KTM


Přeposlat KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička

13.01.2016 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

KTM 390 Duke je s námi již od roku 2013, přičemž další generace by měla přijít co nevidět (už se testuje) a pravděpodobně se jí dočkáme v roce 2017. Ani na sklonku života ale není na současné verzi této mašiny pro mladistvé nic špatného a pořád se jedná o jeden z nejlepších produktů ve své třídě. Je to zábavná, dobře ovladatelná mašina s hezkým stylingem a za 136 990 Kč s daní je to také docela výhodná koupě.

KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička

Motor
Zadní kolo tohoto pohledného naháče od KTM pohání prověřený jednoválcový motor chlazený kapalinou, který má zdvihový objem 373.2cc a čtyřventilový rozvod. Nejvyšší výkon této pohonné jednotky čítá 43.5 koně a točivý moment dosahuje hodnoty zhruba 35 Nm, což jsou, vzhledem k příjemně nízké hmotnosti, vcelku slušné parametry. Dynamika jízdy je dostatečná a maximální rychlost se může s trochou větru v zádech vyšplhat až na 170 km/h. K dispozici je také varianta určená majitelům řidičského průkazu skupiny A2, která má výkon omezený na 30 kW, tedy na necelých 41 koní. Normální limit pro skupinu A2 je 35 kW (což Duke plní i s plným výkonem), nicméně mašiny zároveň musí plnit poměr výkon/hmotnost čítající 0.2 kW/kg a to byl trochu problém. S nízkou hmotností Duke nezvládl tento poměr s normálním výkonem splnit a na řadu tak přišlo snížení na oněch 30 kW. Při vyšší hmotnosti by tedy tato mašina dosahovala A2 licence i se svým standardním výkonem 32 kW. Motor předvádí to nejlepší až ve vyšších otáčkách, ale ani v těch nižších není vyloženě tupý a odezva na přidání plynu je solidní i ve spodní třetině otáčkoměru. Okolo 7000 ot/min se dočkáte příjemného nakopnutí a okolo této hranice je motor určitě nejpříjemnější. Převodovka je šestistupňová a s motorem je dobře sladěná.

KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička

Jízda a ovladatelnost
U jízdních vlastností hraje prim nízká hmotnost a čitelné chování, což vyústilo ve velmi zábavnou a na zvládnutí jednoduchou mašinu. Váha tohoto motocyklu je 139 kg bez paliva, takže po naplnění 11 litrové nádrže po okraj se hmotnost vyšplhá na zhruba 150 kg. Ovládání v nízkých rychlostech tak není nikterak obtížné a Duke se cítí dobře i v hustém městském provozu. Jeho hlavním teritoriem jsou ale příměstské cesty a klasické okresky, kde vynikne dobrá agilita a příjemná ovladatelnost. Stabilita je velmi dobrá a řidítka komunikativní, takže budete vždy vědět, co se děje pod koly. Nemusíte být profesionální jezdec MotoGP, abyste tento výtvor od KTM zvládli, a i když umí Duke občas trochu kousnout, většinou je docela jednoduše zvládnutelný. Jediná výraznější výtka míří směrem ke komfortu, který není kdovíjak zázračný, a na méně kvalitních cestách toho tlumiče moc neodfiltrují. Není to ale žádný cesťák na zdolávání dlouhých vzdáleností a trávení polovinu dne v sedle, takže při normálním používání nebudete nijak výrazně rozlámaní. Brzdy mají dostatek výkonu a navíc jsou naladěny přívětivě, takže jde jejich výkon dobře dávkovat a jde dobře odhadnout, kolik ho použít. Na každém kole je po jednom kotouči, a zatímco na předním má kotouč průměr 300 mm, na zadní je menší, 220 mm kotouč. Do předního kotouče se zakusuje čtyřpístkový třmen a zadnímu dělá společnost klasický jednopístek.

KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička

Výbava
Výbava je víceméně standardní a dostanete všechno, co byste od podobně zaměřeného motocyklu očekávali. Není to žádný technikou přecpaný stroj a vlastně jediná modernější věc je brzdný systém ABS dodávaný ve standardní výbavě. Palubní deska je velmi jednouchá a zastupuje ji velký displej s oranžovým podkladem a několik informačních diod. Na displeji se zobrazují všechny důležité informace, jako například rychlost, otáčky motoru, stav nádrže, ujeté kilometry a ostatní údaje z palubního počítače. Grafika displeje je velmi jednoduchá a čitelnost je tak bezproblémová za všech okolností. Sedlo je uloženo ve výšce 800 mm a nádrž pojme již zmíněných 11 litrů paliva, což je pouze průměr a dojezd na plné natankování není nijak zázračný. Motor si v průměru řekne o něco málo přes 5 litrů paliva na 100 km, takže dojezd na plné natankování jen lehce přesahuje 200 km. O něco objemnější nádrž by tak určitě nebyla na škodu. Rozměry pneumatik jsou 110/70ZR17 vpředu, 150/60ZR17 vzadu a výrobce použil gumy značky Metzeler.

KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je na velmi vysoké úrovni a v této kategorii patří 390 Duke k těm nejlépe vyrobeným modelům. KTM tyto mašiny sice nevyrábí přímo v Rakousku, ale v Indii (o výrobu se stará firma Bajaj Auto), ale kvalita zpracování tím nijak neutrpěla. Za své peníze dostanete kvalitní komponenty, kvalitní lak a v neposlední řadě také povedený design, což je prvek, který také hodně prodává. Díky pro KTM tradiční oranžové barvě působí 390 Duke tak nějak ,,cool“, svěže, mladistvě a zároveň vypadá agresivně a odhodlaně. Se spolehlivostí by neměly nastat žádné závažnější problémy a při dodržení předepsaných servisních intervalů by měl Duke vydržet i pořádný zápřah.

KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička

Verdikt
KTM 390 Duke je s námi již od roku 2013, přičemž další generace by měla přijít co nevidět (už se testuje) a pravděpodobně se jí dočkáme v roce 2017. Ani na sklonku života ale není na současné verzi této mašiny pro mladistvé nic špatného a pořád se jedná o jeden z nejlepších produktů ve své třídě. Je to zábavná, dobře ovladatelná mašina s hezkým stylingem a za 136 990 Kč s daní je to také docela výhodná koupě. Motor má výkonu tak akorát a je možné pořídit si i lehce přiškrcenou verzi pro držitele licence A2. Jízdní vlastnosti staví v první řadě na nízké hmotnosti a výborné ovladatelnosti, která vynikne hlavně na klikatých okreskách. Zvládnout tento motocykl není nijak zvlášť obtížné, jízda je čitelná a její chování je nezáludné. Pocitově a vlastně i ve skutečnosti je Duke opravdu velmi mrštný a jedinou výtku v tomto ohledu máme směrem k nižší míře komfortu. Výbava je normální a v základu dostanete například brzdný systém ABS a kompletně digitální palubní desku. Dílenské zpracování je pak vysoce nadprůměrné a žádné problémy by neměly nastat ani v oblasti spolehlivosti.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku KTM 390 Duke: Ve své třídě pořád špička


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.