Přeposlat Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?

03.07.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Malá italská společnost Bimota vyrábí jedny z nejcharizmatičtějších motocyklů vůbec, avšak mezi léty 1999 a 2000 tato firma vyhlásila bankrot. Důvodů byla spousta a jeden z těch nejvíc skloňovaných je motocykl V-Due 500, který byl opravdovým průšvihem.

Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?

Bimota vznikla v roce 1973 v italském Rimini, kde ji založili pánové Valerio Bianchi, Giuseppe Morri, a Massimo Tamburini. Jméno Bimota je tedy složeno z prvních dvou písmen příjmení všech tří zakladatelů a tato firma měla ve světě motocyklů vcelku zajímavé jméno a dobré postavení. To ale v roce 1997 opravdu hodně pošramotila nepovedená mašina s označením V-Due 500, kterou mnozí označují jako jednu z hlavních příčin bankrotu v roce 2000. Na pomezí let 1996 a 1997 měla Bimota v plánu představit motocykl, který navždy změní svět sportovních mašin a mělo se jednat o jakousi novou revoluci. Měla to být nezastavitelná, jako břitva ostrá bestie s dvoutaktním dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 500cc, která měla zadupat do země konkurenty osazené 1000cc čtyřtakty. Okolo Bimoty V-Due 500 se postupem času tvořila opravdu velká aura nadšení a očekávání, protože na papíře vypadala prostě perfektně a výrobce se navíc zavázal k vyřešení problému, kterému silniční motocykly osazené dvoutakty čelily.

Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?

Tím problémem byly samozřejmě neustále se zpřísňující emisní regule a fakt, že dvoutaktní motory jsou prostě už ze své podstaty znečišťovatelé. Očekávání ale byla obrovská a Bimota navíc prohlásila, že problém s emisemi vyřešila pomocí přímého vstřiku paliva řízeného elektronikou. Tohle byla ve světě dvoutaktních motocyklů opravdová novinka a jednalo se o první mašinu svého druhu s takovým technickým řešením. Oči všech milovníků motocyklů se na Bimotu upínaly ještě o něco víc, než dřív, protože tato firma ukázala, že stačí několik více či méně revolučních řešení, trocha toho chytrého inženýrství a výkonné dvoutakty můžou zase chvíli bojovat o přežití. S tímto typem ohromného humbuku a přehnaných očekávání byl neúspěch víceméně nevyhnutelný a Bimota si zkrátka vzala až příliš velké sousto. První produkční modely přišly na svět v roce 1997 a prakticky okamžitě se ukázaly hlavní a dosti podstatné nedostatky. Ano, tato mašina opravdu prošla testy emisí a byla legální, avšak přímý vstřik paliva řízený elektronikou nebyl ještě úplně dořešený a první kusy byly prakticky neřiditelné.

Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?

Odezva plynu byla tragická, motor se velmi těžko udržoval v ideálních otáčkách a samostatnou kapitolou byl pak výkon. Ten byl na papíře skvělý a čítal 110 koní a 87 Nm, ale to bylo tak všechno a v reálu jste se výkonu dočkali až v těch úplně nejvyšších otáčkách. Bylo extrémně obtížné dostat z motoru nějaký solidní výkon a chtělo to opravdu hodně odvahy. Díky nízké hmotnosti čítající pouhých 147 kg byla Bimota V-Due 500 vcelku agilní, ale na ostatní sportovní mašiny se prakticky vůbec nechytala a že by byla lepší, než konkurence s litrovými motory, o tom si mohla Bimota nechat jenom zdát. Kromě velmi obtížného ovládání a problémů s výkonem trpěla Bimota V-Due 500 také konstrukčními problémy, kvůli kterým ji její majitelé prostě vraceli zpátky výrobci. Úniky oleje a kolapsy elektroniky byly na denním pořádku a některé problémy vedly k úplné smrti motoru. Třešničkou na dortu pak byla cena pohybující se okolo 30 000 dolarů, což už tak hodně pošramocené pověsti této nedodělané mašiny ani trochu nepomohlo.

Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?

Všechno ale samozřejmě úplně špatné nebylo a Bimota V-Due 500 zaujala alespoň sexy designem, dobrým a příjemně tuhým šasi a také slušnými tlumiči (Paoli vpředu a Öhlins vzadu). Brzdy od společnosti Brembo byly velmi výkonné a výrobce použil na šasi hodně karbonu, což nebylo v době vzniku vůbec obvyklé. V roce 1998 se věci trochu zlepšily a Bimota vydala upravenou verzi Evoluzione, u které nahradily nespolehlivý elektronický vstřik paliva dva karburátory Dellorto, nicméně bylo již příliš pozdě. Mezi léty 1999 a 2000 vyhlásila Bimota bankrot s celkovým součtem 340 prodaných kusů modelu V-Due 500 (21 kusů byla verze Evoluzione). Sen o lehkém, vysoce výkonném sportovním motocyklu s dvoutaktním motorem tedy skončil pro italskou Bimotu neslavně, nicméně v roce 2003 byla tato firma znovu vzkříšena a její motocykly tak nevymřely. V dnešní době vyrábí uhrančivé sportovní motocykly, které už nehlásají revoluci, ale fungují a mezi konkurencí se určitě neztratí.

Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Bimota V-Due 500: Mašina, která zabila Bimotu?


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.