Přeposlat Yamaha MT-10: Jeden z nejlepších naháčů současnosti
Yamaha MT-10: Jeden z nejlepších naháčů současnosti
Japonská Yamaha konečně vytvořila mašinu, která si bez problémů zvládne zahrát i v lize evropských naháčů, ke kterým japonští konkurenti až doposud spíše vzhlíželi. Sedí někde mezi modelem Aprilia Tuono V4 1100, což je poměrně agresivní mašina a přívětivější Suzuki GSX-S1000 a nejvíce se přibližuje oblasti, ve které žijí modely Triumph Speed Triple.
Motor
Zadní kolo mašiny Yamaha MT-10 pohání motor pocházející z jednoho z nejlepších superbiků současnosti, modelu R1. To znamená řadový, kapalinou chlazený čtyřválec o zdvihovém objemu 998cc s rozvodem DOHC, tedy čtyřmi ventily na válec. Proti verzi použité v modelu R1 byl ale motor pro potřeby tohoto naháče naladěný trochu jinak a nyní dává 118 kW (160 koní) při 11500 ot/min a točivý moment o hodnotě 111 Nm (ten je dostupný při 9000 ot/min). To je sice o 40 koní míň a nepatrně nižší je i točivý moment (o něco málo přes 1 Nm), nicméně dynamika je naprosto úžasná a oněch 40 koní vám určitě chybět nebude. Průběh je poměrně příjemný, výkon hezky graduje a ve vyšších otáčkách se dočkáte výrazné výkonnostní špičky. S vyššími otáčkami se zlepšuje také zvukový projev, který je pak v plném kalupu docela agresivní a hodně výrazný. Zmínit bychom měli také tři palivové mapy motoru s označením Standard, A a B a perfektní převodovku, která byla kompletně převzatá z modelu R1. Maximální rychlost tohoto modelu se pohybuje okolo 245 km/h a pochválit musíme i vcelku klidný chod motoru bez výraznějších vibrací.
Jízda a ovladatelnost
Motor tedy spadá na špičku nejenom této kategorie motocyklů, ale jak jsou na tom jízdní vlastnosti? Šasi má tak trochu příchuť spíše konzervativních japonských motocyklů a působí sice o něco méně ,,závodně“, než motor, ale jízdní vlastnosti jsou v celkovém pohledu parádní a v ničem si nezadají s těmi nejlepšími evropskými konkurenty. Celý motocykl je krásně vybalancovaný, šasi je příkladně tuhé a stabilita je perfektní i ve vysokých rychlostech. Pozadu nezůstává ani obratnost a Yamaha MT-10 jde do zatáček velmi ochotně, což si užijete hlavně na okruhu nebo klikaté okresce. Ovládání není v nižších rychlostech nijak zvlášť obtížné a díky kombinaci relativně přímého posedu a širších řídítek nebudou problémy ani ve městě. Míra komfortu je slušná a tlumiče si zvládnou poradit i s výraznějšími nerovnostmi. Brzdy jsou velmi výkonné a nemají se zastavením tohoto motocyklu žádné větší problémy, přičemž na předním kole jsou dva kotouče o průměru 2 x 320 mm a na zadním jeden, 220 mm kotouč. Brzdná soustava se vyznačuje dobrou odezvou a sice není tak ostrá, jako u superbiku R1, no v reálném světě se používá o něco příjemněji.
Výbava
V oblasti výbavy si není moc na co stěžovat a tento sportovně zaměřený naháč je doslova obsypaný těmi nejmodernějšími technologiemi. Kromě klasického systému ABS dostane majitel i ve třech úrovních stavitelnou kontrolu trakce (jde i úplně vypnout) a neschází ani tempomat. Kontrola trakce navíc kontroluje i přední kolo a zabraňuje jeho nechtěnému zvednutí. Palubní deska je kompletně digitální a vyznačuje se jednoduchou grafikou a bezproblémovou čitelností i na přímém slunečním světle. Displej zobrazuje klasické věci, jako například rychlost, otáčky, zařazený převodový stupeň, stav nádrže nebo nastavení kontroly trakce. V okolí displeje se pak nacházejí nezbytné informační diody a jako celek si palubní deska určitě zaslouží pochvalu. Sedlo je umístěno ve výšce 825 mm a nádrž zvládne pojmout 17 litrů paliva, což stačí na průměrný dojezd okolo 250 km. Kola mají průměr 17 palců a jsou na nich obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 vpředu a 190/55 vzadu.
Kvalita a spolehlivost
Yamaha má celkově velmi dobrou pověst v oblasti zpracování i spolehlivosti a model MT-10 jde přesně v těchto šlépějích. Už na první pohled jde poznat, že je to opravdu poctivě vyrobená mašina plná velmi kvalitních materiálů a při standardní údržbě a pravidelném servisu určitě nenastanou v oblasti spolehlivosti žádné problémy. Všechny komponenty sedí dobře na svém místě a nikde nic nevrže ani na méně kvalitních cestách. Tato mašina potěší i vcelku rozumnou cenou, která je nastavena podobně, jako u japonských rivalů a je nižší, než u hlavní evropské konkurence. Na našem trhu je MT-10 dostupná od 369 990 Kč.
Verdikt
Japonská Yamaha konečně vytvořila mašinu, která si bez problémů zvládne zahrát i v lize evropských naháčů, ke kterým japonští konkurenti až doposud spíše vzhlíželi. Sedí někde mezi modelem Aprilia Tuono V4 1100, což je poměrně agresivní mašina a přívětivější Suzuki GSX-S1000 a nejvíce se přibližuje oblasti, ve které žijí modely Triumph Speed Triple. Yamaha MT-10 je pekelně rychlá, zábavná na řízení a navíc až překvapivě praktická, což se pochopitelně také počítá. Plní úlohu vlajkové lodi modelové řady MT a plní ji na jedničku, protože lepšího a lépe vyváženého naháče abyste v současné době pohledali. Kromě perfektního motoru a dobře vyladěných jízdních vlastností tento model potěší i moderní výbavou, skvělým dílenským zpracováním a v neposlední řadě i přívětivou cenou.
Hodnocení:
hlasů: 0
Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení
Související
- Článek: Yamaha Tricity 125: Tříkolka hlavně do města
- Článek: Yamaha XSR700: Retro jak má být
- Článek: Yamaha YZF-R125: Pořád na vrcholu
- Článek: Yamaha XMAX 300: Sportování na pohodové vlně
- Článek: Yamaha FJR1300AE: Cestovní klasika ve skvělé formě
- Článek: Nejlepší motocykly skupiny A2 pro nadcházející sezónu
- Další články ze sekce: Aktuality, recenze
Diskuze
Diskuse ke článku Yamaha MT-10: Jeden z nejlepších naháčů současnosti
počet příspěvků: 0