BMW


Přeposlat Energica EVA: Elektrický hřích

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Energica EVA: Elektrický hřích

18.01.2016 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Slovní spojení ,,elektrický superbike“ zní jako oxymóron a kombinuje slova, která se navzájem ve většině případů odpuzují. Italská společnost Energica Motor Company se ale o vyrobení sportovní mašiny s elektrickým pohonem pokusila a svůj výtvor pojmenovala vskutku zajímavě.

Energica EVA: Elektrický hřích

Jméno tohoto elektrického motocyklu je totiž EVA a přímo na oficiálních stránkách výrobce se dozvíte, že je to takový elektrický hřích. Společnost Energica to tedy vzala docela s nadsázkou a je to jenom a jenom dobře. Elektrických motocyklů vzniká čím dál víc a je otázkou, zda je na ně současná společnost připravena a bude je ochotná akceptovat. CEO společnosti Energica Motor Company, Livia Cevolini, si myslí, že ano a že je čas na rychlou expanzi vysokovýkonných elektrických motocyklů a jako takový ukazatel zmiňuje americkou Teslu, výrobce luxusních elektrických automobilů. První mašina italské společnosti Energica se jmenovala Ego, vznikla v roce 2014 a dalo by se říct, že to byl první produkční elektrický superbike. Tento motocykl poháněl olejem chlazený elektromotor s permanentním magnetem, který dával velmi hezkých 134 koní a masivních 196 Nm točivého momentu. Ty byly navíc dostupné neustále a motocykl tak nepotřeboval spojku ani převodovku. Model s označením EVA v oblasti výkonu trochu slevil, ale pořád se jedná o hodně silný motocykl a výrobce ho označuje jako prvního kompletně elektrického naháče vyrobeného v Itálii.

Energica EVA: Elektrický hřích

Jedná se o velmi zajímavý motocykl nejenom použitou technikou, ale také výrazným a agresivním designem, který je s ostatními mašinami nezaměnitelný. Přídi dominují dva malé světlomety a vskutku minimalistický ochranný štítek sloužící zároveň jako úkryt pro digitální palubní desku. Záď je podobně minimalistická a docela krátká, díky čemuž vypadá EVA agresivně a dynamicky. Výrazný design hezky umocňují povedená kola o průměru 17 palců, na kterých jsou obuty pneumatiky Pirelli Diablo Rosso II. Celá tato mašina je osazena samými kvalitními, značkovými komponenty a zmínit bychom měli například ABS od společnosti Bosch nebo brzdy od firmy Brembo. U brzd se na chvíli zastavíme, protože nemají úplně lehkou práci a musí krotit hmotnost zhruba 258 kg. To vskutku není málo a lví podíl na vyšší hmotnosti má motor a baterie o kapacitě 11.7 kWh. Na předním kole sedí dva plovoucí kotouče o průměru 330 mm, do kterých se zakusují čtyřpístkové třmeny a na zadním kole sedí jeden, 240 mm kotouč a dvoupístkový třmen. Brzdy by tedy měly být dostatečně výkonné pro rychlé a rázné zastavení.

Energica EVA: Elektrický hřích

Brzdný systém ABS jsme již zmínili a ještě bychom měli dodat, že je vypínatelný. Motocykl je postavený na ocelovém trubkovém rámu a stavitelných předních i zadních tlumičích. Palubní deska je kompletně digitální a je zastoupena velkým, 4.3 palcovým barevným displejem s rozlišením 480 × 272 pixelů. Na palubní desce se zobrazují všechny důležité informace, jako například rychlost, stav baterie, zvolený jízdní mód, čas a teplota. Palubní systém je navíc vybavený modulem Bluetooth a vestavěným GPS přijímačem. Nyní se můžeme přesunout k motoru, který je pochopitelně elektrický a je postavený na permanentním magnetu. Motor je opět chlazený olejem a disponuje výkonem 70 kW (95 koní) a točivým momentem ò hodnotě 170 Nm. Výkon je dostupný neustále a motor tak zatahuje konstantně od volnoběhu. Při jízdě si lze vybrat jeden ze čtyř jízdních módů pojmenovaných Urban, Eco, Rain a Sport. V módu Sport se může nejvyšší rychlost vyšplhat až na 200 km/h a v módu Eco se motocykl promění v docela úsporný stroj s maximálním dojezdem na plné nabití okolo 200 km.

Energica EVA: Elektrický hřích

Při standardním nabíjení se baterie nabije za 3.5 hodiny a při rychlonabíjení ve speciální stanici se baterie dostane na 85% kapacity za příjemných 30 minut. Kromě jízdních módů je tato mašina vybavena také rekuperačními módy (Low, Medium, High a Off). První dojmy hovoří hlavně o velmi příjemném projevu motoru, který je nezáludný, silný a se svižným rozhýbáním tohoto motocyklu nemá sebemenší problémy ani přes jeho vyšší hmotnost. Stačí vzít trochu víc za plyn a na tachometru je rychlost okolo 130 km/h velmi rychle, jako by se motor ani nezapotil. Za zmínku stojí také až překvapivě jednoduché manévrování v nízkých rychlostech, což dělá z tohoto motocyklu příjemného společníka i do hustého městského provozu. Je dost dobře možné, že elektrické motocykly jsou budoucnostní a že současné modely pomalu, ale jistě startují zcela novou éru. Bude to ale ještě nějakou tu dobu trvat, protože mašiny na elektřinu jsou pořád vcelku drahou srandou a charizmatická EVA stojí zhruba 25 000 eur, což je v přepočtu nemalých 675 500 Kč. Elektrická revoluce ve světě motocyklů tedy zatím není na pořadu dne, ale dřív nebo později se jí pravděpodobně dočkáme.

Energica EVA: Elektrický hřích

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Energica EVA: Elektrický hřích


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.