Přeposlat Legendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existence

 

Sdílení článku na sociálních a jiných sítích

Rádi byste se podělili o tento článek s ostatními? Kliknutím na ikonky níže ho můžete sdílet na dané síti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Legendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existence

24.04.2015 | Ondřej Koníček | Aktuality, recenze | Komentářů: 0 |

Tento rok oslaví výročí 30 let existence jedna z nejslavnějších sportovních mašin vůbec, model GSX-R750 od japonské společnosti Suzuki. Pojďme se poohlédnout trochu do minulosti na to, jak se v osmdesátých letech zrodila legenda.

Legendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existence

Je to skutečně velmi těžko k uvěření, ale jedna z největších ikon sportovních motocyklů a dalo by se říct na svou dobu skutečně revoluční mašina, GSX-R750, je mezi námi již 30 let. Byla rychlá, krásná a byla unikátní, což o ní víceméně platí dodnes.  Za tu dobu stihl tento model změnit svět sportovních motocyklů a Suzuki s tímto motocyklem vlastně jako úplně první přinesla veřejnosti repliku skutečně závodního stroje. To, co dnes dělají běžně prakticky všechny společnosti účastnící se závodů superbiků, tedy začala firma Suzuki. Původ modelu GSX-R750 sahá do roku 1984, kdy byl představený veřejnosti na výstavě v Kolíně nad Rýnem, avšak vývoj probíhal samozřejmě mnohem dřív. Bylo to dítě inženýra Etsua Yokouchiho, který chtěl v první řadě prolomit tak trochu konzervativní styl soudobých sportovních motocyklů dominujících japonské motocyklové scéně osmdesátých let. Tento významný muž tedy stál u zrodu moderních superbiků víceméně ve stejné podobě, jak je známe dnes a jeden z jeho nejrevolučnějších výtvorů je chladicí systém Suzuki Advanced Cooling System (SACS). Motor s tímto systémem používala právě první GSX-R750 a díky tomu se povedlo dosáhnout toho, co všem konkurenčním mašinám chybělo.

Legendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existence

V té době byla mezi japonskými výrobci motocyklů nepsaná, gentlemanská dohoda nevyrábět mašiny výkonnější, než 100 koní, což bylo samozřejmě docela velké omezení. Japonským silnicím v té době vládly Yamaha FZ750 a Kawasaki GPZ900R, což byly velmi výkonné a zároveň také docela těžké motocykly, které byly známé tím, že byly v přímém směru opravdu rychlé, ale v ostatních stránkách zrovna vyvážené nebyly. A to bylo to, co Etsuo Yokouchi chtěl, a sice po všech směrech vyváženou mašinu, která bude schopná jak na rovince, tak na klikaté okresce a bude jí jedno, zda se pohybuje na klasické silnici nebo na závodním okruhu. Pouhým navýšením výkonu toho dosáhnout nešlo a tak se v Suzuki zaměřili na snížení hmotnosti, čehož bylo dosaženo v té době vskutku pokrokovými inovacemi. Kromě již zmíněného olejového chladicího systému SACS byl použit například lehký, hliníkový rám a na konstrukci se využilo také magnézium. A výsledek byl vskutku ohromující, první GSX-R750 přišla na svět s výkonem 100 koní při hmotnosti čítající pouhých 176 kg. Poměr výkonu ke hmotnosti naprosto zesměšnil veškerou konkurenci a hmotnost tohoto nového superbiku byla o 20% nižší, než u konkurenčních mašin podobného ražení, Yamahy FZ750 a Hondy VF750.

Legendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existence

Kromě nízké hmotnosti a vysokého výkonu to byly také jízdní vlastnosti, kterými byla Suzuki GSX-750 na míle vzdálená od konkurence. Byla vyvážená po všech směrech, chovala se perfektně na okresce i při ostré jízdě na okruhu a jednalo se zkrátka o první superbike použitelný pro všechny účely. Nejnovější generace GSX-R750 je prakticky kategorií sama pro sebe, protože v současné době už nikdo nenabízí řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 749cc a jak tedy Suzuki tuto legendu v osmdesátých letech stvořila, tak v ní pokračuje dodnes a to je jenom a jenom dobře. Úžasné je i to, že vrtání a zdvih u současného modelu je úplně stejný, jako u vůbec první generace (70 mm x 48.7 mm). A stejný zůstal také duch a celkové vyznění této mašiny, protože pořád nabízí fantastický poměr mezi výkonem a hmotností a pokud si pořídíte nejnovější generaci, dostanete krásných 150 koní při suché váze 167 kg. Suzuki jasně ukazuje, že i když je nejmenší tradiční japonský výrobce motocyklů, pořád má co nabídnout a v několika ohledech toho nabízí dokonce podstatně víc, než konkurence. Současná generace se na našem trhu podává za 319 900 Kč s DPH a při její koupi tak dostanete i kousek historie a budete vlastně stát u samého zrodu třídy moderních superbiků.

Legendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existenceLegendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existence

tisknout

Diskuze ke článku


Hodnocení:

hlasů: 0

Pozn.: čím větší číslo, tím lepší hodnocení

Diskuze

Diskuse ke článku Legendární Suzuki GSX-R750 slaví 30 let existence


počet příspěvků: 0

 

více

méně

méně značek

Již jednou jste hlasovali.

Odebrat možnost

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrat alespoň dva produkty k porovnání.