Přeposlat Honda pracuje na dvouspojkové převodovce pro sportovní motocykly

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Honda pracuje na dvouspojkové převodovce pro sportovní motocykly

01.04.2016 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Honda je odjakživa považována za docela pokrokového výrobce, a to jak v oblasti automobilů, tak motocyklů. V roce 2009 přinesla tato japonská firma do světa motocyklů dvouspojkovou převodovku DCT, která se ujala a nyní ji má v plánu rozšířit i mezi své sportovní motocykly.

Honda pracuje na dvouspojkové převodovce pro sportovní motocykly

Ve světě motocyklů hrají pořád prim klasické převodovky, nicméně Honda svoje dvojspojkové ústrojí docela propaguje a v tomto ohledu se jí daří. Vraťme se ale trochu do minulosti, a to konkrétně do roku 2009, kdy Honda představila model VFR1200F s možností přikoupit si právě dvouspojkovou převodovku DCT. Byl to první produkční motocykl s převodovkou tohoto typu a dalo by se tak říct, že se jednalo o takovou malou revoluci. Samozřejmě, dvouspojková převodovka není nic vyloženě nového a tento vynález spatřil světlo světa v dávné minulosti, ještě před druhou světovou válkou. V motocyklech to ale novinka byla a u tohoto vyloženě cestovního modelu navíc dávala perfektní smysl. Řidič se mohl zaměřit na pohodlné zdolávání dlouhých vzdáleností a převodovka se starala o vhodné zařazení převodového stupně. V roce 2012 pak přišla druhá generace této převodovky, která se dostala i do menšího modelu NC700 a v současné době je možné dopřát si DCT (Dual Clutch Transmission) u třech modelů, a to u NC750X, Africa Twin a VFR1200F.

Honda pracuje na dvouspojkové převodovce pro sportovní motocykly

Celkově byla tato převodovka přijata veřejností velmi dobře, ale jak už to tak bývá, ne všichni v ní vidí ideální řešení. Motocykly zdá se čeká stejné období, jako automobily před několika lety. Dříve hrál prim výhradně manuál a automaty byly většinou líné, špatně řadící věci, které jenom kazily jízdu, a trvalo jim věky, než přeřadily přesně podle potřeb řidiče. S příchodem moderních převodovek se dvěma spojkami se ale situace kompletně změnila a v dnešní době začíná být pomalu problém na klasickou manuální převodovku narazit. Dokonce i sportovní automobily, kde si dřív nikdo automat snad ani nedokázal představit, bývají v základu vybaveny nějakou tou dvoujspokovou převodovkou. Samozřejmě, pořád se najdou odpůrci, ale drtivá většina automobilů s tímto typem převodovky je rychlejší a zároveň úspornější, než ekvivalent s klasickým manuálem. Ani ty nejrychlejší ruce zkrátka nezvládnou řadit tak rychle, jako nejmodernější převodovky současnosti.

Honda pracuje na dvouspojkové převodovce pro sportovní motocykly

Výčet motocyklů Hondy, které můžou být osazeny převodovkou DCT, jasně naznačuje, v jakém odvětví se pohybujeme. Jedná se v první řadě o cestovní stroje, kde je pohodlné řazení vítaným pomocníkem a kde nějaké to kilo navíc nehraje žádnou extrémní roli. Převodovka DCT je totiž samozřejmě těžší, než klasická převodovka a právě to je hlavní důvod, proč Honda tyto převodovky prozatím u svých vyloženě sportovních modelů vůbec nenabízí. Nárůst hmotnosti o zhruba 10 kg sice není u cestovního motocyklu nijak zvlášť důležitý, ale u sportovního stroje už to patrné bude a vyšší hmotnost je samozřejmě nepřítelem mrštnosti a jízdních vlastností, o které jde u superbiků v první řadě. Kromě vyšší hmotnosti jsou převodovky DCT také objemnější (hlavně širší) a právě na těchto dvou neduzích inženýři Hondy v současné době usilovně pracují, aby mohli dvouspojkové převodovky v blízké době přivést i do světa sportovních mašin.

Honda pracuje na dvouspojkové převodovce pro sportovní motocykly

O problematice tohoto typu převodovek ve sportovních motocyklech se rozpovídal Kosaku Takahashi, který je inženýrem Hondy pro DCT a tudíž tím nejpovolanějším člověk v této oblasti. Zmínil mimo jiné to, že pokud bychom vedle sebe postavili dva stejně těžké motocykly, jeden s klasickou a druhý s dvouspojkovou převodovkou, model osazený DCT by byl podstatně rychlejší. Zatím se ale bohužel neví, jak na tom Honda s vývojem těchto převodovek pro sportovní motocykly je a zda se dočkáme nějakých exemplářů brzy nebo až v průběhu několika let. Je ale dobré vědět, že se na tom pracuje a že má Honda v plánu tyto převodovky nabídnout v budoucnu i do superbiků. Zdá se, že svět motocyklů čeká v oblasti převodovek revoluční vývoj a je docela dobře možné, že za pár let budou klasické převodovky hrát až druhé housle. Mít totiž rychlejší a pohodlnější převodovku s tím, že jízda bude navíc i příjemnější a úspornější určitě není od věci, i když tradicionalisté s tím pravděpodobně souhlasit moc nebudou.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Honda pracuje na dvouspojkové převodovce pro sportovní motocykly


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.