Přeposlat Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč

19.08.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Yamaha R1 je inspirována závodním speciálem M1 a její původ je znát již na první pohled. Je to docela malá, lehká a nesmírně ostrá mašina, která se na okruhu cítí jako ryba ve vodě a ve své kategorii patří bez pochybností k těm nejlepším.

Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč

Motor
Kapalinou chlazený řadový čtyřválec pohánějící Yamahu R1 patří ve své kategorii mezi ty nejlepší pohonné jednotky a kromě vysokého výkonu se tento motor pyšní také výbušnou výkonnostní špičkou. Ze zdvihového objemu 998cc se na zadní kolo dostane rovných 200 koní při 13 500 ot/min a točivý moment o hodnotě 112.4 Nm. Ten je dostupný při 11 500 ot/min a už podle rozložení výkonu je patrné, že tento motor miluje vysoké otáčky a vyloženě po nich touží. Tak tomu skutečně je a ve vyšších otáčkách se dočkáte opravdového koncertu výrazného zvuku a výbušné výkonnostní špičky, která vás nepřestane překvapovat. V nižších otáčkách je zátah sice trochu horší, ale i tak se dá s tímto motorem žít velmi příjemně a díky tomu, že motor letí do otáček s nadšením, si ne úplně dokonalé odezvy v nižších otáčkách stěží všimnete. Ve středních a vysokých otáčkách jsou odezvy na přidání plynu bleskové a celkově působí motor příjemně ostrým a nabroušeným dojmem, jak se ostatně na správný superbike sluší a patří. Převodovka je šestistupňová, s motorem je dobře sladěná a nejvyšší rychlost této mašiny se může vyšplhat až na takřka 300 km/h (297 km/h).

Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč

Jízda a ovladatelnost
Zadní kyvná vidlice a přední 43mm teleskopické vidlice byly vyvinuty speciálně pro tento model a perfektní jízdní vlastnosti patří mezi nejsilnější zbraně Yamahy R1. Pozice za řidítky je docela agresivní a připomíná závodní speciály MotoGP, nicméně je zde pořád vcelku dost místa i pro vyšší řidiče. Reakce na změny směru jízdy jsou okamžité, Yamaha R1 jde s radostí do zatáček a perfektně drží stopu. Na okruhu budete s touto mašinou patřit určitě k těm nejrychlejším a právě zde se cítí jako ryba ve vodě, přičemž při ostré jízdě na okruhu vyniknou i parádní brzdy. Ty nabídnou velmi dobrou odezvu, dobře se dávkují a hlavně nevadnou ani při agresivnějším vytížení. Nijak extrémně sice nekoušou a už jsme viděli brzdy s ostřejším nástupem, ale vzhledem k celkovému výkonu si na ně určitě nemůžeme stěžovat. Na předním kole najdeme dva kotouče o průměrech 2 x 320 mm a zadní kolo je osazeno 220 mm kotoučem. Zatímco do předních kotoučů se zakusují čtyřpístkové třmeny, zadnímu dělá společnost klasický třmen se dvěma pístky. Musíme zmínit také dostatečně rozměrný ochranný štít, který poskytne řidiči při zalehnutí solidní ochranu proti větru a móda malých a nepoužitelných ochranných štítů je zřejmě nadobro minulostí.

Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč

Výbava
V oblasti výbavy je na tom Yamaha R1 přesně tak, jak byste od moderního superbiku s výkonem okolo 200 koní čekali. Dostanete horu různých technologií a pomocníků, kteří vám pomůžou zkrotit veškerý výkon a postarají se o rychlejší a bezpečnější jízdu. Brzdný systém ABS je samozřejmostí, stejně tak jako kontrola trakce a systém kontroly skluzu zadního kola. Za své peníze dostanete také technologii řízeného rozjezdu Launch Control, kontrolu předního zdvihu a rychlořazení. Po všech směrech se tedy jedná o vskutku moderního zástupce své kategorie a povedla se také kompletně digitální palubní deska. Ta zobrazuje všechny důležité informace (rychlost, otáčky, zařazený převodový stupeň) a obsahuje také vestavěné stopky pro měření kol na okruhu. Okolo palubní desky pak mají místo klasické informační diody. Sedlo je uloženo ve výšce 855 mm a nádrž pojme 17 litrů paliva, nicméně o nějaký velký dojezd u této mašiny opravdu nejde. Zmínit musíme také krásná kola vyrobená z magnézia, na kterých jsou obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 x 17 vpředu a 190/55 x 17 vzadu.

Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč

Kvalita a spolehlivost
Dílenské zpracování je perfektní a nic jiného než perfekcionizmus u této mašiny ani čekat nejde. Dostanete samé kvalitní komponenty, kvalitní lak a všechno drží velmi dobře pohromadě. Mechanické a elektronické části spolupracují s precizností sobě vlastní a celá tato symbióza připomíná dokonalý samurajský meč. Se spolehlivostí by neměly být žádné závažnější problémy a při kvalitním servisu určitě nebudete mít s provozem žádné větší  ani menší peripetie.

Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč

Verdikt
Yamaha R1 je inspirována závodním speciálem M1 a její původ je znát již na první pohled. Je to docela malá, lehká a nesmírně ostrá mašina, která se na okruhu cítí jako ryba ve vodě a ve své kategorii patří bez pochybností k těm nejlepším. Pochválit musíme také design, který není přehnaně přeplácaný a R1 působí čistým a přímočarým dojmem, což se k ní skvěle hodí. Je to zkrátka minimalistický stroj pro ty nejnáročnější plný té nejmodernější techniky. Motor je parádní, disponuje hrůzu nahánějícím výkonem a ve vysokých otáčkách výbušným charakterem, který mu bude leckdo závidět. Navíc mu nechybí ani charizmatický zvukový projev a blesková odezva na přidání plynu. Jízdní vlastnosti jsou výborné a staví na vyspělé elektronice a měřicí jednotce IMU, která se pak stará o nastavení doprovodných systémů (například kontroly trakce, kontroly skluzu zadního kola). Výbava je tedy vysoce nadprůměrná a ve stejném stylu můžeme mluvit také o dílenském zpracování, které patří mezi špičku. Cena je sice vysoká, ale pořád je nižší, než u většiny evropských konkurentů a dá se tak říct, že v tomto úhlu pohledu se Yamaha R1 vyplatí.

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Yamaha R1: Dokonale nabroušený samurajský meč


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.