Přeposlat Motocykly, které se zapsaly do historie

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Motocykly, které se zapsaly do historie

30.12.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

V roce 2015 vzniklo hodně skvělých a zapamatování hodných motocyklů, nicméně dnes se zaměříme na trochu jiný ročník. Podíváme se, které motocykly se výrazně zapsaly do historie a které znamenaly menší nebo větší revoluci.

Motocykly, které se zapsaly do historie

Většina redakcí se shoduje na tom, že nejlepším a nejvíc revolučním motocyklem v tomto roce je supersportovní Yamaha YZF-R1. Za více než 100 let historie motocyklů ale spatřilo světlo světa hodně více nebo méně revolučních motocyklů, které psaly dějiny a udávaly trendy. Které to tedy byly a kterým vděčíme za to, že svět motocyklů dnes vypadá tak, jak vypadá?

Honda CB750
Začneme rovnou jedním z nejslavnějších motocyklů všech dob, který změnil víceméně všechno. Tato mašina spatřila světlo světa v roce 1969, a i když nepřinesla nic vyloženě zásadního, protože například konfigurace motoru nebo různé prvky na šasi byly použity už dřív, Hondě se povedlo všechno tohle skvěle spojit do jednoho nepřekonatelného stroje. Parádní a navýsost jemný řadový čtyřválec byl ve své době vyloženě kusem umění a Honda tuhle mašinu navíc prodávala za docela rozumnou cenu, takže si CB750 našla cestu k hodně zákazníkům. V roce 1973, tedy pouhé čtyři roky po premiéře, se prodávalo více než 60 000 kusů ročně a Hondě se tak povedlo stvořit bestseller. Ohromný vliv tohoto motocyklu znamenal, že Japonsko už nebylo bráno jako kopírovači všeho možného s tím, že jsou schopni maximálně tak uvést již zavedené věci do sériové výroby bez dalších souvislostí. Díky Hondě CB750 si Japonsko vysloužilo novou pověst jako národ, který umí fantastické motory, vyspělou techniku a v neposlední řadě i prvotřídní design, protože to je další prvek, kterým tento motocykl ve své době vynikal. Navíc se tento motocykl choval jako typický japonský superbike a položil tak základ pro všechny ty rychlé stroje ze Země vycházejícího slunce, které máme tak rádi.

Motocykly, které se zapsaly do historie

Triumph T120 Bonneville
Je trochu ironické, že nejslavnější britský motocykl všech dob se nejmenuje například po okruhu Silverstone nebo Donington Park, ale po vyprahlých solných pláních v americkém Utahu. Má to ale svou logiku. Když Jack Wilson dosáhl v roce 1956 rekordu v maximální rychlosti na motocyklu Triumph Thunderbird 650, který čítal 214.17 mph, stalo se tak právě na solných pláních Bonneville. A když Triumph potřeboval pojmenovat svůj první motocykl vybavený dvěma karburátory a zároveň nejrychlejší produkční motocykl té doby, označení Bonneville bylo přímo ideální. První Bonneville vznikl v roce 1959, ale až přepracovaná varianta z roku 1960 je brána jako ta nejlepší a nejvíc zásadní.  Pohonná jednotka v této mašině byla postavená na motoru z modelu T110 Tiger, ale místo jednoho karburátoru zde byly dva karburátory Amal. S nízkou hmotností, vysokým výkonem, velmi slušnými jízdními vlastnostmi a maximální rychlostí 176 km/h byl Triumph T120 Bonneville v šedesátých letech minulého století synonymem pro rychlost a dynamiku a tento status mu vydržel až do konce dekády, dokud nepřišly ještě rychlejší japonské superbiky. A jméno Bonneville neskočilo v propadlišti dějin ani po více než 50 letech, protože současné Triumphy nesoucí toho označení patří mezi nejprodávanější stroje současnosti.

Motocykly, které se zapsaly do historie

Harley-Davidson FL Hydra-Glide
Tento slavný motocykl, který se stal inspirací pro milióny napodobenin a imitací, vznikl v roce 1949 a pořád má své neoddiskutovatelné kouzlo. Je to typický příklad motocyklu, který prostě nestárne a i po více než 60 letech existence má co říct. Při pohledu z profilu vynikne typická silueta velkého, amerického cruiseru a právě tento motocykl stál při formování této kategorie. Nová hydraulická vidlice znamenala lepší ovladatelnost, vyšší míru komfortu a v té době nejnovější motor Big Twin poskytl adekvátní dynamiku. Byl to zkrátka pravý polykač kilometrů a Hydra-Glide nikdy neztratila svůj styl. Nádrž typu Fat Bob s centrálně umístěným tachometrem a odpruženým sedlem uloženým vysoko nad karoserií jsou věci, které se vryly do paměti všem fanouškům motocyklů.

Motocykly, které se zapsaly do historie

BMW R32
BMW bylo na svém začátku synonymem pro dvouválcové ploché motory typu Boxer, a to doslova. První motocykl této firmy, model R32 z roku 1923, byl poháněný právě tímto typem motor o zdvihovém objemu 494cc a nejenom motor, ale celá tato mašina byla v době svého vzniku mistrovským dílem. O návrh se postaral slavný letecký inženýr Max Friz a tímto strojem tak nějak nasměroval v té době trápící se BMW do kolejí úspěšného výrobce motocyklů.  Konfigurace motoru napomáhala s chlazením a motor obsahoval recirkulační olejový systém.  I po více než 90 letech BMW používá motory typu Boxer a tyto pohonné jednotky patří ve svých třídách k těm nejlepším.

Motocykly, které se zapsaly do historie

Vincent Black Shadow
V našem výčtu samozřejmě nesmí chybět tento vskutku legendární počin z roku 1948, který se stal nesmrtelným a ikonickým. Svou extrémní popularitu si vysloužil pro svou rychlost, takže jeho hlavním domovem byly různé rychlostní dráhy nebo vyschlá jezera, ale mnohem větší vliv měl tento motocykl na budoucnost designu. Zadní tlumiče, design šasi, dvojité přední kotoučové brzdy nebo stavitelné ovládací prvky, to všechno v době vzniku udávalo směr vývoje. Pozadu nezůstal ani fantastický dvouválcový motor o zdvihovém objemu 1000cc, který zvládl tohoto černého krasavce rozjet až na šílených 200 km/h (v dnešní době to nevypadá nijak extra zajímavě, ale psal se rok 1948). V době vzniku se jednalo o nejdivočejší a nejšílenější motocykl. A dnes? Dnes je to mašina, kterou musí milovat každý fanoušek rychlých kol a která má pořád svůj styl a charisma na rozdávání.

Motocykly, které se zapsaly do historie

Suzuki GSX-R750
Nesmíme zapomenout ani na tento slavný stroj, který formoval třídu superbiků, a dalo by se říct, že Suzuki se povedlo tuto kategorii kompletně přetransformovat. První motocykly třídy superbike byly všechny ďábelské, těžké a přemotorované stroje s mizernými tlumiči a brzdami, které nestály ani za řeč. Jejich řízení bylo spíše soubojem na život a na smrt a právě to tento stroj od Suzuki změnil. Jednalo se vlastně o závodní model XR41 s několika nezbytnými úpravami, aby mohl na klasické silnice. Všechno, od aerodynamického šasi, přes hliníkový rám až k 18 palcovým kolům z magnézia mělo svůj původ ve světě závodů a podle toho to také vypadalo. GSX-R750 byla ve své době extrémně lehkým motocyklem a byla to právě kombinace lehkosti, vysokého výkonu a skvělé ovladatelnosti, která tento stroj zapsala do dějin superbiků. Za zmínku stojí jak šasi a tlumiče, tak famózní řadový čtyřválec s revolučním chlazením Suzuki Advanced Cooling System (SACS). V Japonsku tak v roce 1984 stvořili superbike v konfiguraci, ve které je známe i dnes a skvělé je i to, že GSX-R750 se má pořád čile k světu. Suzuki GSX-R750 totiž existuje i dnes a ačkoliv je výrazně modernější a technologicky vyspělejší, pořád má v sobě ono kouzlo svého dávného předchůdce v podobě motoru o stejném objemu.

Motocykly, které se zapsaly do historie

Honda GL1100 Gold Wing Interstate
Hondou jsme náš výčet začali a touto japonskou společností ho také ukončíme. Slavný Gold Wing vlastně založil třídu luxusních cestovních křižníků a v evoluci této kategorie pokračuje víceméně dodnes. Největší skok vpřed a pokrok se udál v roce 1980, kdy vznikl model Gold Wing Interstate. Ten dostal větší čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 1100cc, který dával ve své době hezkých 81 koní a 88 Nm točivého momentu. Novinkou byl také balíček Interstate s pevným kufrem, což se stalo pro motocykly této třídy později standardem. Ani po 35 letech nezvládl žádný konkurent překonat Gold Wing tím, jak v sobě spojuje výkon, praktičnost, funkčnost, komfort a styl. Pokud hledáte opravdový křižník, který vás doveze až na samotný kraj světa, tento legendární stroj od Hondy je tou nejlepší možnou volbou teď a byl jí také v minulosti.

Motocykly, které se zapsaly do historie

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Motocykly, které se zapsaly do historie


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.