Přeposlat Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?

20.07.2016 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Závodní mašina Britten V1000 je jeden z nejslavnějších motocyklů všech dob, za kterou stojí hodně úsilí a technických inovací. Za sedm let produkce bylo vyrobeno pouhopouhých 10 kusů a všechny jsou rozesety napříč glóbem, tak se pojďme podívat, co se vlastně s tímto strojem stalo.

Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?

Příběh tohoto vpravdě legendárního stroje začal na pomezí let 1990 - 1991, kdy ho navrhl a postavil génius John Britten (celým jménem John Kenton Britten) ve městě Christchurch na Novém Zélandu. Tento designér a inženýr je právem považovaný na průkopnickou osobu a závodní speciál Britten V1000 to z pohledu použitých materiálů a technologií jenom potvrzuje. John bohužel v roce 1995 podlehl rakovině, takže svět nikdy nepocítil jeho úplný potenciál a schopnosti. I tak ale stihl stvořit jeden z nejvíce žádaných motocyklů všech dob, který nyní patří ke sběratelským raritám. A co je vlastně Britten V1000 zač a proč je tak výjimečný? Už jen fakt, že byl tento motocykl vyráběný kompletně ručně, tedy i s motorem, z něj dělá zajímavou věc a to, že ho vyráběli někde v kůlně na Novém Zélandu, mu na exkluzivitě ještě přidává. Není to tedy nějaká sériovka a tento, po vzhledové stránce velmi originální počin, navíc stanovil několik světových rekordů, což mu jeho kredit ještě vylepšilo. Ony rekordy se samozřejmě týkaly rychlosti (míle s pevným i letmým startem nebo ¼ míle s pevným startem), protože tento stroj se uměl rozjet až na 303 km/h a byl tak pekelně rychlý.

Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?

Jeho ruční výroba probíhala v letech 1991 – 1998 a výše uvedené rekordy se povedlo stanovit v roce 1993. Další zajímavostí a důvodem, proč se jedná o tak unikátní počin, je konstrukce. Tento motocykl totiž nemá žádný rám a jeho hlavním konstrukčním prvkem je motor, šasi je vyrobeno z karbonu a neschází ani titanové ventily a ojnice, což jsou věci, za které by se nestyděly ani dnešní superbiky (natož pak nějaký stroj v 90tých letech). Za zmínku určitě stojí i umístění chladiče pod sedlem nebo programovatelné palivové mapy. Další samostatnou kapitolou je pak motor, který je zastoupený vodou chlazeným dvouválcem o zdvihovém objemu 999cc s přímým vstřikem paliva a válci sevřenými do úhlu 60 stupňů. Nejvyšší výkon této pohonné jednotky byl omračujících 166 koní a Britten V1000 byl navíc velmi lehký (vážil pouhých 138 kg), takže dynamika byla v té době opravdu dechberoucí (a byla by i dnes). Nejvyšší rychlost byla změřena na trati Daytona Speedway a jednalo se zároveň o nejvyšší dosaženou rychlost na tomto okruhu. Originální design jsme již zmínili a ona šílená barevná kombinace bledě modré a růžové barvy vypadá tak trochu jako z jiného světa.

Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?

S naprostým klidem by se dalo prohlásit, že se jedná o umělecké dílo stvořené pro vystavování někde v muzeích nebo galeriích. Žádný jiný motocykl nevypadal nikdy předním ani potom podobně, jako Britten V1000. To, že vzniklo pouhých 10 kusů, má samozřejmě svůj důvod a tím hlavním byl fakt, že se jednalo o výhradně závodní speciál příliš náročný a komplexní na to, aby byl vyráběný v nějakých větších sériích. Byl to tedy ryze závodní stroj, ale byl i úspěšný? Byl, a ne málo, přičemž už v roce 1992 vyhrál holandské kolo v závodu Battle of the Twins a byl druhý v závodech Pro Twins na slavné trati Laguna Seca. V sérii BOTT vyhrál také závod na okruhu Daytona Speedway a stejný úspěch si zde Britten V1000 zopakoval i o dva roky později. V roce 1993 dosáhla tato mašina nejvyšší rychlosti při závodech Isle of Man TT a stanovila spoustu již zmíněných rychlostních rekordů. V roce 1994 se Britten dočkal prvního a druhého místa v podniku New Zealand National Superbike Championship, takže to byl plně konkurenceschopný stroj, který působil jako zjevení všude, kam se vydal.

Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?

A kde tedy vlastně skončilo oněch 10 kusů, které byly za celou dobu produkce vyrobeny? První kus s přezdívkou The Cardinal pořád vlastní Britten Motorcycles of Auckland (společnost založená v roce 1992 John Britten) a druhý má své místo v muzeu na Novém Zélandu ve Wellingtonu. Ještě jeden kus je ve vlastnictví muzea (Barber Vintage Motorcycle Museum v Alabamě) a zbylých sedm kousků má mezi sebou rozdělených sedm sběratelů převážně v Americe (čtyři jsou v USA, dva v Evropě a jeden na Novém Zélandu). Právě kousek na Novém Zélandu vlastněný Kevinem Grantem je jediný plně pojízdný a schopný normálního provozu. Takto unikátní mašina musela být pořádně drahá a tak tomu skutečně bylo. V době vzniku vyšel jeden kus tohoto legendárního stroje na 60 tisíc liber (1.92 milionu Kč), nicméně dnes je jeho hodnota mnohonásobně vyšší. Odhaduje se, že dnes by Britten V1000 v případě prodeje stál zhruba 250 000 liber (přes 8 milionů Kč), nicméně to se pravděpodobně jen tak nedozvíme, protože všechny kusy jsou v soukromých sbírkách a dá se čekat, že jejich majitelé se jich jen tak zbavovat nebudou (a když, tak určitě ne veřejně).

Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Britten V1000: Co se vlastně stalo s legendou Nového Zélandu?


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.