BMW


Přeposlat BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem

01.06.2016 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

BMW ukázalo na známé akci Concorso d’Eleganza Villa d’Este u italského jezera Como fantasticky vypadající koncept motocyklu R5 Hommage, který vypadá, jako kdyby přijel z minulosti. Částečně je to vlastně i pravda, protože ho pohání motor z původního, vskutku starého originálu.

BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem

Dalo by se říct, že je to taková staronová novinka, protože tento koncept je prakticky dokonalou kopií původní slavné mašiny R5 doplněnou o moderní prvky. BMW R5 je bezesporu legendou motocyklového světa, která vznikla v roce 1936 a prodávala se pouhý jeden rok, nicméně i tak si stihla vydobýt takřka kultovní status. Lehkým počtem lze zjistit, že původní R5 tento rok slaví výročí 80 let a takto významný milník si přece jenom nějakou tu oslavu zaslouží. Původní model byl jedním z prvních sportovních motocyklů s v té době unikátní konstrukcí a poměrně výkonným motorem, přičemž jeho konstrukce ovlivnila svět motocyklů na dlouhou dobu. Plochý dvouválcový motor typu boxer dával nejvyšší výkon 18 kW (24 koní) při 5500 ot/min a zvládl rozhýbat tuto 165 kg těžkou mašinu až na hranici 140 km/h. Vzhledem k datu výroby to byl tedy takřka superbike. Koncept R5 Hommage je tedy vlastně veterán s technickými finesami současného motocyklového světa a vypadá prostě úžasně.

BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motoremBMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem

Design původního stroje za těch 80 let prakticky vůbec nezastaral a při pohledu na krásný koncept Hommage určitě zaplesá srdce nejednoho fanouška rychlých kol. Nízký profil, tenké sedlo, temně černý rám a elegantní nádrž vypadají úžasně a jako celek tento koncept prostě funguje na jedničku s hvězdičkou. Oddělení BMW Motorrad se s úkolem převést tohoto veterána do moderního světa popralo skvěle a nemuselo ani dělat žádné velké ústupky moderním technologiím, protože ty do tohoto celku parádně zapadly. Motocyklové oddělení BMW si k sobě přizvalo firmu Noren Brothers, která patří mezi nejzkušenější profesionály v oboru a která se postarala o věci vyrobené přímo na míru tohoto konceptu. Celý rám, výfuková soustava i nádrž jsou kompletně nové, ale jako celek působí Hommage pořád jako návštěvník z minulosti. Přídi dominuje jednoduchý kruhový světlomet a za zmínku určitě stojí také stylový výfuk a krásná vyplétaná kola, na kterých jsou obuty balónovité pneumatiky.

BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motoremBMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem

Pod sedlem si lze všimnout velké pružiny, která se stará o jeho odpružení a jediné, co na první pohled připomíná modernější motocykly, jsou brzdy. Ty jsou totiž na předním i zadním kole kotoučové, což je něco, co na původním modelu pochopitelně nebylo, protože před osmdesáti lety se o zastavení staraly výhradně brzdy bubnové. V době vzniku původní mašiny sice kotoučové brzdy již existovaly, ale nebyly ještě dostatečně rozšířené. Zde použité kotoučové brzdy vyrobila na zakázku známá švédská firma ISR a na předním kole najdeme šestipístkový třmen, který určitě zvládne tento koncept zastavit během mrknutí oka. Zajímavostí je to, že páčky brzdy i spojky jsou ukotveny až na konci řidítek, tedy na opačné straně proti tomu, jak se to dělá dnes. Palubní deska schází, ale ta není až tak důležitá a drtivou většinu pozornosti si při výrobě tohoto konceptu pro sebe ukradl motor. Ten je totiž opravdovou perlou Hommage, protože se jedná o původní dvouválec z roku 1936 a je to tedy pořádně starý kousek techniky.

BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motoremBMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem

Motor byl původně poškozený při závodech, ale motocyklový sběratel, renovátor a nadšenec Sebastian Gutsch ho uvedl do provozuschopného stavu a to není všechno. Motor dále dostal nové rozvody, odolnější střeva a navíc byl doplněný kompresorem. Ano, zadní kolo této mašiny pohání kompresorem přeplňovaný plochý boxer o zdvihovém objemu 500cc a jediná škoda je, že BMW nezveřejnilo jeho aktuální výkon. Ten bude ale určitě vyšší, než u původního modelu a měl by být poplatný soudobým nárokům na dynamiku. BMW R5 Hommage je krásná ukázka motocyklového umění patřící mezi to nejhezčí, co v tomto roce u jednostopých strojů vůbec vzniklo. Jeho sériová výroba se pochopitelně nechystá, nicméně tento koncept může klidně naznačovat blízký příchod nějaké nové mašiny v podobném stylu (bobber). 

BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motoremBMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku BMW R5 Hommage: Fantasticky vypadající koncept s 80 let starým motorem


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.