuje také na cenách motocyklů s tímto motorem, které se pohybují v rozmezí 3 000 – 15 000 liber (cca 93 000 až 484 000 Kč). Staré Triumphy jsou navíc nesmírně cool, a pokud seženete verzi o zdvihovém objemu 650cc s jedním karburátorem v legendě zvané Bonneville, neváhejte ani vteřinu.

Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

Honda CB125 (1973 - 1986)
Tento motor, tedy jednoválec Honda SOHC o zdvihovém objemu 125cc, je opravdovým evergreenem, který si našel cestu do hromady modelů a stále žije. List motocyklů, které tento motor použily, je opravdu dlouhý a zahrnuje například model CB125S, sportovnější verzi CB125J (měla vyšší výkon), variantu CB125RS s hydraulickými předními brzdami nebo pseudo-enduro SL125. Za zmínku stojí také trailový stroj XL125 a varianta TL125, což byl závodní speciál. Všechny tyto motocyklu jsou poměrně ošklivé, ale pořád je o ně kvůli motoru velký zájem a dostupnost náhradních dílů je i v současnosti velmi dobrá. Hlavně varianty CB125S a SL125 jsou opravdu žádané, takže pokud na ně narazíte, určitě je můžeme doporučit.

Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

Ducati Pantah (1980 - 1986)
Tento skvost Fabia Taglioniho patří právem mezi legendy motocyklového světa a svým výrazným, originálním vzhledem zaujme i v dnešní době. Pantah byl původně dostupný s motorem o zdvihovém objemu 500cc, nicméně později byl objem této jednotky navýšený na 600cc a poté i na 650cc. Cestu si tento povedený motor našel i do motocyklů značky Cagiva. Ceny Ducati Pantah jsou poměrně vysoké a pohybují se po přepočtu v rozmezí 97 až 130 tisíc Kč, nicméně tento skvělý stroj za to určitě stojí. Doporučovali bychom klasickou variantu 600 Pantah, která svou mladší sestru 600SS pravděpodobně přežije.

Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

Yamaha XT660 Ténéré (1991 - 1999)
Nová generace tohoto motocyklu používala odolný, vodou chlazený motor s unikátní konstrukcí s pěti ventily. Parádní motor, bohužel ale v té době zabalený v poměrně nepovedeném šasi, na které se šetřilo. Motor byl natolik dobrý a povedený, že ho Yamaha použila i v cestovním stroji SZR660 a dokonce se objevil i v modelu MZ Skorpion. Je to tedy velmi povedená a odolná pohonná jednotka s poměrně unikátní konstrukcí, ale současná generace Ténéré je natolik dobrá, že nemá vůbec žádný smysl o té starší uvažovat. Bohužel to nejsou žádní extra žádaní veteráni, kteří by postupem času rostli na ceně a v současnosti se dají pořídit vcelku za pakatel.

Pětice starých legend s nesmrtelnými motory

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Pětice starých legend s nesmrtelnými motory


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.